- Nazwa przedmiotu:
- Metoda elementów skończonych (BD, DS)
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Rafał Michalczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIKM-MZP-0304
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 8; ćwiczenia 16; przygotowanie do ćwiczeń 5; zapoznanie z literaturą 10; przygotowanie projektów 10; przygotowanie do sprawdzianu i obecność na sprawdzianie 5. RAZEM 54 godz. = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 8; ćwiczenia 16. RAZEM 24 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na ćwiczeniach 16; przygotowanie do ćwiczeń 5; przygotowanie projektów 10. RAZEM 31 godz. = 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia16h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z mechaniki, matematyki i metod numerycznych z kursu inżynierskiego.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Rozumienie podstaw teoretycznych MES, pozwalające na świadome korzystanie z komercyjnego oprogramowania. Umiejętność stosowania MES do analizy stanów naprężeń, odkształceń i przemieszczeń w nawierzchniach drogowo-lotniskowych i kolejowych.
- Treści kształcenia:
- Rys historyczny MES. Syntetyczna analiza porównawcza wybranych metod komputerowej analizy konstrukcji (MES, MEB, MRS). Krótkie przypomnienie techniki MES w odniesieniu do konstrukcji prętowych z kursu inżynierskiego. Analiza elementu skończonego belki na podłożu Winklera jako prostego modelu układu tor-podtorze kolejowe. Równania zagadnienia brzegowego w zapisie macierzowym. Przemieszczeniowa wersja MES. Wybrane elementy skończone w zagadnieniach płaskich i przestrzennych. Analiza modelu wielowarstwowej nawierzchni drogowo-lotniskowej jako obrotowo-symetrycznej konstrukcji dyskretyzowanej elementami pierścieniowymi. Elementy skończone płyt cienkich i płyt o średniej grubości. Model nawierzchni sztywnej w postaci płyty opartej na sprężystym podłożu. Zastosowanie MES w zagadnieniach dynamiki konstrukcji drogowych i kolejowych. Wybrane algorytmu numerycznego całkowania równań ruchu (metoda Newmarka i MRC). Modelowanie obciążeń ruchomych na konstrukcjach. Metoda elementów skończonych w zagadnieniach termicznych – problem rozkładu temperatury w nawierzchni drogowej. MES w zagadnieniach nieliniowych (informacyjnie). Sprężysto-plastyczne modele ośrodka gruntowego. Przykłady złożonych analiz: zagadnienie stateczności nasypu drogowo-kolejowego oraz symulacja pełzania nawierzchni asfaltowej. Nauka obsługi systemów MES na przykładzie programów ANSYS i ABAQUS.
- Metody oceny:
- • Dwa projekty i jeden sprawdzian
• Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gomuliński A., Witkowski M.: Mechanika budowli. Kurs dla zaawansowanych. OWPW, Warszawa 1993.
[2] Kleiber M. [red.]: Komputerowe metody mechaniki ciał stałych. Mechanika techniczna t. XI, PWN, Warszawa 1995.
[3] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. Wyd. Komunikacji i Łączności, Warszawa 2003.
[4] Rakowski G., Kacprzyk Z.: Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji. OWPW, wyd. II popr., Warszawa 2005.
[5] Szydło A.: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Teoria, wymiarowanie, realizacja. Polski Cement, 2004.
[6] Yoder E.J., Witczak M.W.: Principles of Pavement Design. 2nd Ed., Wiley, 1975.
[7] Zienkiewicz O.C., Taylor R.L.: The Finite Element Method. Fifth edition. Butterworth-Heinemann, Oxford 2000.
[8] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych, IBDiM, GDDP, Warszawa 1997.
[9] Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, IBDiM, GDDP, Warszawa 2001.
[10] Katalog wzmocnień i remontów nawierzchni podatnych i półsztywnych, IBDiM, GDDP, Warszawa 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Zna różnice pomiędzy mocnym i słabym sformułowaniem w mechanice. Zna zasady formułowania i weryfikacji podstawowych elementów skończonych. Rozumie przybliżony charakter rozwiązań otrzymywanych za pomocą MES.
Weryfikacja: sprawdzian.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi zbudować i zweryfikować modele MES nawierzchni drogowych i kolejowych. Potrafi interpretować otrzymane wyniki.
Weryfikacja: wykonanie prac projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- Potrafi przedstawić sformułowania i rozwiązania zagadnień w postaci raportów z wykonanych prac projektowych.
Weryfikacja: Przedstawienie do oceny prac projektowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K2_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KK