- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia Krajobrazu
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Adrianna Czarnecka, prof. uczelni
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.NIOB707
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 23 godziny, w tym:
a) udział w wykładach: 8 x 2 godz. = 16 godz.,
b) udział w konsultacjach: 5 x 1 godz. = 5 godz.
c) sprawdzian: 2 godziny
2) Praca własna studenta - 27 godzin
Łącznie nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Udział w wykładach: 16 godz.
Udział w konsultacjach: 5 godz.
Udział w sprawdzianie: 2 godz.
Razem 23 godz., co odpowiada 1 punktowi ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe pojęcia z geografii fizycznej
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze współczesnymi teoriami dotyczącymi struktury i funkcjonowania krajobrazu. Celem wykładów jest zdobycie przez studenta wiedzy obejmującej ekologiczne podstawy ochrony, planowania i gospodarowania w różnych typach krajobrazu oraz gospodarowania przestrzenią z uwzględnieniem uwarunkowań historyczno-kulturowych.
- Treści kształcenia:
- Współczesne podejście do krajobrazu. Definicje krajobrazu i typy krajobrazu. Krajobraz jako obiekt badań ekologii krajobrazu
Struktura i organizacja krajobrazu. Przyrodnicze jednostki przestrzenne. Funkcjonowanie systemów krajobrazowych
Struktura i organizacja krajobrazu. Fizjonomiczne jednostki przestrzenne
Ekologiczne podstawy gospodarowania przestrzenią
Gospodarowanie przestrzenią w różnych typach krajobrazu
Gospodarowanie krajobrazem obszarów wiejskich
Gospodarowanie przestrzenią z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych
Sprawdzian
- Metody oceny:
- Wykład: pisemny sprawdzian z tematyki wykładów obejmujący zagadnienia teoretyczne
przedstawione w formie pytań otwartych. 1.Termin pisemnego sprawdzianu zaliczeniowego i sprawdzianu poprawkowego podaje prowadzący zajęcia z wyprzedzeniem co najmniej jednego tygodnia. 2. Do sprawdzianu poprawkowego mogą przystąpić studenci, którzy nie pisali lub nie zaliczyli sprawdzianu pisemnego oraz studenci, którzy chcą poprawić ocenę ostateczną z wykładów, w takim wypadku ocena ostateczna z wykładów będzie średnią arytmetyczną ze sprawdzianu pierwszego i sprawdzianu poprawkowego. 3. Wyniki sprawdzianów przekazywane są studentom za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą systemu USOS. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Chmielewski T.J., 2012, Systemy krajobrazowe. Struktura-funkcjonowanie-planowanie,
PWN, Warszawa
Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., 2011: Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni
obszarów wiejskich, PWN, Warszawa,
Majdecki L., 1981: Historia ogrodów. Przemiany formy i konserwacja, PWN,
Warszawa,
Richling A., Solon J., 2011: Ekologia krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa,
Wojciechowski I., 1987: Ekologiczne podstawy kształtowania środowiska, Wyd. PWN,
Warszawa,
Wolski P., 2002, Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć,
Wyd. SGGW, Warszawa
Żarska B., 2005: Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_13
- ma podstawową wiedzę z zakresu ekologii krajobrazu; ma wiedzę o typach krajobrazu Polski i jego zróżnicowaniu, ma wiedzę o ochronie, planowaniu i gospodarowaniu krajobrazem w Polsce i Unii Europejskiej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U001
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U16
- potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji o środowisku, wskazać zasady oraz warunki korzystania z jego zasobów z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera geodety i kartografa, w tym jej wpływ na środowisko i konflikty społeczne, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K03
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: