- Nazwa przedmiotu:
- Przetwarzanie danych ustrukturyzowanych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Anna Cena/ dr inż. Maciej Bartoszuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-DS000-ISP-0124
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 30 h
3. przygotowanie do zajęć lab. – 30 h
4. zapoznanie się z literaturą – 20 h
Razem: 30+30+30+20 = 110 h, czyli – 5 p. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 30 h
Razem: 30+30 = 60 h, czyli – 2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie do zajęć lab. –30 h
Razem: 30+30 = 60 h, czyli – 2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy programowania i przetwarzania danych
Algebra liniowa z geometrią analityczną
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przegląd najczęściej stosowanych w praktyce metod przetwarzania danych i przygotowywania ich do analizy. Szczególny nacisk położony jest na omówienie i ćwiczenie technik filtrowania, przekształcania i agregacji zmiennych lub całych zbiorów danych, także w podgrupach. Uczestnicy kursu poznają najbardziej podstawowe metody czyszczenia danych, ich wizualizacji i podsumowywania, a także imputacji braków danych. Ponadto nabywają umiejętność przetwarzania danych w postaci tekstowej, m.in. z różnego rodzaju API i innych zasobów internetowych. Do osiągnięcia powyższych celów używany jest przede wszystkim język R wraz z bogatym zbiorem pakietów dla tego środowiska. Szczególnie jednak eksponowane są techniki i funkcje obecne w innych środowiskach, m.in. Python 3.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe atomowe typy danych w R: Wektory i NULL
2. Zwektoryzowane operacje na wektorach atomowych. Przekształcanie i filtrowanie zmiennych. Agregacja zmiennych
3. Przetwarzanie danych tekstowych. Wyrażenia regularne
4. Listy. Funkcje
5. Instrukcja sterująca i pętle
6. Atrybuty obiektów. Programowanie obiektowe w stylu S3
7. Typy złożone: obiekty reprezentujące czas, czynniki, szeregi czasowe, macierze i ramki danych oraz podstawowe operacje na nich
8. Niestandardowa ewaluacja. Formuły
9. Filtrowanie, przekształcanie i czyszczenie ramek danych. Imputacja braków danych
10. Agregacja i inne operacje na danych w podgrupach. Scalanie ramek danych
11. Przetwarzanie danych tekstowych. Wyrażenia regularne
12. Operacje na plikach i katalogach. Pobieranie danych z API. Wydobywanie informacji ze stron WWW
13. Tworzenie wykresów
14. Python 3: numpy, scipy, pandas
- Metody oceny:
- Na zaliczenie składają się oceny zdobyte za rozwiązania 3-5 prac domowych oraz zadań projektowych.
Do zdobycia maks. 100 p. Ocena końcowa wynika z sumy punktów; ≤50 p. - 2,0; (50,60] – 3,0; (60,70] – 3,5; (70,80] – 4,0; (80,90] – 4,5; >90 – 5,0.
Szczegółowy regulamin zaliczenia podawany jest na początku semestru.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gągolewski M., Programowanie w języku R. Analiza danych, obliczenia, symulacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, wydanie II, 2016
2. Wickham H., Grolemund G., R for Data Science, O'Reilly, 2016
3. Chambers J.M., Programming with Data, Springer, 1998
4. Chambers J.M., Software for Data Analysis. Programming with R, Springer, 2008
5. Matloff N.S., The Art of R Programming: A Tour of Statistical Software Design, No Starch Press, 2011
6. Venables W.N., Ripley B.D., S Programming, Springer, 2000
7. Wickham H., Advanced R, Chapmah & Hall/CRC, 2014
8. Gagolewski M., Bartoszuk M., Cena A., Przetwarzanie i analiza danych w języku Python, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
9. McKinney W., Python for Data Analysis. Data Wrangling with Pandas, NumPy, and IPython, O'Reilly Media, 2012
10. Richert W., Coelho L.P., Building Machine Learning Systems with Python, Packt Publishing, 2013
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna podstawy programowania w języku R i jego najważniejsze typy danych (w tym wektory atomowe, listy, funkcje, czynniki, szeregi czasowe, macierze oraz ramki danych)
Weryfikacja: ocena prac domowych oraz projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Zna podstawowe metody i algorytmy wykorzystywane w przetwarzaniu i eksploracji danych oraz przygotowywaniu ich do analizy
Weryfikacja: ocena prac domowych oraz projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Umie przeprowadzić wstępną analizę danych, m.in. podsumować wartości zmiennych oraz przedstawić je w postaci graficznej
Weryfikacja: ocena prac domowych oraz projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Umie zaimplementować proste metody przetwarzania i analizy danych oraz ocenić ich złożoność pamięciową i czasową
Weryfikacja: ocena prac domowych oraz projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U03
- Potrafi pozyskiwać dane ze źródeł tekstowych i zasobów w internecie, wyczyścić je i przygotować do analizy
Weryfikacja: ocena prac domowych oraz projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Zna potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena prac domowych oraz projektów
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M1_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: