Nazwa przedmiotu:
Projektowanie i funkcjonowanie systemu kolei dużych prędkości
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Gołębiowski, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
88 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 35 godz., przygotowanie do zaliczeń 23 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie dotyczy
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 24 osoby
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy dotyczącej podstaw projektowania i funkcjonowania systemu kolei dużych prędkości
Treści kształcenia:
Wykład: System kolei dużych prędkości (KDP). Wymagania krajowe i europejskie dotyczące tego systemu. Rozwój koncepcji KDP. Charaktrystyka infrastrukrury dedykowanej systemowi KDP wraz z elementami jej diagnostyki. Wymagania dla obiektów inżynieryjnych w systemie KDP. Socjoekonomiczne aspekty funkcjonowania systemu KDP. Efektywność operacyjna systemu KDP. Szacowanie popytu i ocena dostępności przestrzennej dla systemu KDP. Adaptacja systemu kolei konwencjonalnej do systemu KDP. Przewozy pasażerskie w ramach KDP. Tabor dedykowany dla systemu KDP. Systemy zasilania KDP. Sterowanie ruchem w systemie KDP wraz z elementami łączności. Diagnostyka elementów tworzących system KDP. KDP a ochrona środowiska. Wymagania dla personelu obsługującego system KDP. Ćwiczenia audytoryjne: Wyznaczanie podstawowych parametrów infrastrukrury dedykowanej systemowi KDP, wraz z parametrami diagnostycznymi. Koszty operacyjne funkcjonowania systemu KDP. Efektywność KDP. Estymacja popytu i dostępność przestrzenna. Wyznaczanie podstawowych parametrów jakości pasażerskich przewozów kolejowych w systemie KDP. Podstawowe parametry taboru KDP oraz systemów zasilania. Diagnostyka obiektów systemu KDP.
Metody oceny:
Wykład: kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby uzyskać ocenę pozytywną z kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania. Oceny wystawiane są na podstawie uzyskanej liczby punktów w sposób następujący: 0% - 50% pkt. - 2,0, 51% - 60% pkt. - 3,0, 61% - 70% pkt. - 3,5, 71% - 80% pkt. - 4,0, 81% - 90% pkt. - 4,5, 91% - 100% pkt. - 5,0. Oceną końcową z wykładu jest najlepsza ocena z kolokwiów zdobyta podczas wszystkich możliwych podejść w danym roku akademickim. W przypadku ujawnienia studenta na ściąganiu uzyskuje on ocenę niedostateczną i traci możliwość zaliczenia przedmiotu w bieżącym roku akademickim (Regulamin Studiów w PW – par. 19, pkt. 4). Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby uzyskać ocenę pozytywną z kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania. Oceny wystawiane są na podstawie uzyskanej liczby punktów w sposób następujący: 0% - 50% pkt. - 2,0, 51% - 60% pkt. - 3,0, 61% - 70% pkt. - 3,5, 71% - 80% pkt. - 4,0, 81% - 90% pkt. - 4,5, 91% - 100% pkt. - 5,0. Oceną końcową z ćwiczeń audytoryjnych jest najlepsza ocena z kolokwiów zdobyta podczas wszystkich możliwych podejść w danym roku akademickim. W przypadku ujawnienia studenta na ściąganiu uzyskuje on ocenę niedostateczną i traci możliwość zaliczenia przedmiotu w bieżącym roku akademickim (Regulamin Studiów w PW – par. 19, pkt. 4). Ocena zintegrowana: wystawiana jest według zasady - 0,5 * ocena z wykładu + 0,5 * oceny z ćwiczeń audytoryjnych (wynik stanowi wartość punktową). Aby uzyskać pozytywną ocenę końcową to z poszczególnych form kształcenia trzeba otrzymać ocenę pozytywną. Następnie oceny wystawiane są według następujących zasad: ocena 3,0 - od wartości punktowej 3,00, ocena 3,5 - od wartości punktowej 3,40, ocena 4,0 - od wartości punktowej 3,80, ocena 4,5 - od wartości punktowej 4,20 i ocena 5,0 od wartości punktowej 4,60.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Żurkowski A. (red.): High-Speed Rail in Poland. Advances and Perspectives. London, 2018 2) Siergiejczyk M. (red.): Koleje Dużych Prędkości w Polsce. Warszawa, 2015 3) Jacyna M., Gołębiowski P., Krześniak M., Szkopiński J.: Organizacja ruchu kolejowego. Warszawa, 2019 4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej. Dz.U. L 138 z 26.05.2016.
Witryna www przedmiotu:
Brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Absolwent zna i rozumie podstawy funkcjonowania systemu kolei dużych prędkości
Weryfikacja: Kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby osiągnąć dany efekt kształcenia, podczas kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania w odniesieniu do tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Absolwent zna i rozumie podstawy projektowania systemu kolei dużych prędkości
Weryfikacja: Kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby osiągnąć dany efekt kształcenia, podczas kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania w odniesieniu do tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Absolwent potrafi wyznaczyć podstawowe parametry umożliwiające zaprojektowanie systemu kolei dużych prędkości
Weryfikacja: Ćwiczenia audytoryjne, kolokwium ustne lub pisemne w postaci pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Aby osiągnąć dany efekt kształcenia, podczas kolokwium należy zdobyć co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania w odniesieniu do tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U24, Tr1A_U20, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UK