- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie i badania maszyn
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Zbigniew Dąbrowski – profesor zwyczajny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2009/2010
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw matematyki i fizyki
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstawowych zasad modelowania, zaplanowania i wykonania badań oraz podstaw teorii i praktyki identyfikacjii póŹniejszej weryfikacji modeli.
- Treści kształcenia:
- Definicje podstawowe. model fizyczny i matematyczny jako narzędzie pracy inżyniera. Podział modeli ze względu na użyty aparat matematyczny, stopień uproszczenia rzeczywistości, losowość i zdeterminowanie procesów, itp.; Reakcje modeli na zmianę parametrów i struktury, problem stateczności rozwiązań i stateczności względem parametrów; Wybór modelu matematycznego. Ustalenie cech modelowania. Szacowanie możliwego stopnia uproszczenia; Planowanie eksperymentu. Wybór zjawisk obserwowanych i punktów obserwacji. Eksperyment wielowymiarowy, elementy analizy czynnikowej; Przedstawienie wyników obserwacji. Poprawna metodyka selekcji informacji; Matematyczne podstawy budowy relacji sygnał-model; Sformułowanie najprostszego zadania identyfikacji parametrycznej w dziedzinie czasu; Pełne sformułowanie zadania identyfikacji parametrycznej; Zadanie identyfikacji strukturalnej (w różnych dziedzinach). Model typu „czarna skrzynka”; „Odwrotne” zadanie identyfikacji i możliwość jego rozwiązania.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się