- Nazwa przedmiotu:
- Design methods in logistics and transportation including user experience
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Kostrzewski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Budowy i Eksploatacji Środków Transportu
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 17 godz., konsultacje 1 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań w zakresie wcześniejszych zaliczeń. Umiejętność posługiwania się językiem angielskim na poziomie B2.
- Limit liczby studentów:
- Wykład: 100 osób.
- Cel przedmiotu:
- Celem kursu jest zdobycie wiedzy i podstawowych umiejętności projektowych oraz nabycie kreatywności w zakresie projektowania wybranych systemów i procesów logistycznych lub transportowych, przy wykorzystaniu metod kształcenia zorientowanych na użytkownika. Więcej szczegółów podano w opisie treści nauczania.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Projekt studencki podczas wykładu będzie realizowany zgodnie z główną strukturą metodologii Design Thinking (DT) z elementami innych rodzajów innowacyjnych metod dydaktycznych, takich jak Research-Based Learning (RBL) lub w szczególności Project-Based Learning (PBL) itp. W każdym semestrze temat projektu będzie inny, ale możliwy do przeprowadzenia w aglomeracji warszawskiej. Celem kursu jest zapoznanie studentów z nowym sposobem realizacji projektów z wykorzystaniem dedykowanej metodyki kształcenia oraz wykorzystanie ich zdolności do pracy w grupie, potencjału kreatywności i umiejętności samodzielnego uczenia się.
- Metody oceny:
- Wykład: W trakcie kursu wystawiane są dwie oceny cząstkowe: za raport i za prezentację podczas egzaminu. Wskaźnik wagowy dla raportu wynosi 0,7, a dla prezentacji - 0,3. W związku z tym ocena końcowa jest średnią ważoną tych dwóch ocen.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Vianna M., Vianna Y., Adler I.K., Lucena B., Russo B.: Design thinking: business innovation, 1st eletronic edition, MJV Tecnologia ltda, Rio de Janeiro 2012, accessed at: http://cdn2.hubspot.net/hubfs/1701231/Documents/Design_Thinking_-_The_Book/Design_Thinking_The_Book.pdf (accessed on-line: June 6th, 2022) or: http://na-magazynie.pl/wp-content/uploads/2015/03/Design-Thinking-The-Book.pdf (accessed on-line: June 6th, 2022)
2) Stickdorn M., Schneider J. (Eds.): This is service design thinking. Basics — Tools — Cases, BIS Publishers Amsterdam 2011.
Literatura uzupełniająca:
1) Kostrzewski M., 2018, One Design Issue – Many Solutions. Different Perspectives of Design Thinking – Case Study. In: Uden L., Hadzima B., Ting IH. (eds) Knowledge Management in Organizations. KMO 2018. Communications in Computer and Information Science, vol 877, pp. 179-190. Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-319-95204-8_16
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonej przez Radę Wydziału Transportu na rok akademicki 2022/2023 oferty przedmiotów obieralnych dla grupy przedmiotów „Przedmiot obieralny techniczny w języku obcym”.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Zmiany w kursie mogą być wprowadzane w związku z aktualnymi osiągnięciami naukowymi i działaniem siły wyższej (np. w odniesieniu do zapobiegania i zwalczania COVID-19 lub innych chorób zakaźnych), o ile będą realizowane efekty kształcenia.
PBL to forma kształcenia skoncentrowana na studentach, w której studenci uczą się poprzez doświadczenie związane z rozwiązywaniem problemów o charakterze otwartym. PBL wzbogaca uczniów o umiejętność samodzielnego uczenia się, wzmacnia ich wewnętrzną motywację oraz daje im podstawy do efektywnego rozwiązywania problemów i samodzielnego myślenia przy wsparciu z zewnątrz i pod opieką tutora. Ponadto prowadzi do rozwoju umiejętności pracy zespołowej i efektywnej współpracy. DT jest praktyczną metodą tworzenia innowacyjnych rozwiązań problemów z silnym naciskiem na potrzeby użytkowników i odkrywanie rzeczywistych problemów. Wprowadza fazy empatii, definiowania problemu, określania potencjalnych rozwiązań, prototypowania i testowania prototypów.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające i złożone zależności między nimi, stanowiące uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy związanej z projektowaniem systemów i procesów logistycznych lub transportowych przy jednoczesnym uwzględnianiu potrzeb użytkowników.
Weryfikacja: Raport.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Ma podstawową wiedzę na temat innowacyjnych form edukacji (design thinking, uczenie się w oparciu o problemy) stosowanych w technice.
Weryfikacja: Raport.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią dotyczącą transportu, w tym potrafi posługiwać się wybranym językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem fachowej literatury transportu, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego w obszarze transportu.
Weryfikacja: Raport.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UK
- Charakterystyka U02
- Potrafi przygotować i omówić dokumentację techniczną projektu.
Weryfikacja: Raport i prezentacja.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U04, Tr2A_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role.
Weryfikacja: Prezentacja.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KO