- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie przestrzenne w praktyce
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. arch. Wojciech Bartoszczuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIS605
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 52 godziny, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 15 godzin
c) konsultacje - 7 godzin
2. Praca własna studenta – 73 godziny, w tym:
a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 13 godzin
b) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin
c) praca nad przygotowaniem wypisu i wyrysu ze Studium - 20 godzin
d) praca nad przygotowaniem wniosku o decyzję o warunkach zabudowy / wniosku o zmianę planu - 20 godzin
e) przygotowanie się do sprawdzianu zaliczającego wykłady - 10 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,1 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 52, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 15 godzin
c) konsultacje - 7 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 pkt. ECTS - 65 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 15 godzin
b) przygotowanie do ćwiczeń - 10 godzin
c) praca nad przygotowaniem wypisu i wyrysu ze Studium - 20 godzin
d) praca nad przygotowaniem wniosku o decyzję o warunkach zabudowy / wniosku o zmianę planu - 20 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- 60 – studentów na wykładzie, 30 – studentów na ćwiczeniach
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz praktycznych umiejętności dotyczących sporządzania, zakresu oraz posługiwania się dokumentami planistycznymi opracowywanymi na szczeblu lokalnym (gminnym) - studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a także sposobu konwersji projektu urbanistycznego na rysunek planistyczny - zakresu, stopnia szczegółowości oraz poprawności użytych ustaleń planistycznych. Ponadto celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy oraz praktycznych umiejętności dotyczących procedur planistycznych i administracyjnych związanych z realizacją projektów urbanistycznych i planistycznych w sytuacji obowiązywania dokumentów planistycznych, jak również ich braku.
- Treści kształcenia:
- WYKŁADY:
1. Umocowania prawne dokumentów planistycznych sporządzanych na szczeblu lokalnym, procedury planistyczne sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
2. Wnioski i uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
3. Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna.
4. Decyzja o warunkach zabudowy.
5. Pokrycie Warszawy i gmin podwarszawskich planami miejscowymi.
6. Stopień szczegółowości ustaleń planistycznych dotyczących m.in.: zasad podziału na działki budowlane; linii, parametrów i wskaźników zabudowy oraz obsługi komunikacyjnej.
7. Zapis projektu urbanistycznego w konwencji planistycznej.
8. Studium warunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy.
ĆWICZENIA:
1. Wypis i wyrys ze Studium : część graficzna (wyrys z rysunku Studium, dotyczący struktury funkcjonalno-przestrzennej - dla obszaru projektu urbanistycznego, realizowanego na semestrze V) oraz wypis z tekstu Studium dotyczący: struktury funkcjonalno-przestrzennej, struktury funkcjonalnej – przeznaczenie terenów, wskaźników dotyczących zagospodarowania i użytkowania terenów, systemu transportowego, infrastruktury technicznej, ochrony dziedzictwa kulturowego, ochrony środowiska i jego zasobów, zasad rozmieszczenia inwestycji celu publicznego, obszarów problemowych, obszarów wymagających przekształceń oraz rehabilitacji lub rekultywacji, obszarów planowanego rozwoju.
2. Przygotowanie wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy lub wniosku o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - dla w/w obszaru.
- Metody oceny:
- Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ze sprawdzianu z wykładów i oceny z ćwiczeń.
Forma zaliczenia wykładów - sprawdzian w formie pisemnej, graficznej lub ustnej, odnoszący się do treści omawianych na wykładach. Forma zaliczenia ćwiczeń projektowych - ocena poprawności wykonanego w ramach ćwiczeń wypisu i wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy lub wniosku o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bartoszczuk W., Procesy przekształceń w osiedlach willowych na wybranych przykładach warszawskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2018
2. Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001.
3. Chmielewski J. M., Węcławowicz G., Degórska B., Bartoszczuk W., Brzosko-Sermak A., Kraków. Wyzwania rozwojowe polityki przestrzennej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013.
