- Nazwa przedmiotu:
  - Programowanie dyskretne
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - Dr hab. inż. Konstanty Junosza-Szaniawski
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Matematyka
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Wspólne
 
    - Kod przedmiotu:
  - 1120-MAMNI-NSP-0038
 
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2022/2023
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 6
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1. godziny kontaktowe – 85 h; w tym
	a) obecność na wykładach – 15 h
	b) obecność na ćwiczeniach – 15 h
	c) obecność na laboratoriach – 45 h
	d) obecność na egzaminie – 5 h
	e) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 70 h; w tym
	a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 15 h
	b) zapoznanie się z literaturą – 5 h
	b) przygotowanie się do laboratoriów – 45 h
	c) przygotowanie do egzaminu – 5 h
Razem 155 h, co odpowiada 6 pkt. ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - a) obecność na wykładach – 15 h
b) obecność na ćwiczeniach – 15 h
c) obecność na laboratoriach – 5 h
d) obecność na egzaminie – 5 h
e) konsultacje – 5 h
Razem 70 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - -
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium45h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Matematyka Dyskretna, Metody Optymalizacji 
 
    - Limit liczby studentów:
  - Bez limitu
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i metodami oraz wybranymi zagadnieniami programowania dyskretnego. Wyrobienie umiejętności identyfikacji zagadnień programowania dyskretnego  w rozważanych problemach, ich modelowania, analizy i rozwiązywania za pomocą metod programowania dyskretnego, w tym w praktyce przy pomocy solvera.
 
    - Treści kształcenia:
  - 1. Programowanie dyskretne i jego zastosowania. Formułowanie modeli za pomocą zmiennych binarnych. Złożoność obliczeniowa. Unimodularność. Dualność. Zagadnienia mieszane.
2. Metody programowania dyskretnego: metody odcięć, metody podziału i ograniczeń, metody przybliżone.
3. Wybrane zagadnienia programowania dyskretnego: zagadnienia transportowe, problemy najkrótszych dróg, problem komiwojażera, zagadnienia załadunku, zagadnienia lokalizacyjne, wybrane problemy szeregowania zadań.
4. Modelowanie zagadnień praktycznych przy pomocy programowania dyskretnego: Analiza zagadnienia, stworzenie modelu oraz jego implementacja, testowanie modelu, interpretacja otrzymanego wyniku, korekta modelu. przygotowanie dokumentacji, prezentacja otrzymanych wyników oraz dyskusja. 
 
    - Metody oceny:
  - Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin.
Ćwiczenia 20 punktów, egzamin 30 punktów, laboratoria 50 punktów. Konieczność zdobycia co najmniej 25 punktów z ćwiczeń + egzamin oraz co najmniej 25 z laboratoriów. 
Ocena z przedmiotu wyznaczana na podstawie sumy punktów uzyskanych na ćwiczeniach i egzaminie według następujących zasad:
51-60 punktów w sumie – 3.0,
61-70 – 3.5,
71-80 – 4.0,
81-90 – 4 .5,
powyżej 90 – 5.0.
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - 1.	M.M. Sysło, N. Deo, J.Kowalik, Algorytmy optymalizacji dyskretnej, PWN, Warszawa 1995.
2.	 S. Walukiewicz, Programowanie Dyskretne, PWN, Warszawa 1986
3.	H. Paul Williams,  Model Building in Mathematical Programming, Wiley
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka PD_W01
 
                    - Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć,  metod oraz zastosowań Programowania Dyskretnego
                        Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M2_W01, M2_W02, M2MCB_W12, M2MCB_W14, M2_W04
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka PD_W02
 
                    - Student posiada wiedzę o wybranych zagadnienia Programowania Dyskretnego
                        Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M2MCB_W14
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka PD_U01
 
                    - Student potrafi korzystać z podstawowych metod Programowania Dyskretnego
                        Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M2MCB_U12, M2MCB_U13
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka PD_U02
 
                    - Student potrafi rozwiązywać wybrane zagadnienia Programowania Dyskretnego
                        Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M2MCB_U12, M2MCB_U13
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka PD_U03
 
                    - Student potrafi zidentyfikować zagadnienie Programowania Dyskretnego w rozważanym problemie, zanalizować i rozwiązać problem przy użyciu  odpowiednio dobranej metody Programowania Dyskretnego oraz oprogramowania
                        Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M2MCB_U03, M2MCB_U09, M2MCB_U12, M2MCB_U13
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka PD_K01
 
                    - Student rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy dotyczącej Programowania Dyskretnego
                        Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, prace domowe, kolokwia, egzamin
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M2MCB_K02
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: