- Nazwa przedmiotu:
- Kartograficzne modele 3D
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Miłosz Gnat
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMS363
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Z osiągnięciem założonych efektów kształcenia wiąże się 50h pracy studenta, w tym: udział w wykładach: 15h, udział w ćwiczeniach projektowych: 15h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 5h. Łącznie: 2 ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Student uczestniczy w zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela w wymiarze 45h, w tym: udział w wykładach: 15h, udział w ćwiczeniach projektowych: 15h. Łącznie odpowiada to 1,8 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Student uczestniczy w zajęciach o charakterze praktycznym w wymiarze 35h, w tym: udział w ćwiczeniach projektowych: 30h, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych: 5h. Łącznie odpowiada to 1,2 ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z podstaw tworzenia zbiorów danych przestrzennych. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu GIS.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom zasad tworzenia i zaawansowanego wykorzystania zbiorów danych przestrzennych modelujących rzeczywistość w 3 wymiarach.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. 3D w kartografii:
- przykłady zastosowań,
- przegląd rodzajów danych źródłowych, modeli danych, aplikacji,
- zmiana definicji mapy, zmiana metod przekazu kartograficznego wywołane rozwojem technologicznym.
2. Czym jest model 3D:
- cel modelowania a postać modelu i sposób modelowania,
- rodzaje struktury modeli (rastrowe, wektorowe),
- standardy schematów modeli (CityGML, IFC, itp), formaty zapisu (3ds, obj, itp.),
- narzędzia do tworzenia modeli (urządzenia, oprogramowanie).
3. Tworzenie modelu 3D:
- sposoby reprezentacji kształtu rzeczywiostości,
- sposoby przypisywania cech dodatkowych (tekstury, atrybuty opisowe).
4. Wizualizacja modeli 3D:
- techniki wizualizowania modeli 3D,
- od modelu do wizualizacji, czyli rendering
- Wirtualna Rzeczywistość - metoda prezentacji danych 3D
5. Wykorzystanie modeli 3D w analizach urbanistycznych:
- modele 3D miast, przykłady z Polski i ze świata,
- standardy danych 3D wykorzystywane do budowy modeli miast: CityGML, IFC,
- metodyka budowy miasta 3D,
- oprgramowanie do tworzenia modelu miasta 3D i do analiz uranistycznych: ESRI City Engine.
Projekt:
1. Opracowanie kompozycji kartograficznej wykorzystującej środki wyrazu 3D:
- projekt realizowany jest w ESRI ArcGIS Pro,
- z użyciem danych przestrzennych i odniesionych do nich danych statystycznych prezentowane jest zjawisko dotyczące określonego terenu (np miasta),
- wizualizacja wykorzystuje widok perspektywiczny,
- prezentowane dane są wektorowe (TIN, MESH) lub rastrowe (voxele).
2. Opracowanie modelu budynku w 3D:
- projekt jest realizowany w Trimble Sketchup,
- modelowany jest kształt, nadawane sa tekstury,
- projektowana jest scena, w której osadzony jest model, w szczególności tworzone jest odpowiednie oświetlenie sceny,
- model jest renderowany w scenerii "dziennej" i "nocnej".
3. Opracowanie modelu fragmentu miasta:
- projekt jest realizowany w ESRI CityEngine,
- wykorzystywane są dane z projektu 2 (LOD3) oraz budynki 3D z zasobu GUGiK (LOD1),
- techniką modelowania parametrycznego, z wykorzystaniem jako źródła danych z BDOT10k tworzone są modele budynków (LOD2),
- opracowana scena zostaje zaimplementowana w aplikacji web,
- aplikacja web pozwala na wizualizację z wykorzystaniem narzędzi Wirtualnej Rzeczywistości. Zajęcia zostały przygotowane i przeprowadzone z wykorzystaniem sprzętu Laboratorium Geoprzestrzennej Rzeczywistości Wirtualnej i Planowania w Rzeczywistości Rozszerzonej.
- Metody oceny:
- Ocena z zajęć projektowych: średnia arytmetyczna z czterech ocen (4 projekty wykonywane przez studentów przy komputerach z wykorzystanie oprogramowania GIS 3D).
Ocena z wykładu: zaliczenie wykładów – sprawdzian pisemny na przedostatnich zajęciach. Próg zaliczeniowy: 51. Możliwość poprawy na ostaniach zajęciach.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z projektu i wykładu.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- K. Heather Kennedy, 2009. Introduction to 3D Data: Modeling with ArcGIS® 3D Analyst™ and Google Earth™. John Wiley & Sons, Inc.
Bob Booth, 2000. Using ArcGIS™ 3D Analyst. ESRI Press.
A New Dimension. 3D GIS Brings The Virtual World To Life, 2013. ESRI Press.
Breunig, Martin, 2001. On the Way to Component-Based 3D/4D Geoinformation Systems. Springer.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.zftisip.gik.pw.edu.pl/
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK.SMS363_W1
- Rozumie podstawowe pojęcia z zakresu wizualizacji 3D GIS. Zan problemy spotykane podczas przygotowywania i udostępniania produktów lub wizualizacji 3D. Potrafi aktualizować i uzupełniać modele NMT w formatach TIN i GRID. Zna metody porównywania rastrów NMT i ich pochodnych.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W06, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13, K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK.SMS363_U1
- Ma umiejętność samokształcenia i korzystania z zasobów internetowych w zakresie 3D GIS.
Weryfikacja: zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U05, K_U12, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U15
- Efekt GK.SMS363_U2
- Zna możliwości dostępnego na rynku oprogramowania GIS 3D opartego zarówno na wolnej licencji jak i oprogramowania komercyjnego. Zan zalety i wady obu typów produktów. Potrafi tworzyć modele miast z dokładnością LOD 1 i LOD 2 oraz eksportować je do formatu umożliwiającego wydruki 3D.
Weryfikacja: zaliczenie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15, K_U17, K_U20, K_U21
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U15, T2A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GK.SMS363_K1
- Potrafi efektywnie pracować w grupie, wymieniać pozyskane dane w projekcie z innymi członkami zespołu.
Weryfikacja: weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03