- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu I
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, prof. dr hab. inż.  
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MSP-0407
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 12 godz., ćwiczenia projektowe 18 godz., studia i przygotowanie do zaliczenia 5 godz., praca nad projektem 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 33 godz. = 1,5 ECTS: wykłady 12 godz., ćwiczenia projektowe 18 godz., konsultacje 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 33 godz. = 1,5 ECTS:
ćwiczenia projektowe 18 godz., praca nad projektem 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład12h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt18h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości i umiejętności  opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II sem. 3 i 4).
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: 
1. Przegląd podstaw inżynierii ruchu. 
2. Współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania. 
3. Użytkownicy dróg i pojazdy - charakterystyka systemu „droga-kierowca-pojazd”.
4. Metody i techniki badań ruchu. 
5. Analizy i modele ruchu. 
6. Podstawy analizy przepustowości: drogi dwupasowe, skrzyżowania z sygnalizacją. 
7. Zarządzanie ruchem: cele i środki. 
8. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu, obliczanie programu sygnalizacji. 
9. Potrzeby i organizacja parkowania. 
10. Charakterystyka i organizacja ruchu pieszego i rowerowego. 
11. Bezpieczeństwo ruchu drogowego i środki jego poprawy.
Projekt: 
Przeprowadzenie inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach.  
Projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości.  
Projekt czasowej organizacji ruchu. 
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie: 
• Sprawozdania z przeprowadzenia inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. 
• Projektu sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą  sygnalizacji świetlnej. 
• Kolokwium pisemnego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008, 
[2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną” – GDDKiA Warszawa 2004,  
[3] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej” – GDDKiA Warszawa 2004,  
[4] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach” – Dz. U. RP, załącznik do nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=53
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W1
- Zna podstawy inżynierii ruchu, współczesne cele i podejście do zagadnień organizacji ruchu i parkowania oraz charakterystykę systemu „droga-kierowca-pojazd”.
 Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K2_W16_IK
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P7U_W, I.P7S_WG.o
- Charakterystyka W2
- Zna metody i techniki badań ruchu, analizy i modele ruchu oraz podstawy analizy przepustowości dróg i skrzyżowań.
 Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W3
- Zna cele i środki zarządzania ruchem, zasady obliczanie programu sygnalizacji świetlnej, zasady organizacja parkowania, organizacji ruchu pieszego i rowerowego oraz środki poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
 Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U1
- Potrafi przeprowadzić inwentaryzację skrzyżowania i pomiary ruchu na jego wlotach. 
 Weryfikacja: Raport pisemny
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K2_U17_IK
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P7U_U, I.P7S_UW.o
- Charakterystyka U2
- Potrafi wykonać projekt sterowania ruchem na skrzyżowaniu za pomocą sygnalizacji wraz z analizą przepustowości oraz wykonać projekt czasowej organizacji ruchu.
 Weryfikacja: Raport pisemny
 Powiązane charakterystyki kierunkowe:
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K1
- Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów organizacji ruchu
 Weryfikacja: Dyskusja w grupie
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K2_K03
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        P7U_K, I.P7S_KK