Nazwa przedmiotu:
Otwarte standardy i aplikacje BIM
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Andrzej Szymon Borkowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
1060-GKGSP-IZP-7125
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 24 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 16 godz. b) konsultacje - 8 godz. 2. Praca własna studenta - 26 godzin, w tym: a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą i zasobami internetowymi - 26 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,96 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych - 24 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 16 godz. b) konsultacje - 8 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o technologiach CAD i GIS.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z technologią modelowania informacji o budynku oraz otwartymi standardami i aplikacjami BIM.
Treści kształcenia:
Proces informacyjny BIM Organizacja buildingSMART (cele i zadania) Wymagania informacyjne zamawiającego (EIR) Plan Realizacji BIM w projekcie (BEP) Otwarty standard modelu IFC Otwarty standard wymiany informacji BCF Otwarty standard dokumentacji COBie Produkt bsDD Idea OpenBIM Little BIM Aplikacje z grupy Nemetschek Wolne oprogramowanie Przeglądarki IFC Aplikacje mobilne
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu na podstawie testu zaliczeniowego - 20 pytań wielokrotnego wyboru po 1 pkt. za każde pytanie (zalicza 12 pkt/20 pkt. - 60% prawidłowych odpowiedzi). 0-11 pkt. ocena 2.0 (niedostateczny) 12 pkt. ocena 3.0 (dostateczny) 13-14 pkt. ocena 3.5 (dostateczny plus) 15-16 pkt. ocena 4.0 (dobry) 17-18 pkt. ocena 4.5 (dobry plus) 19-20 pkt. ocena 5.0 (bardzo dobry)
Egzamin:
tak
Literatura:
Eastman C. i inni. BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, John Wiley & Sons, 2011. Kasznia D., Magiera J., Wierzowiecki P.: BIM w praktyce. Standardy, wdrożenie, case study. PWN, 2017. Tomana A. BIM – Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia, Builder, 2016. Werner W.A., Kacprzyk Z.: Proceduty inwestycyjno-budowlane. Podstawy BIM. POLcen, 2019.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GIK.1725.W
zna podstawowe założenia idei modelowania informacji o budynku (BIM), jej cechy, zalety, korzyści oraz narzędzia informatyczne; rozróżnia systemy informacyjne CAD, GIS i BIM oraz dostrzega możliwości ich stosowania w różnych przypadkach; zna podstawowe otwarte standardy BIM oraz rozumie ideę openBIM
Weryfikacja: ocena na podstawie testu znajomości procesu oraz narzędzi BIM
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GIK.1725.U
Potrafi dokonać przeglądu literatury z zakresu BIM
Weryfikacja: Ocena na podstawie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GIK.1725.K
Zna miejsce poszczególnych interesariuszy w procesie inwestycyjnym prowadzonym w BIM i potrafi określić swoje miejsce w tym procesie
Weryfikacja: Ocena na podstawie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04