Nazwa przedmiotu:
Fundamentowanie specjalne
Koordynator przedmiotu:
dr inż./ Mariusz Poński / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla specjalności (KB)
Kod przedmiotu:
BS2A_07
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady 30h; Projekt 30h; Wykonanie projektów 4h Zapoznanie się ze wskazaną literaturą 4h; Przygotowanie do kolokwiów 7h; Razem 75h = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 30h; Projekt 30h; Razem 60h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekt 30h; Przygotowanie do kolokwium 3,5h; Wykonanie projektów 4h; Razem 37,5h = 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
Wykłady: min. 15; Projekty: 10 - 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi technikami fundamentowania i zabezpieczania głębokich wykopów stosowanymi dla obiektów realizowanych w zwartej zabudowie i z rozbudowaną częścią podziemną.
Treści kształcenia:
W1 - Przegląd norm dotyczących specjalistycznych robót geotechnicznych. W2 - Nowoczesne techniki palowania. Sposoby zwiększania nośności pali. W3 - Projektowanie fundamentów na palach przy złożonym układzie obciążeń. Metody wyznaczania sił w palach. Metody oceny nośności pali. Metody obliczania osiadań pali pojedynczych i pracujących w grupie. W4 - Podział konstrukcji oporowych. Zasady projektowania ścian oporowych płytowo-kątowych. W5 - Ściany szczelinowe. Metody budowy kondygnacji podziemnych w ścianach szczelinowych. Schematy statyczne ścian. W6 - Inne metody obudowy głębokich wykopów. Palisady z pali. Ścianki szczelne i sposoby ich podparcia. Zasady projektowania obudów. Zastosowanie ścianek szczelnych w konstrukcjach stałych. W7 - Kotwie gruntowe. Technologia wykonywania i zasady projektowania. W8. Studnie fundamentowe. Zasady projektowania studni fundamentowych jako fundament i jako budowla podziemna. P1 - Zaprojektowanie ściany oporowej płytowo-kątowej: a) określenie parametrów geotechnicznych dla zasypki i podłoża gruntowego, b) wyznaczenie obciążeń działających na ścianę oporową, c) sprawdzenie stanów granicznych nośności podłoża gruntowego, d) sprawdzenie stanów granicznych konstrukcji: obliczenie momentów zginających i potrzebnego przekroju zbrojenia. P2 - Zaprojektowanie ścianki szczelnej utwierdzonej w gruncie: a) określenie parametrów geotechnicznych, b) wyznaczenie jednostkowych wartości sił parcia i odporu gruntu, b) obliczenie wypadkowych sił parcia i odporu, c) wyznaczenie potrzebnej głębokości wbicia ścianki szczelnej, d) obliczenie maksymalnego momentu zginającego ściankę, e) dobór przekroju ścianki szczelnej. P3 - Zaprojektowanie ściany szczelinowej jednokrotnie kotwionej: a) określenie parametrów geotechnicznych, b) wyznaczenie jednostkowych wartości sił parcia i odporu gruntu, b) obliczenie wypadkowych sił parcia i odporu, c) wyznaczenie potrzebnego zagłębienia ściany szczelinowej, d) obliczenie siły w kotwi i maksymalnego momentu zginającego, e) obliczenie przekroju zbrojenia ściany szczelinowej, f) określenie potrzebnych wymiarów kotwi gruntowej.
