Nazwa przedmiotu:
Modelowanie i badania maszyn
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Zbigniew Dąbrowski – profesor zwyczajny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2009/2010
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw matematyki i fizyki
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstawowych zasad modelowania, zaplanowania i wykonania badań oraz podstaw teorii i praktyki identyfikacjii póŹniejszej weryfikacji modeli.
Treści kształcenia:
Definicje podstawowe. model fizyczny i matematyczny jako narzędzie pracy inżyniera. Podział modeli ze względu na użyty aparat matematyczny, stopień uproszczenia rzeczywistości, losowość i zdeterminowanie procesów, itp.; Reakcje modeli na zmianę parametrów i struktury, problem stateczności rozwiązań i stateczności względem parametrów; Wybór modelu matematycznego. Ustalenie cech modelowania. Szacowanie możliwego stopnia uproszczenia; Planowanie eksperymentu. Wybór zjawisk obserwowanych i punktów obserwacji. Eksperyment wielowymiarowy, elementy analizy czynnikowej; Przedstawienie wyników obserwacji. Poprawna metodyka selekcji informacji; Matematyczne podstawy budowy relacji sygnał-model; Sformułowanie najprostszego zadania identyfikacji parametrycznej w dziedzinie czasu; Pełne sformułowanie zadania identyfikacji parametrycznej; Zadanie identyfikacji strukturalnej (w różnych dziedzinach). Model typu „czarna skrzynka”; „Odwrotne” zadanie identyfikacji i możliwość jego rozwiązania.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
Literatura:
brak
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się