Nazwa przedmiotu:
Interoperacyjność i bezpieczeństwo systemu kolejowego
Koordynator przedmiotu:
Mirosław Krześniak Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 27 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy w zakresie interoperacyjności i bezpieczeństwa systemów transportu kolejowego państw Unii Europejskiej.
Treści kształcenia:
Wykład: - Standardy techniczne stosowane w systemach transportu kolejowego państw Unii Europejskiej. - Likwidacja barier technicznych i eksploatacyjnych pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych państw. - Podsystemy oraz ich powiązania w systemie transportu kolejowego. - Dostępność infrastruktury kolejowej. - Techniczne specyfikacje interoperacyjności. - Dopuszczenie do eksploatacji infrastruktury i taboru kolejowego. - Ruch pociągów interoperacyjnych. - Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym.
Metody oceny:
Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań. Oceny wystawiane są następująco: 51%-60% punktów 3,0, 61%-70% punktów 3,5, 71%-80% punktów 4,0, 81%-90% punktów 4,5, 91%-100% punktów 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Jacyna M., Gołębiowski P, Krześniak M., Szkopiński J.: Organizacja ruchu kolejowego. Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2019. 2) Pawlik M. (red.): Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej: infrastruktura, sterowanie, energia, tabor. Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2017. 3) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Tekst mający znaczeniedla EOG). 4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor — lokomotywy i tabor pasażerski” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG). 5) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu „Tabor – wagony towarowe” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Tekst mający znaczenie dla EOG). 6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1301/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Energia” systemu kolei w Unii (Tekst mający znaczenie dla EOG). 7) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG). 8) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy — hałas”, zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Tekst mający znaczenie dla EOG). 10) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych” systemu kolei w Unii Europejskiej (Tekst mający znaczenie dla EOG). 9) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej. Literatura uzupełniająca: 1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej. 2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. 3) Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz.1043, z późn. zm.).
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna przyczyny i cel wprowadzania interoperacyjności w systemie transportu kolejowego
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna zasady zawarte w technicznych specyfikacjach interoperacyjności w zakresie definiującym podsystemy lub ich części do spełnienia wymagań interoperacyjności systemu kolei.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W03
Zna wymagania dotyczące wdrażania interoperacyjności w kolejowym systemie transportowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o
Charakterystyka W04
Zna systemy bezpieczeństwa stosowane w transporcie kolejowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_W, I.P6S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Ma umiejętność wskazania warunków, które muszą zostać spełnione w podsystemach transportu kolejowego do implementacji interoperacyjności w kolejowym systemie transportowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne w formie pytań otwartych lub testu jednokrotnego wyboru. Do zaliczenia wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej połowę pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U03, Tr1A_U02, Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU, I.P6S_UK