- Nazwa przedmiotu:
- Interoperacyjność i bezpieczeństwo systemu kolejowego
- Koordynator przedmiotu:
- Mirosław Krześniak Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 27 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy w zakresie interoperacyjności i bezpieczeństwa systemów transportu kolejowego państw Unii Europejskiej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
- Standardy techniczne stosowane w systemach transportu kolejowego państw Unii Europejskiej.
- Likwidacja barier technicznych i eksploatacyjnych pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych państw.
- Podsystemy oraz ich powiązania w systemie transportu kolejowego.
- Dostępność infrastruktury kolejowej.
- Techniczne specyfikacje interoperacyjności.
- Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury i taboru kolejowego.
- Ruch pociągów interoperacyjnych.
- Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań. Oceny wystawiane są następująco: 51%-60% punktów 3,0, 61%-70% punktów 3,5, 71%-80% punktów 4,0, 81%-90% punktów 4,5, 91%-100% punktów 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Jacyna M., Gołębiowski P, Krześniak M., Szkopiński J.: Organizacja ruchu kolejowego.
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2019.
2) Pawlik M. (red.): Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej: infrastruktura, sterowanie,
energia, tabor. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2017.
3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Tekst mający znaczeniedla EOG).
4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG).
5) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG).
6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1301/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Energia” systemu kolei w Unii (Tekst mający znaczenie dla EOG).
7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG).
8) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Tekst mający znaczenie dla EOG).
10) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG).
9) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej
specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii
Europejskiej.
Literatura uzupełniająca:
1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej.
2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.
3) Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz.1043, z późn. zm.).
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna przyczyny i cel wprowadzania interoperacyjności w systemie transportu kolejowego
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Zna zasady zawarte w technicznych specyfikacjach interoperacyjności w zakresie definiującym podsystemy lub ich części do spełnienia wymagań interoperacyjności systemu kolei.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna wymagania dotyczące wdrażania interoperacyjności w kolejowym systemie transportowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG.o, P6U_W
- Charakterystyka W04
- Zna systemy bezpieczeństwa stosowane w transporcie kolejowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Ma umiejętność wskazania warunków, które muszą zostać spełnione w podsystemach transportu kolejowego do implementacji interoperacyjności w kolejowym systemie transportowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U03, Tr1A_U02, Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU, I.P6S_UK