- Nazwa przedmiotu:
- Diagnostyka nawierzchni szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Cezary Kraśkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUDSZ-MZP-0403
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 32 godzin,
ćwiczenia projektowe 16 godzin,
samodzielna praca nad projektem 25,
studiowanie literatury przedmiotu 20,
nauka do egzaminu i egzamin 20,
konsultacje i ocena projektów 10.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: wykład 32 godzin,
ćwiczenia projektowe 16 godzin,
konsultacje i ocena projektów 10 godzin,
egzamin 2.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 51 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 16 godzin,
samodzielna praca nad projektem 25,
konsultacje i ocena projektów 10.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład24h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt24h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna i Drogi Szynowe.
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy na temat diagnostyki dróg szynowych poprzez uczestnictwo w wykładach oraz wykonanie ćwiczenia projektowego.
Nauczenie studentów:
- metod oceny stanu technicznego nawierzchni kolejowej i prognozowania zmian tego stanu,
- interpretacji wpływu warunków eksploatacyjnych na stan techniczny nawierzchni kolejowej,
- interpretacji skutków zmian stanu technicznego nawierzchni kolejowej na bezpieczeństwo transportu kolejowego i jego oddziaływanie na środowisko.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Badania diagnostyczne układu geometrycznego toru – metody pomiaru nierówności toru, stosowany sprzęt pomiarowy, dopuszczalne odchyłki dla poszczególnych wielkości mierzonych i obliczanych. Wskaźniki syntetycznej oceny stanu toru.
Badania diagnostyczne konstrukcji nawierzchni kolejowej – zakres i metody pomiarów wad i zużycia poszczególnych elementów składowych konstrukcji nawierzchni podsypkowych i bezpodsypkowych. Wskaźniki syntetycznej oceny stanu konstrukcji nawierzchni.
Ćwiczenia:
Zadanie projektowe – opracowanie oceny stanu toru na podstawie wydruków z wynikami z jazdy drezyną pomiarową przy zastosowaniu systemu SOHRON.
- Metody oceny:
- Wymagana jest regularna obecność na zajęciach.
Zaliczenie wykładu na podstawie zdania egzaminu pisemnego.
Zaliczenie ćwiczeń projektowych poprzez opracowanie oceny stanu toru na podstawie wydruków z wynikami z jazdy drezyną pomiarową przy zastosowaniu systemu SOHRON. Opracowanie to w formie papierowej należy oddać Prowadzącemu najpóźniej ostatniego dnia semestru, w którym prowadzony jest przedmiot.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Bałuch H.: Diagnostyka nawierzchni kolejowej. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978.
[2] Bałuch H.: Znaczenie początkowej dokładności toru kolejowego. Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy modernizacji linii kolejowej E-30. Zamek Kliczków 2007.
[3] Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów – układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2010.
[4] Bałuch H., Bałuch M.: Eksploatacyjne metody zwiększenia trwałości rozjazdów kolejowych. Centrum Naukowo – Techniczne Kolejnictwa. Warszawa 2009.
[5] Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.
[6] Bałuch M.: Ocena możliwości uzyskania jakości robót wymaganej na liniach o prędkości 200 km/h. Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy modernizacji linii kolejowej E-30. Zamek Kliczków 2007.
[7] Bałuch M.: SOHRON – System określania hierarchii robót nawierzchniowych. Podręcznik użytkownika. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2013.
[8] Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.
[9] Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. Id – 1 (D-1). PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- www.zds.il.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna metody oceny stanu technicznego nawierzchni kolejowej i prognozowania zmian tego stanu.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W14_DS, K2_W15_DS, K2_W17_DS, K2_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Umie interpretować wpływ warunków eksploatacyjnych na stan techniczny nawierzchni kolejowej.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U15_DS, K2_U16_DS, K2_U19_DS
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi interpretować skutki zmian stanu technicznego nawierzchni kolejowej na bezpieczeństwo transportu kolejowego i jego oddziaływanie na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K05, K2_K06, K2_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, P7U_K, I.P7S_KK