- Nazwa przedmiotu:
- Hydrotechniczna pracownia projektowa
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISIWO -MSP-3511
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ćwiczenia projektowe - 40 godzin, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10 godzin, przygotowanie programu i narzędzi do zajęć w terenie - 5 godzin, opracowanie danych pozyskanych w terenie - 15 godzin, przygotowanie projektu zespołowego - 40 godzin, inne: prace organizacyjne do zajęć terenowych - 10 godzin. Razem 110 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Budowle i konstrukcje inżynierskie, Budowle i urządzenia hydrotechniczne, Mechanika gruntów i fundamentowanie, Hydraulika stosowana, Budowle i zbiorniki wodne
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do twórczego i kreatywnego rozwiązywania różnego rodzaju problemów – natury projektowej, technologicznej, organizacyjnej i/lub badawczej – z zakresu budownictwa wodnego i inżynierii wodnej (hydrotechniki).
Do osiągnięcia tego celu będzie wykorzystywana metoda dydaktyczna design thinking. Polega ona m.in. na pracy w małych, możliwie zróżnicowanych zespołach, w których wykorzystuje się zróżnicowanie kompetencji i osobowości członków zespołu.
Zadaniem każdej z grup będzie zdefiniowanie i opis zadanego problemu, zaproponowanie rozwiązań i ich opracowanie na poziomie co najmniej koncepcji, dyskusja i wybór wielokryterialny jednego z wariantów rozwiązania oraz dopracowanie wybranego pomysłu do poziomu projektu studenckiego.
Dzięki interaktywnej pracy w zespołach i zespołów z nauczycielem prowadzącym zajęcia studenci będą mieli okazję wykorzystać dotychczas zdobytą wiedzę i doświadczenia, poszerzyć je w kontakcie z potencjalnym beneficjentem opracowania i osiągnąć satysfakcję z rozwiązania praktycznego i użytecznego zadania. Ponadto podniosą swoje kompetencje interpersonalne (w kontakcie z interesariuszami zewnętrznymi) oraz umiejętność pracy w zespole.
- Treści kształcenia:
- Program zajęć projektowych:
Wprowadzenie do problemu/zadania
(w każdej z edycji przedmiotu przewiduje się inne zadanie sformułowane w kontakcie z beneficjentem projektu)
Opracowanie programu i planu realizacji zadania.
Działania organizacyjne.
Przygotowania do zajęć terenowych.
Przygotowanie ankiet, formularzy, planu wizji terenowych, zakresu danych do pozyskania itp.
Prace w terenie
(badania, wizje lokalne, zbieranie danych i ich wstępne opracowanie); działania te będą realizowane w porozumieniu z beneficjentem i przy jego wsparciu; przewiduje się jeden około tygodniowy wyjazd w teren
Prace kameralne
(opracowanie danych, koncepcji rozwiązań, analiza, dyskusja i wybór pomysłu do opracowania bardziej szczegółowego)
Prezentacja wyników projektu
(z udziałem beneficjenta i innych interesariuszy)
- Metody oceny:
- Ocena z zajęć będzie uzależniona od spełnienia warunków zaliczenia (patrz niżej) oraz opinii prowadzącego zajęcia na temat zaangażowania studenta w pracę zespołu, jego wkładu merytorycznego i organizacyjnego w rozwiązanie problemu.
Warunki zaliczenia zajęć: Obecność na zajęciach terenowych i kameralnych, współudział w opracowaniu rozwiązania w postaci właściwej dla przedmiotu projektu, np. opracowanie pisemne, sprawozdanie, operat pomiarowy, dokumentacja fotograficzna, makieta, program komputerowy itp. Prezentacja wyników – w zespole.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Pozycje literatury będą wskazywane studentom na początku zajęć przez prowadzącego, zależnie od przedmiotu projektu w danej edycji przedmiotu.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Zajęcia mają charakter fakultatywny i będą oferowane do wyboru studentom w przypadku pozyskania zainteresowanego projektem beneficjenta oraz środków na realizację terenowej części zajęć. Przewiduje się, że przedmiot będzie realizowany w semestrze letnim, a zajęcia terenowe będą odbywać się w okresie lipiec-sierpień i potrwają od jednego do dwóch tygodni. Zakończenie zajęć nastąpi nie później niż do terminu zamknięcia jesiennej rejestracji studentów. Liczba miejsc oferowanych w danej edycji przedmiotu będzie limitowana merytoryczną zawartością realizowanego zadania oraz środkami pozyskanymi na jego wykonanie. Preferencje w kwalifikacji mogą mieć członkowie Koła Naukowego Inżynierii Wodnej.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna podstawowe metody badań i pomiarów terenowych stosowane w ocenie stanu obiektów hydrotechnicznych
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
- Charakterystyka W02
- Zna podstawowe metody badań i pomiarów terenowych stosowane w ocenie zjawisk i procesów występujących w inżynierii wodnej Zajęcia terenowe Ocena nauczyciela na podstawie zachowania studenta w trakcie zajęć terenowych.
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna podstawowe krajowe i unijne akty prawne dotyczące analizowanych problemów – będących przedmiotem projektu
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WK
- Charakterystyka W04
- Zna technologię i przebieg projektowania od wstępnych badań, poprzez ich uszczegółowienie, opracowanie koncepcji rozwiązania i projektu , w zakresach odpowiednich do przedmiotu ćwiczenia. Ćwiczenia projektowe Ocena nauczyciela na podstawie zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta w pracę zespołu.
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_W, I.P7S_WG.o, III.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Dla postawionego problemu potrafi zaprojektować kampanię pomiarową i pozyskać niezbędne informacje
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_U12, IS_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi przeprowadzić pomiary i badania terenowe, opracować ich wyniki i zinterpretować w kontekście postawionego problemu Ćwiczenia projektowe Ocena nauczyciela na podstawie zachowania studenta w trakcie zajęć terenowych
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_U05, IS_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi zaproponować koncepcję rozwiązania problemu, określić parametry rozwiązania i ocenić ich efektywność Ćwiczenia projektowe Ocena nauczyciela na podstawie zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta w pracę zespołu
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
- Charakterystyka U04
- Potrafi opisać (zaprojektować), zaprezentować i obronić przyjętą koncepcję rozwiązania (własnego w zespole i/lub zespołowego w kontakcie z beneficjentem). Ćwiczenia projektowe Projekt zespołowy/końcowy. Obrona prezentowanych rozwiązań: wstępna przed nauczycielem i ocena nauczyciela na podstawie zaangażowania i efektów obrony w trakcie odbioru projektu przez beneficjenta
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_U, I.P7S_UW.o, III.P7S_UW.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Wykonując opracowanie zespołowe na bazie cząstkowych, indywidualnych opracowań członków zespołu zyskuje umiejętność pracy w zespole oraz świadomość odpowiedzialności za wyniki końcowego odbioru i oceny wspólnego opracowania przez beneficjenta.
Kontakty z beneficjentem rozwijają kompetencje społeczne oraz umiejętność komunikowania się z odbiorcami o zróżnicowanym przygotowaniu fachowym.
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu i udział studenta w jego opracowaniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
IS_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
P7U_K, I.P7S_KR