Nazwa przedmiotu:
Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Koordynator przedmiotu:
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A13_TNMA
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach 30 godz., praca własna 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Związki korelacyjne: Przedmiot rozwija umiejętności, takie jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania. Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z psychologii społecznej oraz socjologii
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu powstawania konfliktów, ich rozwoju, jak też radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, które występują zarówno w instytucjach publicznych, jak również w różnych sytuacjach z życia codziennego. W trakcie zajęć student będzie miał możliwość zdobycia wiedzy z zakresu definiowania i określania sytuacji konfliktowych, czynników sprzyjających ich eskalacji, a następnie z zakresu przygotowywania procedur ich rozwiązywania (negocjacji i mediacji). W ostatniej fazie zajęć student zostanie zapoznany z konkretnymi technikami i strategiami negocjacyjnymi, które stosowane są w różnych sytuacjach instytucjonalnych i społecznych.
Treści kształcenia:
1. Konflikt – definicje, dynamika konfliktów, proces rozwoju sytuacji konfliktowych. Negatywne i pozytywne aspekty sytuacji konfliktowych. 2. Przyczyny powstawania konfliktów – koło konfliktu; konflikty wartości, interpersonalne, informacji, interesów i strukturalne – konsekwencje. 3. Przyczyny powstawania konfliktów – koło konfliktu, konflikty wartości, interpersonalne, informacji, interesów i strukturalne - konsekwencje cd. 4. Różne style rozwiązywania konfliktów. Zachowania w sytuacjach konfliktowych – od czego zależą i co trzeba brać pod uwagę, wybierając swój sposób rozwiązania problemu. 5. Kulturowe i etyczne uwarunkowania konfliktów i negocjacji – co wolno w negocjacjach, od kultur propartnerskich do pro transakcyjnych. 6. Rozwiązywanie najprostszych sytuacji konfliktowych – od indywidualizmu do kooperacji w negocjacjach. Dylematy w negocjacjach. 7. Procedury rozwiązywania konfliktów: arbitraż, mediacja, negocjacje, facylitacje. Omówienie różnych strategii rozwiązywania sporów: arbitraż sąd. Warunki skutecznego rozwiązywania konfliktów i sporów. 8. Mediacje – zasady, sytuacje, przykłady (mediacje gospodarcze, rodzinne, karne). 9. Skuteczne negocjacje: przygotowania, miejsce, plan rozmów, priorytety, zadania uczestników negocjacji, określanie stanowisk, celów i interesów negocjacyjnych. 10. Negocjacje pozycyjne jako strategia rozwiązywania sporów (1) – wady i zalety, fazy, stosowane taktyki i manipulacje. 11. Negocjacje pozycyjne (2) – analiza praktyk i przykładów (case study). 12. Negocjacje problemowe (1) – zasady i filozofia, zastosowanie, tryb postępowania. 13. Negocjacje problemowe (2) – analiza praktyk i przykładów, (case study). 14. Problem ludzki w negocjacjach – emocje, percepcja, komunikacja, mowa ciała. 15. Podsumowanie zdobytych wiadomości i zaliczenie.
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: - obecności na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, udział w dyskusjach) - uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami otwartymi i/lub w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia oraz wykazał się obecnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze wszystkich kolokwiów i zaliczył wszystkie kolokwia oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. R. Fisher, W. Ury, B. Patton, Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWE 2009 2. W. Ury Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE 2009 3. Rządca R.A., Wujec P. Negocjacje PWE Warszawa 1998 4. M. Tabarnecka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Oficyna a Wlters Kluwer business 2009 Literatura uzupełniająca: 1. J. Waszkiewicz Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania PWN 1997 2. K. Bargiel-Matusiewicz, Negocjacje i mediacje, PWE, 2007 3. Winch, S. Winch, Negocjacje. Jednostka organizacja, kultura, DIFIN 2010 4. K. Bargiel-Matusiewcz, Negocjacje i mediacje, PWE 2010
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Ma uporządkowaną wiedzę o istocie konfliktu, jego dynamice i możliwościach rozwoju sytuacji konfliktowych w jednostkach administracji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, II.X.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikowania się interpersonalnego i społecznego w administracji publicznej w sytuacjach konfliktowych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_03
Ma wiedzę o uwarunkowaniach sytuacji konfliktowych w jednostkach administracji i możliwościach ich rozwiązywania
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Charakterystyka W_04
Ma uporządkowaną wiedzę o różnych sposobach i procedurach rozwiązywania konfliktów w administracji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.3

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie sytuacji konfliktowych w jednostkach administracji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach oraz rozwiązywanie casy study w trakcie zajęć. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Potrafi posługiwać się poznanymi zasadami, teoriami i konstrukcjami w zakresie rozwiązywania konfliktów i prowadzenie negocjacji w administracji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach oraz rozwiązywanie casy study w trakcie zajęć. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_03
Potrafi wykorzystać poznane teorie i konstrukcje do analizy podstawowych problemów i rozwiązywania konfliktów oraz sporów w administracji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach oraz rozwiązywanie casy study w trakcie zajęć. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie sytuacji konfliktowych w jednostkach administracji.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach oraz rozwiązywanie casy study w trakcie zajęć. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego w zakresie wiedzy dotyczącej organów administracji publicznej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne w formie testowej o zróżnicowanych pytaniach oraz rozwiązywanie casy study w trakcie zajęć. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO, I.P6S_KR