Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura danych przestrzennych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Głażewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.NIK511
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Z osiągnięciem założonych efektów kształcenia wiąże się 75h pracy studenta, w tym: udział w wykładach: 8h, udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 10h, praca na konsultacjach z prowadzącym ćwiczenia: 8h, praca samodzielna nad projektami 18h, praca z literaturą przedmiotu i samodzielna nauka: 15h. Łącznie: 3 ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Student uczestniczy w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela w wymiarze 32h, w tym: udział w wykładach: 8h, udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, udział w konsultacjach projektowych: 8h. Łącznie odpowiada to 1,3 ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Student uczestniczy w zajęciach o charakterze praktycznym w wymiarze 52h, w tym: udział w ćwiczeniach projektowych: 16h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 10h, udział w konsultacjach z prowadzącym: 8h, samodzielna praca nad projektami: 18h. Łącznie odpowiada to ~2 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Poznanie zasad budowy europejskiej i krajowej infrastruktury informacji przestrzennej (IIP), idei i wybranych dokumentów standaryzacyjnych INSPIRE. Przybliżenie pojęć związanych z IIP, w tym: zbiorów i usług danych przestrzennych, harmonizacji, spójności, interoperacyjności. Zdobycie wiedzy na temat sposobów dostępu do danych i usług geoprzestrzennych oraz nt. zasobu danych referencyjnych w Polsce i możliwości jego wykorzystania. Zapoznanie się z zasadami definiowania, edycji i walidacji metadanych.
Treści kształcenia:
Wykłady: Idea INSPIRE jako kontynuacja idei NSDI w USA, zasady budowy IIP w Europie. Wybrane dokumenty standaryzacyjne INSPIRE i ich implementacja w Polsce. Podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem IIP: zbiory, kolekcje i usługi danych przestrzennych, harmonizacja, spójność i interoperacyjność. Typy usług geoprzestrzennych i ich zastosowania. Krajowy zasób danych referencyjnych i możliwości jego wykorzystania, punkt dostępowy do danych - geoportal.gov.pl i jego funkcjonalność.Metadane - definicja, rodzaje, edytory, walidacja. Ćwiczenia projektowe: 1. Analiza wybranych regionalnych portali geoinformacyjnych pod kątem zawartości udostępnianych zbiorów danych, funkcjonalności, metadanych i użyteczności. 2. Porównanie treści dwóch wybranych krajowych rejestrów referencyjnych. 3. Wykonanie analizy przestrzennej danych BDOO wraz z wizualizacją wyników.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładów - na podstawie pracy pisemnej. Praca ta może być realizowana za pomocą testu internetowego. Ocena końcowa z ćwiczeń wynika ze średniej ważonej za projekty (zadania praktyczne), kartkówkę oraz sprawdzian. Pozytywne zaliczenie ćwiczeń wymaga terminowego oddania i zaliczenia projektów oraz osiągnięcia średniej ocen minimum 3,0 przed końcem semestru do zdobycia jest w sumie 70 punktów: 3*10 z 3 ćwiczeń 10 z kartkówki 30 z kolokwium Dodatkowe punkty możliwe za aktywność lub szybkie przysłanie sprawozdań (uznaniowe), natomiast punkty ujemne - za spóźnianie się ze sprawozdaniami z projektów (pół punktu za dzień). Ocena końcowa z przedmiotu – średnia z ocen z zaliczenia wykładu i z ćwiczeń projektowych (wagi 0,5 i 0,5)
Egzamin:
nie
Literatura:
1. D. Gotlib, R.Olszewski (red. naukowa) - Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, GUGiK, Warszawa, 2013. 2. Wybrane artykuły naukowe z poniższych periodyków: * Roczniki geomatyki (http://repozytorium.ptip.org.pl/) * Archiwum fotogrametrii, kartografii i teledetekcji (http://ptfit.sgp.geodezja.org.pl/archiwum.html) 3. Dokumenty standaryzacyjne INSPIRE i GUGiK: * http://inspire.ec.europa.eu/index.cfm/pageid/6 * http://www.gugik.gov.pl/prawo/obowiazujce-akty-prawne 4. Konspekty wykładów
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Część wykładowa zajęć może być realizowana za pomocą kanałów komunikacji elektronicznej (np. aplikacji MS Teams i platformy edukacyjnej Moodle), a Studenci są zaproszeni z początkiem semestru do zespołu realizującego zajęcia tego typu przy użyciu adresów poczty w domenie .pw.edu.pl. (pozyskanych z USOS). Zaliczenie wykładu może odbyć się w drodze testu internetowego, którego forma będzie zasygnalizowana przed upływem semestru, a termin realizacji zostanie skoincydowany z terminem ostatnich zajęć wykładowych. Część projektowa zajęć może być prowadzona przy użyciu kanałów komunikacji elektronicznej (np. aplikacji MS Teams i platformy edukacyjnej Moodle), a studenci są zaproszeni do jej realizacji z początkiem semestru na tych samych zasadach jak na wykłady. Jeśli zajęcia są prowadzone w formie hybrydowej - część zdalnie, a część w laboratorium, to zajęcia zdalne są poświęcone na przekazanie informacji wprowadzających, zasad realizacji projektu i wymagań, natomiast zajęcia laboratoryjne w skondensowanej postaci służą przede wszystkim realizacji zadania. Konsultacje, poza godzinami zajęć, zarówno w laboratorium, jak i online są prowadzone w terminach podanych na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.NIK511_W01
Zna metody projektowania i zasady budowy systemów informacji geograficznej (GIS), a także zakres ich zastosowań, w tym analitycznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt GK.NIK511_W02
Zna zasób urzędowy danych przestrzennych, na poziomie centralnym, wojewódzkim i powiatowym, modele danych podstawowych rejestrów publicznych tego zasobu, w tym BDOT oraz zasady ich wykorzystania.
Weryfikacja: sprawozdanie z projektów nr 2,3, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt GK.NIK511_W03
Zna zasady dyrektywy INSPIRE i jej transpozycji polskiej - ustawy o IIP, reguły budowy infrastruktury informacji przestrzennej w Europie i Polsce oraz podstawowe dokumenty standaryzacyjne z zakresu budowy baz danych referencyjnych i podstawowych opracowań kartograficznych oraz metadanych.
Weryfikacja: sprawozdanie z projektów 2,3,4, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.NIK511_U01
Potrafi analizować dane przestrzenne przy użyciu aplikacji GIS, wizualizować dane referencyjne przy użyciu jakościowych metod prezentacji kartograficznej, edytować i walidować metadane.
Weryfikacja: sprawozdania z projektów 1-4.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GK.NIK511_U02
Potrafi korzystać z zasobów danych przestrzennych zarówno lokalnie, w celu generalizacji i wizualizacji tych danych, jak i poprzez krajowy punkt dostępowy i inne portale geoinformacyjne, potrafi korzystać z usług danych przestrzennych i edytorów metadanych geoinformacyjnych.
Weryfikacja: sprawozdania z projektów 3,4, kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.NIK511_K01
Podnosi swoją świadomość odpowiedzialności za korzystanie z zasobu gik, ale też zna rolę twórcy dokumentów technicznych dotyczących infrastruktury informacji przestrzennej i rozumie konieczność jasnej komunikacji z jej użytkownikami.
Weryfikacja: sprawozdania z projektów i kolokwium.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07