- Nazwa przedmiotu:
- Projektowanie systemów teleinformatycznych w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Stawowy, adiunkt, Zakład Telekomunikacji w Transporcie, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 110 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 9 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 8 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 45 godz., konsultacje 2 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz.), obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (48 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., konsultacje 2 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt. ECTS (77 godz., w tym: praca na ćwiczeniach projektowych 30 godz., realizacja pracy projektowej poza godzinami zajęć 45 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń projektowych 1 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia projektowe: 18 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z metodami projektowania systemów teleinformatycznych stosowanych w transporcie.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podstawowe definicje związane z sieciami teleinformatycznymi. Referencyjny model warstwowy ISO OSI. Metody projektowania lokalnych sieci teleinformatycznych. Metody projektowania rozległych sieci teleinformatycznych. Metody projektowania bezprzewodowych sieci teleinformatycznych. Zastosowanie protokołów transmisji danych w projektowanych systemach teleinformatycznych. Projektowanie aplikacji w sieciach teleinformatycznych. Projektowanie systemów teleinformatycznych dla pojazdów. Specyfika systemów teleinformatycznych stosowanych w transporcie.
Ćwiczenia projektowe:
Każdy uczestnik kursu wykonuje swój własny projekt. Zastosowanie metody projektowej optymalnej dla indywidualnego projektu. Etapy projektowania. Tworzenie schematów. Przygotowanie kosztorysów.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca: 2 kolokwia dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych, ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający od 5 do 10 pytań wylosowanych z puli 100. Ponad 50% punktów to pozytywna ocena.
Ćwiczenia projektowe: ocena każdego etapu indywidualnie wykonywanego projektu, ocena podsumowująca: indywidualnie oceniany każdy projekt pod względem poprawności wykonania.
Ocena zintegrowana: Ocena końcowa to średnia z ocena z wykładu i projektu pod warunkiem, że obie są pozytywne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Cadle, D. Yeates, Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT 2004
2) Opracowanie zbiorowe. Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych. WKŁ. Warszawa 2009.
3) Normy RFC www.rfc-archive.org.
4) Normy IEEE 802.x www.ieee802.org .
Literatura uzupełniająca:
1) Kuklińska E., Systemy informatyczne a rozwiązywanie problemów funkcjonalnych przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, Warszawa 2016
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane metody projektowania w transportowych systemach teleinformatycznych.
Weryfikacja: Od 2 do 5 pytań na kolokwium pisemnym. Ponad 50% poprawnych odpowiedzi to ocena pozytywna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Zna i rozumie główne trendy rozwojowe i najistotniejsze nowe osiągnięcia, jak i dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie projektowania systemów teleinformatycznych dla transportu.
Weryfikacja: Od 2 do 5 pytań na kolokwium pisemnym. Ponad 50% poprawnych odpowiedzi to ocena pozytywna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, III.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi ocenić możliwości i przydatność metod projektowania systemów teleinformatycznych w transporcie a także wybrać i zastosować właściwą metodę.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania projektu. Poprawność wykonania projektu oceniana indywidualnie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U14, Tr1A_U16, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o