- Nazwa przedmiotu:
- Wybrane zagadnienia teledetekcji środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak, prof. uczelni
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GK000-ISP-6015
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin,
b) udział w konsultacjach - 3 godziny.
2) Praca własna studenta - 28 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć - 7 godzin
b) przygotowanie raportu z projektu - 21 godzin,
RAZEM - 51 godzin - 2 punkty ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin
b) udział w konsultacjach - 3 godziny.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,9 punktu ECTS - 58 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin,
b) przygotowanie do zajęć - 7 godzin
c) przygotowanie sprawozdań z realizacji zajęć - 21 godzin,
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw teledetekcji, rozumienia idei rozpoznania obrazowego, znajomość podstawowych parametrów charakteryzujących obrazy satelitarne, umiejętność logicznego myślenia i obserwacji środowiska przyrodniczego.
- Limit liczby studentów:
- 16 osób w grupie projektowej
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma na celu zaznajomienie studenta z wybranymi zagadnieniami z zakresu teledetekcji środowiska, czyli możliwościami wykorzystania technik teledetekcji w monitorowaniu i ocenie stanu środowiska.
- Treści kształcenia:
- Zajęcia podzielone są na dwie części. W pierwszej student zaznajamia się z wybranymi metodami przetwarzania optycznych obrazów satelitarnych, takimi jak: tworzenie kompozycji barwnych dla potrzeb analiz środowiskowych - dobór właściwych zakresów spektralnych do określonych celów, tworzenie masek wybranych obiektów (np. maska wody), analiza statystyczna obrazów satelitarnych w ujęciu globalnym i lokalnym - zalety i wady obu podejść, obliczanie wskaźników roślinności i wskaźników glebowych oraz ich rola w badaniach środowiska naturalnego.
W ramach drugiej części zajęć studenci, w małych zespołach, wykonują projekt mający na celu wykonanie analizy i oceny wielkości i kierunków zmian w środowisku naturalnym z wykorzystaniem danych satelitarnych LANDSAT i/lub Sentinel, przy zastosowaniu m.in. klasyfikacji nadzorowanej i funkcji maskowania.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z ew. kartkówek i oceny uzyskanej z raportu z realizacji i obrony projektu. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76-5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,75), 4,0 – cztery (3,76-4,25), 3,5 – trzy i pół (3,26-3,75), 3,0 – trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Białousz S., Zastosowania teledetekcji w kartografii gleb, rozdział 6.11 w podręczniku „Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb”, PWN, Warszawa, 1979.
Białousz S., Zastosowania teledetekcji w badaniach pokrywy glebowej, rozdział w podręczniku „Gleboznawstwo”, Wyd. PWRiL, Warszawa, 1999.
Jensen J.R., Remote Sensing of the Environment – An Earth Resource Perspective, Prentice Hall, New Jersey, 2000
Barrett E.C., Curtis L.F., Introduction to environmental remote sensing, Chapman & Hall, Third edition, 1992.
Osińska-Skotak K., 2014, "Teledetekcja środowiska" - preskrypt do wykładów
Czasopisma naukowe:
- Teledetekcja Środowiska, dawniej: Fotointerpretacja w Geografii
- Archiwum Fotogrametrii, Teledetekcji i Kartografii
- Roczniki Geomatyki
- Człowiek i Środowisko
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SIOB635_W01
- Zna potencjalne zastosowania danych satelitarnych dla potrzeb monitorowania stanu środowiska
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07
- Efekt GK.SIOB635_W02
- Zna wybrane systemy satelitarne ukierunkowane na badania środowiska naturalnego
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SIOB635_U01
- Potrafi wybrać dane satelitarne do analizy zmian stanu środowiska naturalnego z uwzględnieniem specyfiki danej analizy oraz zrealizować tego rodzaju zadanie
Weryfikacja: raport z realizacji zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SIOB635_K01
- ma świadomość, że wyniki pracy zespołowej zależą od wszystkich członków zespołu
Weryfikacja: raport z realizacji zadania projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04