Metody oceny:
Wykład 1.Obecność na wykładach jest zalecana. 2. Efekty uczenia się przypisane do przedmiotu będą weryfikowane podczas dwóch sprawdzianów w semestrze. 3. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianów. Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych (jako średnia arytmetyczna). 4. Ocena ze sprawdzianów przekazywana jest do wiadomości studentów niezwłocznie po sprawdzeniu pracy i dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z przedmiotu przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami. 5. Student może poprawiać ocenę niedostateczną w terminach wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia. 6. Student powtarza przedmiot z powodu niezadowalających wyników. 7. Na kolokwium, podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, każdy piszący powinien mieć długopis (lub pióro) z niebieskim lub czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania odpowiedzi oraz kilka czystych arkuszy papieru formatu A4. Pozostałe materiały i przybory pomocnicze, szczególnie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne, są zabronione. 8. Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji. 9. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione. 10. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji. Projekt 1. Obecność na ćwiczeniach projektowych jest obowiązkowa. 2. Efekty uczenia się przypisane do przedmiotu będą weryfikowane podczas obron pisemnych każdego z trzech ćwiczeń projektowych. 3. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest poprawne wykonanie każdego z projektów oraz uzyskanie pozytywnej oceny z trzech pisemnych obron projektów. Ocena końcowa z przedmiotu jest wystawiana na podstawie wyników obron pisemnych każdego z trzech ćwiczeń projektowych - średnia arytmetyczna. 4. Wyniki obron pisemnych przekazywane są do wiadomości studentów niezwłocznie po dokonaniu ich oceny (forma przekazywania ocen do ustalenia ze studentami w trakcie zajęć). Ocena końcowa z przedmiotu przekazywana jest do wiadomości studentów w formie uzgodnionej ze studentami. 5. Student może poprawiać ocenę niedostateczną w terminach wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia. 6. Student powtarza przedmiot z powodu niezadowalających wyników. 7. Na obronie pisemnej, podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się, każdy student powinien mieć długopis (lub pióro) z niebieskim lub czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania odpowiedzi oraz kilka czystych arkuszy papieru formatu A4. Pozostałe materiały i przybory pomocnicze, szczególnie telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne, są zabronione. 8. Jeżeli podczas weryfikacji osiągnięcia efektów uczenia się zostanie stwierdzona niesamodzielność pracy studenta lub korzystanie przez niego z materiałów lub urządzeń innych niż dozwolone w regulaminie przedmiotu, student uzyskuje ocenę niedostateczną i traci prawo do zaliczenia przedmiotu w jego bieżącej realizacji. 9. Rejestrowanie dźwięku i obrazu przez studentów w trakcie zajęć jest zabronione. 10. Prowadzący zajęcia umożliwia studentowi wgląd do jego ocenionych prac pisemnych do końca danego roku akademickiego w terminach konsultacji.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gwizdała K., Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia., tom I, PWN, Warszawa 2010. 2. Gwizdała K., Kowalski J. R., Prefabrykowane pale wbijane, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Gdańsk 2005. 3. Siemińska-Lewandowska A., Głębokie wykopy. Projektowanie i wykonawstwo, WKŁ, Warszawa 2010. 4. Normy dotyczące specjalistycznych robót geotechnicznych
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów dostosowany do potrzeb społeczno-gospodarczych w ramach zadania 8 projektu NERW PW

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W03_01
Posiada wiedzę w zakresie sposobów posadowienia głębokiego obiektów, specyfiki obciążeń i zasad projektowania oraz metod realizacji podziemnych części obiektów w ścianach szczelinowych. Zna zasady wymiarowania ścian oporowych płytowo-kątowych, ław i stóp fundamentowych posadowionych na palach przy złożonym układzie obciążeń. Ma wiedzę w zakresie nowoczesnych metod zabezpieczania ścian głębokich wykopów fundamentowych przy różnych schematach podparcia obudowy.
Weryfikacja: Kolokwium (W1-8).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: B2A_W03_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_W
Charakterystyka W05_01
Ma wiedzę o trendach rozwoju technologii posadowień głębokich i nowoczesnych zabezpieczeń skarp głębokich wykopów.
Weryfikacja: Kolokwium (W1, W2, W5, W6)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: B2A_W05_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG.o
Charakterystyka W07_01
Zna różne metody fundamentowania głębokiego , podstawowe metody obliczania fundamentów pośrednich , rozróżnia metody zabezpieczania ścian głebokich wykopów fundamentowych. Zna różne metody wyznaczania sił w palach, metody oceny nośności pali oraz metody określania osiadania pali pojedynczych oraz pracujacych w grupie.
Weryfikacja: Kolokwium (W1-8).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: B2A_W07_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury na temat nowoczesnych rozwiązań fundamentów i sposobów zabezpieczania skarp głębokich wykopów i nasypów.
Weryfikacja: Kolokwium (W1, W2, W6)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: B2A_U01_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P7U_U
Charakterystyka U15_01
Potrafi wybrać właściwą metodę fundamentowania pośredniego i zabezpieczania ścian wykopów fundamentowych zależnie od warunków gruntowo-wodnych, obciążeń przekazywanych przez obiekt i ważności obiektu oraz ze względów ekonomicznych i możliwości wykonawczych.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: B2A_U15_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P7S_UW.o
Charakterystyka U19_01
Potrafi zaprojektować fundamenty w postaci ław i stóp posadowionych na palach przy złożonym układzie obciążeń, ścianę oporową płytowo-kątową, złożone konstrukcje oporowe zagłębione w gruncie.
Weryfikacja: Wykonanie trzech projektów i ich obrona pisemna.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: B2A_U19_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P7S_UW.o