4. Chmielewski J.M., Teoria i praktyka planowania przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016.
5. Chmielewski J.M. (red.), Węcławowicz G., Degórska B., Bartoszczuk W. [i in.]: Kraków. Wyzwania rozwojowe polityki przestrzennej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013
6. Niewiadomski Z., Planowanie przestrzenne. Zarys systemu. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, 2003.
7. Prus B., Antolak M., Bartoszczuk W., Bernaciak A., Jopek D., Majewska A., Oleński M., Pijanowski J.M., Szumigała P., Problemy kształtowania ładu przestrzennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków 2015.
8. Śleszyński P., Komornicki T., Solon J., Więckowski M., Planowanie przestrzenne w gminach, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2012.
9. Projektowanie urbanistyczne na kierunku Gospodarka Przestrzenna (praca zbiorowa), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016.
10. Urbanistyka w gospodarowaniu przestrzenią (praca zbiorowa), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2016.
11. Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U.2021.0.741).
12. Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, (Dz.U.2021.2404).
13. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U.2003.164.1588 ze zm.)
14. Miasto Stołeczne Warszawa, Serwisy mapowe, www.mapa.um.warszawa.pl
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Przedmiot prowadzony w formie hybrydowej (wykłady - zdalnej, ćwiczenia - stacjonarnej), z możliwością zmiany (w ewentualnym koniecznym przypadku, po uzyskaniu zezwolenia Władz Wydziału i Uczelni) na inną formę. Prowadzący nie wyraża zgody na nagrywanie zajęć.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIS605_W1
- ma podstawową wiedzę o normach i przepisach prawnych dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego - w szczególności dotyczących procesu realizacji projektu - pozwalającą ocenić jakość zagospodarowania terenu pod kątem zgodności z powyższymi przepisami, a także ocenić opłacalność ekonomiczną realizacji projektu
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
- Efekt GP.SIS605_W2
- ma wiedzę o zakresie i randze ustaleń planistycznych, a także ich wpływie na możliwości inwestycyjne na danym terenie
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W24_UR, K_W25_UR, K_W27_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W04, T1A_W04, T1A_W07
- Efekt GP.SIS605_W3
- ma wiedzę o możliwości planistycznej ochrony interesu i dóbr publicznych przy uwzględnieniu zasad zrównoważonego rozwoju i w tworzeniu ładu przestrzennego
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt GP.SIS605_W4
- ma podstawową wiedzę o normach i przepisach prawnych dotyczących planowania i zagospodarowania przestrzennego - w szczególności dotyczących procedur planistycznych
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIS605_U1
- potrafi pracować indywidualnie i w zespole w celu wspólnego wykonania zadania
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy (wykonanego zespołowo - w grupach 2-3 osobowych)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
- Efekt GP.SIS605_U2
- potrafi przygotować dokumentację i przedstawić autoreferat dotyczący wykonanego zadania
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt GP.SIS605_U3
- potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin, niezbędną do planowania danej przestrzeni, potrafi pozyskiwać dane wejściowe do prac planistycznych
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
- Efekt GP.SIS605_U4
- posiada umiejętność pracy z ustawami i rozporządzeniami z zakresu planowania przestrzennego, a także aktami prawa miejscowego: studiami uwarunkowań i kierunków zagospodarowania oraz miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt GP.SIS605_U5
- potrafi skwantyfikować i uzasadnić rachunkowo opłacalność przyjętych rozwiązań w projekcie wybranego obszaru, potrafi przeanalizować cechy istniejące uwarunkowania i możliwości rozwoju danego obszaru, potrafi przeanalizować rozwiązania projektowe pod kątem ich zgodności z przepisami prawa
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U20_UR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05, S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIS605_K1
- rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych w zakresie planowania przestrzennego
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GP.SIS605_K2
- ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje projektowe, w tym odnoszące się do środowiska zamieszkania
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt GP.SIS605_K3
- ma świadomość interdyscyplinarności w procesie projektowania oraz odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, potrafi pracować i debatować w grupie z innymi specjalistami
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy (wykonanego zespołowo - w grupach 2-3 osobowych)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01
- Efekt GP.SIS605_K4
- ma świadomość zależności stopnia szczegółowości regulacji planistycznych i efektywności ekonomicznej
Weryfikacja: ocena sprawdzianu z wykładów oraz wykonanego w ramach ćwiczeń zadania: wypisu i wyrysu ze studium gminy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06