- Nazwa przedmiotu:
- Otwarte standardy i aplikacje BIM
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Andrzej Szymon Borkowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- 1060-GKGSP-IZP-7125
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 24 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 16 godz.
b) konsultacje - 8 godz.
2. Praca własna studenta - 26 godzin, w tym:
a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą i zasobami internetowymi - 26 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,96 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych - 24 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 16 godz.
b) konsultacje - 8 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza o technologiach CAD i GIS.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się z technologią modelowania informacji o budynku oraz otwartymi standardami i aplikacjami BIM.
- Treści kształcenia:
- Proces informacyjny BIM
Organizacja buildingSMART (cele i zadania)
Wymagania informacyjne zamawiającego (EIR)
Plan Realizacji BIM w projekcie (BEP)
Otwarty standard modelu IFC
Otwarty standard wymiany informacji BCF
Otwarty standard dokumentacji COBie
Produkt bsDD
Idea OpenBIM
Little BIM
Aplikacje z grupy Nemetschek
Wolne oprogramowanie
Przeglądarki IFC
Aplikacje mobilne
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu na podstawie testu zaliczeniowego - 20 pytań wielokrotnego wyboru po 1 pkt. za każde pytanie (zalicza 12 pkt/20 pkt. - 60% prawidłowych odpowiedzi).
0-11 pkt. ocena 2.0 (niedostateczny)
12 pkt. ocena 3.0 (dostateczny)
13-14 pkt. ocena 3.5 (dostateczny plus)
15-16 pkt. ocena 4.0 (dobry)
17-18 pkt. ocena 4.5 (dobry plus)
19-20 pkt. ocena 5.0 (bardzo dobry)
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Eastman C. i inni. BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, John Wiley & Sons, 2011.
Kasznia D., Magiera J., Wierzowiecki P.: BIM w praktyce. Standardy, wdrożenie, case study. PWN, 2017.
Tomana A. BIM – Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia, Builder, 2016.
Werner W.A., Kacprzyk Z.: Proceduty inwestycyjno-budowlane. Podstawy BIM. POLcen, 2019.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GIK.1725.W
- zna podstawowe założenia idei modelowania informacji o budynku (BIM), jej cechy, zalety, korzyści oraz narzędzia informatyczne; rozróżnia systemy informacyjne CAD, GIS i BIM oraz dostrzega możliwości ich stosowania w różnych przypadkach; zna podstawowe otwarte standardy BIM oraz rozumie ideę openBIM
Weryfikacja: ocena na podstawie testu znajomości procesu oraz narzędzi BIM
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GIK.1725.U
- Potrafi dokonać przeglądu literatury z zakresu BIM
Weryfikacja: Ocena na podstawie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GIK.1725.K
- Zna miejsce poszczególnych interesariuszy w procesie inwestycyjnym prowadzonym w BIM i potrafi określić swoje miejsce w tym procesie
Weryfikacja: Ocena na podstawie testu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04