- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorstwo w gospodarce globalnej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Mieczysław Morawski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
75h = 30h wykład +15h ćwiczenia + 5h konsultacje + 5h analiza literatury + 10h przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń + 10h przygotowanie do egzaminu
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student ma ukończony kurs przedmiotów: Podstawy zarządzania i Podstawy przedsiębiorczości; wykazuje zainteresowanie funkcjonowaniem i rozwojem współczesnych przedsiębiorstw w globalnym otoczeniu; posiada umiejętność korzystania z Internetu oraz korzystania z elektronicznych baz w systemach bibliotecznych i innych źródeł wiedzy; posiada znajomość edytora tekstów w stopniu umożliwiającym przygotowanie projektów zaplanowanych w ramach ćwiczeń.
- Limit liczby studentów:
- -od 15 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest
-wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu koncepcji przedsiębiorstwa funkcjonującego w środowisku globalnych procesów ekonomicznych, społecznych, technologicznych i politycznych, uwikłanego w sieciach międzyorganizacyjnych form kooperencji z rywalami rynkowymi i zarządzającego relacjami z innymi grupami interesariuszy kontraktowych i kontekstowych w turbulentym otoczeniu;
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania problemów organizacyjno-zarządczych w przedsiębiorstwie funkcjonującym w środowisku globalnym [PFSG], analizy przyczyn ich występowania, ustalenia diagnozy problemu oraz doboru i zastosowania adekwatnych metod ich rozwiązania na poziomach operacyjnym i strategicznym;
- wykształcenie umiejętności w zakresie modelowania, doskonalenia i projektowania implementacji wybranych elementów systemu zarządzania w PFSG.
- Treści kształcenia:
-
Wykład:
1. VUCA – nowy poziom zglobalizowanego świata. Mega trendy a niespodziewane zjawiska i procesy: efekt „szarych nosorożców” i „czarnych łabędzi”. (2 godz.)
2. Uwarunkowania Gospodarki 4.0. Transformacja cyfrowa. Wyzwania i bariery. (2 godz.)
3. Przedsiębiorstwo 4.0. Cechy i rozwiązania biznesowe. (4 godz.)
4. Przedsiębiorstwo uwikłane w sieciach relacji z interesariuszami w środowisku globalnym. Identyfikacja grup interesu oraz analiza ich wpływu i oczekiwań. (4 godz.)
5. Strategie a modele biznesu w PFSG. (4 godz.)
6. Koncepcje i aplikacje menedżerskie: struktury inteligentne, zwinne i wirtualne, e-biznes, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. (4 godz.)
7. Kształtowanie relacji kooperencyjnych na poziomie globalnym. Partnerstwa strategiczne. (2godz.)
8. Otwarte innowacje w tworzone w sieciach współpracy i współtworzenia. (2 godz.)
9. Studia przypadków przedsiębiorstw globalnych wyznaczaja,cych trendy rozwojowe. (4 godz.)
10. Modelowanie koncepcji PFSG – wnioski i wyzwania niedalekiej przyszłości. (2 godz.)
Ćwiczenia:
Analizy przypadków przedsiębiorstw (case studies) pod kątem rozpoznania wpływu turbuletnego globalnego otoczenia na decyzje przedsiębiorstw. W ramach rywalizujących zespołów (kilkusosobowe grupy studentów) poszukiwanie najlepszych rozwiązań adekwatnych do rozpoznanych problemów danego PFSG. Wynik końcowy, zadanie do wykonania: ustalenie założeń modelowych i projektowanie etapów wdrożenia w przedsiębiorstwie.
1. Identyfikacja, analiza i wnioski - trendy w zglobalizowanym świecie. (2 godz.)
2. Identyfikacja, analiza i rozwiązania pod kątem współpracy z wybranymi interesariuszami. (2 godz.)
3. Analiza wybranych modeli biznesu „zawieszonych w sieci”. (2 godz.)
4. Dobór i wykorzystanie koncepcji menedżerskich w rozwiazywniu problemów w przedsiębiorstwie na rynku globalnym. (4 godz.)
5. Kształtowanie relacji z konkurentami na rynku globalnym. (2 godz.)
6. Otwarte innowacje – wybór partnerów. (2 godz.)
7. Podsumowanie efektów pracy zespołowej. (1 godz.)
- Metody oceny:
- Wykład
1. Ocena formatywna: Ocenie podlega zdobyta przez studentów wiedza przekazana na wykładzie oraz zaczerpnięta z literatury.
2. Ocena sumatywna: egzamin pisemny, aktywny udział w interaktywnych formach prowadzenia wykładu.
Ćwiczenia
1. Ocena formatywna: ocena poprawności zadań wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń.
2. Ocena sumatywna: zaliczenie przedmiotu – ocena z ćwiczeń (rozwiązywanie zadań +aktywność studentów na zajęciach).
Ocena końcowa z przedmiotu:
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z ćwiczeń jak i z wykładu >=3.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Cygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M.K., Materna G., Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.
2. Gierszewska G. (red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.0. Droga do przyszłości, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2020.
3. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M. J., Sudoł S., praca zbiorowa, Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania, PWE, Warszawa 2011.
4. Malara Z., Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce. Wyzwania współczesności, PWN, Warszawa 2006.
5. Morawski M. (red.), Gospodarka 4.0 na przykładzie przedsiębiorstw w Polsce, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2021.
6. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B., Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2012.
Uzupełniająca/Raporty:
1. Przemysł 4.0, czyli wyzwania współczesnej produkcji, 2017. PwC.
2. The Fourth Industrial Revolution and manufacturing’s great reset, McKinsey&Co., 2020.
3. Global Lighthouse Network: Insights from the Forefront of the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, 2019.
4. Doing Business 2020, World Bank Group.
5. Success personified in the Fourth Industrial Revolution, Deloitte Insights , 2019.
6. Gospodarka 4.0. Czas zmiany dla biznesu. Orlen, Warszawa 2017.
- Witryna www przedmiotu:
- moodle.usos.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Studenci muszą mieć zapewniony dostęp do wi-fi w trakcie ćwiczeń na sali.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka Z2_WG1
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące aktualnych wyzwań i wieloaspektowych uwarunkowań społeczno-ekonomiczno-technologicznych i innych wpływających na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i zarządzanie nim w środowisku globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny
Ćwiczenia - zadania wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WK10
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wielowymiarowe uwarunkowania mega trendów globalnej gospodarki cyfrowej, oddziałujących na różne rodzaje i formy aktywności zawodowej, pozostających w domenie obszaru zarządzania.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny
Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_WK9
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu fundamentalne i dramatyczne zarazem dylematy współczesnego rozwoju cywilizacji, szczególnie związane z czwartą rewolucją przemysłową i postępującą transformacją cyfrową oraz jej narastającymi efektami w powiązaniu z społeczną odpowiedzialnością na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny
Ćwiczenia - zadania wykonanych przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka Z2_UK6
- Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do zarządzania relacjami z interesariuszami, w tym identyfikacji ich oczekiwań i wartości, tworzenia modeli, polityk i procedur komunikowania się, wymiany informacji i współpracy biznesowej w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW1
- Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do identyfikowania, definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów odnoszących się do kierowania zespołami i zarządzania organizacjami, w tym wskazując etapy implementacji niezbędnych zadań i procesów, w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny
Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_UW2
- Absolwent potrafi w sposób innowacyjny (twórczy, oryginalny i odważny) wykorzystać posiadaną wiedzę do inicjowania i realizowania w organizacjach procesu zarządzania strategicznego, budowy strategii współpracy z interesariuszami pod kątem otwartych innowacji, porozumień kształtujących markę i innych oczekiwań w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka Z2_KK1
- Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny i weryfikacji posiadanej wiedzy i informacji, w szczególności z zakresu zarządzania i funkcjonowania przedsiębiorstwa w warunkach globalnej gospodarki cyfrowej i zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: Wykład – egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KK3
- Absolwent jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z obszaru zarządzania w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących znaczenia i reperkusji procesów globalizacji, transformacji cyfrowej i prymatu zrównoważonego rozwoju oraz korzystać z wiedzy ekspertów w sytuacjach niemożności samodzielnego rozwiązania problemu.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka Z2_KR7
- Absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej, uwzględnia w tym zachodzące zmiany w otoczeniu globalnym oraz stosuje i rozwija zasady etyki zawodowej. Odznacza się gotowością do dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami w tym zakresie.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania wykonywane przez studentów w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: