- Nazwa przedmiotu:
- Kolej a środowisko
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż. Ewa Kardas-Cinal, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
-
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 88 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 35 godz., przygotowanie do zaliczeń 23 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 18 godz., konsultacje 3 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska oraz tematyki transportu kolejowego.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób, ćwiczenia audytoryjne: 30 osób.
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom wiedzy dotyczącej zagadnień ochrony środowiska naturalnego w odniesieniu do transportu kolejowego.
Nabycie umiejętności analizy zagadnień związanych z wpływem kolei na środowisko naturalne.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Regulacje prawne dotyczące wpływu transportu na środowisko naturalne. Techniczna Specyfikacja Interoperacyjności (TSI) dla podsystemu „Tabor kolejowy – hałas” .
Źródła drgań i hałasu generowanego przez transport kolejowy; wpływ na otoczenie.
Aktywne i pasywne metody ograniczenia hałasu kolejowego.
Wpływ transportu kolejowego na klimat (emisja CO2).
Adaptacja infrastruktury kolejowej do zmian klimatu.
Wpływ transportu kolejowego na zachowanie i przemieszczanie się zwierząt i ptaków.
Działania zaradcze, dotyczące pojazdów szynowych oraz infrastruktury kolejowej, mające na celu ograniczenie szkodliwego wpływu kolei na środowisko.
Ćwiczenia audytoryjne:
Zakres ćwiczeń odpowiada tematyce wykładów i polega na nabyciu umiejętności w zakresie analizy wpływu transportu kolejowego na środowisko.
- Metody oceny:
- Wykład:
Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań,
Ćwiczenia audytoryjne:
Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Ocena zintegrowana: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura:
1. Stańczak-Strząska M.: Ochrona środowiska w transporcie. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2007
2. Gronowicz J.: Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2004, Poznan; Radom.
3. Biała Księga – Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Komisja Europejska, Bruksela 28.3.2011,
źródła internetowe:
4. Prognoza oddziaływania na środowisko do Programu rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego w województwie mazowieckim, Warszawa 2015, dostęp na stronie https://www.mbpr.pl
5.Prognoza oddziaływania na środowisko Regionalnego Planu Transportowego Województwa Mazowieckiego w perspektywie do 2030 roku, opublikowane 26.01.2022. https://www.funduszedlamazowsza.eu/aktualnosci/konsultacje-regionalnego-planu-transportowego-wojewodztwa-mazowieckiego-w-perspektywie-do-2030-roku
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student ma podstawową wiedzę z zakresu zagadnień związanych z ochroną środowiska w odniesieniu do transportu kolejowego.Student zna regulacje prawne dotyczące wpływu transportu na środowisko naturalne.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Student potrafi zdefiniować źródła drgań i hałasu generowanego przez transport kolejowy oraz określić ich wpływ na otoczenie. Zna aktywne i pasywne metody ograniczenia hałasu kolejowego.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Student ma wiedzę w zakresie wpływu transportu kolejowego na klimat (emisję CO2) oraz zachowanie się zwierząt i ptaków.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WG.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W04
- Student ma wiedzę o dotychczas stosowanych działaniach zaradczych dotyczących pojazdów szynowych oraz infrastruktury kolejowej, które mają na celu ograniczenie szkodliwego wpływu kolei na środowisko.
Weryfikacja: Test pisemny, 6 pytań otwartych, na zaliczenie wymagane jest udzielenie pełnych odpowiedzi na przynajmniej 3 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W10, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_W, I.P6S_WK, I.P6S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student potrafi określić wpływ drgań i hałasu generowanego przez transport kolejowy na otoczenie.
Weryfikacja: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU, I.P6S_UO
- Charakterystyka U02
- Student potrafi określić wpływ transportu kolejowego na klimat (emisję CO2) oraz zachowanie się zwierząt i ptaków.
Weryfikacja: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U06, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o, I.P6S_UU, I.P6S_UO
- Charakterystyka U03
- Student potrafi określić działania zaradcze dotyczące pojazdów szynowych oraz infrastruktury kolejowej, mające na celu ograniczenie szkodliwego wpływu kolei na środowisko.
Weryfikacja: Przygotowanie pracy pisemnej (w grupach 2-3 osobowych) dotyczącej wpływu wybranego czynnika, związanego z transportem kolejowym, na środowisko. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej arytmetycznej ocen z: pracy, prezentacji przygotowanej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U06, Tr1A_U05, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_U, I.P6S_UU, I.P6S_UO, I.P6S_UW.o, III.P6S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student jest gotów do pracy z zespole oraz prezentacji przygotowanej pracy. Student rozumie potrzebę współorganizowania działalności na rzecz ochrony środowiska oraz inicjowania wszelkich działań na rzecz interesu publicznego.
Weryfikacja: Na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz prezentacji przygotowanej pracy.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K04, Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P6U_K, I.P6S_KO, I.P6S_KK