- Nazwa przedmiotu:
- Perswazja i argumentacja
- Koordynator przedmiotu:
- prof. Andrzej Biłat
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_PiA
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 h , w tym : Udział w ćwiczeniach- 30 h, Przygotowanie do zajęć 20 h, Czytanie wskazanej literatury - 25
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Umiejętność krytycznego myślenia na poziomie maturalnym
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu logicznej teorii argumentacji, psychologii perswazji i retoryki oraz rozwinięcie ich praktycznych umiejętności z tego zakresu. Tego rodzaju wiedza i umiejętności mogą być użyteczne w codziennej komunikacji interpersonalnej, w pracy zawodowej, w szczególności w pracy urzędnika, a także w działalności społecznej.
- Treści kształcenia:
- 1. Perswazja a argumentacja – wprowadzenie.
2. Argumentacja jako podstawa krytycznego myślenia i racjonalnej dyskusji
3. Wypowiedzi wieloznaczne. Funkcje wypowiedzi
4. Wypowiedzi argumentacyjne i problem ich poprawności
5. Niektóre typy argumentów. Typowe błędy argumentacji
6. Logiczne techniki manipulacji (sofizmaty)
7. Argumentacja w pracy urzędnika
8. Podsumowanie. Zasady i techniki poprawnej argumentacji
9. Wypowiedzi jako działania (teoria aktów mowy)
10. Wyniki badań empirycznych dotyczących skuteczności perswazji. Główne teorie perswazji
11. Techniki perswazji i figury retoryczne. Przyczyny nieudanej perswazji
12. Perswazja a manipulacja. Chwyty erystyczne i pseudoargumenty
13. Naiwne taktyki manipulacyjne: presja, szantaż i kłamstwo
14. Perswazja w pracy urzędnika
15. Podsumowanie. Zasady i techniki skutecznej perswazji
- Metody oceny:
- sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Biłat A., Perswazja i argumentacja, preskrypt udostępniany uczestnikom zajęć drogą elektroniczną
Literatura dodatkowa (wybrane fragmenty):
[1] Budzyńska-Daca A., J. Kwosek, Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, PWN, Warszawa, 2019.
[2] Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009
[3] Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
[4] Szymanek K., K.A. Wieczorek, A. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
[5] Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
[6] Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
[7] Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, PW, 2014
- Witryna www przedmiotu:
- --
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się