Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa 2
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Joanna Porter-Sobieraj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka i Systemy Informacyjne
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-INCAD-MSP-0122
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 83 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 45 h c) konsultacje – 5 h d) obecność na egzaminie – 3 h 2. praca własna studenta – 65 h; w tym a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, implementacja zadań domowych (poza laboratorium) – 45 h b) zapoznanie się z literaturą – 5 h c) przygotowanie do egzaminu – 15 h Razem 148 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 45 h 3. konsultacje – 5 h 4. obecność na egzaminie – 3 h Razem 83 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 45 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 45 h Razem 90 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium45h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Grafika komputerowa 1, Algorytmy i struktury danych, Programowanie
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami grafiki komputerowej, w szczególności z zaawansowanymi zagadnieniami przetwarzania i wizualizacji trójwymiarowych scen na potrzeby rzeczywistości wirtualnej (m.in. gier, symulacji komputerowych, systemów CAD/CAM). W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów, dobierają metody wizualizacji do specyfiki problemu oraz implementują je z wykorzystaniem API bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych.
Treści kształcenia:
Wykład i laboratorium: Wyświetlanie realistycznych scen trójwymiarowych: Modele oświetlenia lokalnego i globalnego. Cieniowanie modeli wielościanowych. Teksturowanie powierzchni. Cienie. Półprzezroczystość. Odbicia. Animacja i symulacja. Przetwarzanie geometrii: Triangulacja obciętych powierzchni krzywoliniowych. Triangulacja zbioru punktów. Metody optymalnego wyświetlania terenu i scen zamkniętych. Sprzętowe wspomaganie wyświetlania.
Metody oceny:
Student może maksymalnie otrzymać 100 punktów (70 pkt. za zadania laboratoryjne i 30 pkt. za egzamin). Zajęcia laboratoryjne składają się z zadań rozwiązywanych indywidualnie lub w grupach dwuosobowych. Studenci dostają również dodatkowe zadania do implementacji w ramach prac domowych. Egzamin obejmuje materiał przedstawiamy na wykładzie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–100 – 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990. 2. Publikacje konferencji ACM SIGGRAPH. 3. M. Pharr, R. Fernando (eds), GPU Gems Series, Pearson Education, 2004-2007. 4. M. Deloura, D. Treglia (eds), Game Programming Gems Series, Charles River Media, 2000-2002. 5. G. Sellerts, R. S. Wright, N. Haemel, OpenGL Superbible, Waite Group Press, 1999. 6. F. D. Luna, Introduction to 3D Game Programming with DirectX 11, Wordware Publishing, Inc., 2012.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna zaawansowane algorytmy i struktury danych do realistycznego i efektywnego przetwarzania i wyświetlania trójwymiarowych scen
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_W02, I2CC_W02, I2CC_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o
Charakterystyka W02
Zna technologie inżynierskie w zakresie grafiki komputerowej, architektury i programowania kart graficznych
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_W06**, I2_W07**, I2CC_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wydajnym przetwarzaniem i wizualizacją scen 3D
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_U01, I2_U03, I2_U05, I2CC_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U02
Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_U01, I2_U02, I2CC_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U03
Potrafi zaprojektować i zaimplementować efektywne algorytmy wyświetlenia przy użyciu bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów na laboratorium i prac domowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_U04, I2_U05, I2CC_U06, I2CC_U02, I2CC_U03, I2CC_U04, I2_U02, I2_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U04
Potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym komunikację w zakresie zagadnień grafiki komputerowej
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U05
Potrafi samodzielnie określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K02
Jest świadomy roli wiedzy w rozwiązywaniu problemów i rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów na laboratorium i prac domowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: I2_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: