- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka1
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Buba-Brzozowa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Biogospodarka
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-BG000-ISP-1201
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady	30
Zajęcia laboratoryjne	0
Ćwiczenia	15
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych	0
Zapoznanie się z literaturą	10
Napisanie programu, uruchomienie, weryfikacja	0
Przygotowanie raportu	0
Przygotowanie do egzaminu, obecność na egzaminie	0
Przygotowanie do kolokwiów 	25
Przygotowanie domowych prac pisemnych	20
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Rozwiązywanie zadań wykorzystujących znajomość funkcji elementarnych.
Zapoznanie studentów z rachunkiem różniczkowym i całkowym funkcji rzeczywistej jednej zmiennej rzeczywistej. Opanowanie umiejętności stosowania poznanych narzędzi matematycznych w zagadnieniach praktycznych.
- Treści kształcenia:
- 1. Funkcje elementarne i ich własności.
2. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: granice, pochodna i jej zastosowania.   3.Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej: całka nieoznaczona, metody obliczania, całka oznaczona i niewłaściwa. Zastosowania geometryczne.
- Metody oceny:
- kolokwia, aktywność na zajęciach, prace domowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa: 
1. A.M. Kaczyński, Podstawy analizy matematycznej. T I. Rachunek różniczkowy, OWPW, Wyd. 2, 2006
2. A.M. Kaczyński, Podstawy analizy matematycznej.T II. Rachunek całkowy. Szeregi, OWPW, Wyd.3, 2010 
Uzupełniająca:
1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza Matematyczna w Zadaniach, Cz. I, PWN, Warszawa 2006
2. W. Stankiewicz. Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych. Część A, PWN, wyd. 12, 2015
3. J. Nawrocki, Matematyka.30 wykładów z ćwiczeniami, OWPW, Wyd.3 2014
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W_01
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie  funkcji elementarnych
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_02
- Rozumie zależności między własnościami funkcji jednej zmiennej a jej pochodnymi 
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W01, K_W07
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_03
- Zna podstawowe techniki rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U_01
- identyfikuje elementarne funkcje rzeczywiste, wykorzystuje ich własności do rozwiązywania równań i nierówności, szkicuje wykresy
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_U05, K_U09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_02
- oblicza i stosuje, w zagadnieniach wyznaczania ekstremów,  pochodną funkcji jednej zmiennej rzeczywistej
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_U05, K_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_03
- oblicza całkę nieoznaczoną, oznaczoną i niewłaściwą, potrafi wyjaśnić geometryczny sens tych poję
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_U05, K_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K_01
- potrafi formułować opinie  na temat poznanych zagadnień matematycznych i wykorzystywać je do rozwiązywania zagadnień inżynierskich
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_K04
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_02
- rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie, przede wszystkim
w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych 
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_K01
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_03
- potrafi pozyskiwać informacje z zalecanej literatury i innych źródeł; potrafi integrować i zastosować uzyskane informacje
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_K04
 Powiązane charakterystyki obszarowe: