- Nazwa przedmiotu:
- Pozwolenia zintegrowane
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Rolewicz-Kalińska, dr inż. Krystyna Lelicińska-Serafin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ochrona Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-OS000-MSP-2202
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 15 godzin,
ćwiczenia - 15 godzin,
Przygotowanie do zajęć (zadanie zaliczeniowe) - 12 godzin,
Zapoznanie z literaturą - 4 godzin,
Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 6 godzin
Razem - 52 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Strategia, polityka i prawo międzynarodowe w ochronie środowiska
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przedstawienie podstawowych informacji dotyczących najlepszych dostępnych technik i pozwoleń zintegrowanych i ich roli w ochronie środowiska w systemie prawa polskiego.
Przygotowywanie Studentów do opracowania merytorycznego wniosku niezbędnego do uzyskiwania pozwoleń zintegrowanych.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wprowadzenie: cel i zakres przedmiotu. Podstawowe pojęcia i definicje związane z tematem. Podstawy prawne i wymagania dot. pozwoleń zintegrowanych (przepisy krajowe oraz dyrektywy UE). Najlepsze dostępne techniki. Kryteria wyboru BAT. Zasady przygotowywania i wymagania stawiane wnioskowi o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego. Wymagania i zakres decyzji pozwolenie zintegrowane. Pozwolenia zintegrowane jako zintegrowany instrument reglamentacji korzystania ze środowiska i kontroli spełniania wymagań BAT
Ćwiczenia audytoryjne: Wprowadzenie. Omówienie wymagań BAT dla instalacji. Przykłady sporządzania wniosków o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego. Przykłady i analiza decyzji pozwolenia zintegrowane. Wykonanie przez studentów (w zespołach ) oceny spełnienia przez instalację kryteriów BAT. Zaliczenie ćwiczeń.
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu:
Zaliczenie kolokwium z materiału wykładowego.
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
Obecność na zajęciach. Aktywny udział w ćwiczeniach. Przygotowanie i obrona zadania zaliczeniowego wydanego przez Prowadzącego (praca w zespołach).
ocena łączna: wykład (40%) + ćwiczenia (60%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Poradnik gospodarowania odpadami” pod redakcją dr. hab. inż. Krzysztofa Skalmowskiego, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa, 2015.
Podstawowe akty prawne (ustawa POŚ, dyrektywa IPPC) www.mos.gov.pl www.environment-agency.gov.uk www.epa.ie www.europa.eu.int/comm/environment/ippc
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna podstawy prawne i wymagania dot. pozwoleń zintegrowanych (przepisy krajowe oraz dyrektywy UE) Zna pojęcie Najlepszej Dostępnej Techniki (BAT) oraz kryteria wyboru BAT Zna zasady sporządzania wniosków o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego
Weryfikacja:
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W06, K_W07, K_W10, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi ocenić spełnienie wymagań Najlepsze Dostępne Techniki (BAT) oraz określić kryteria wyboru BAT Potrafi przygotowywać wniosek o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego Potrafi analizować decyzję o pozwoleniu zintegrowanym
Weryfikacja:
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U11, K_U15, K_U16, K_U17, K_U18, K_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie i ma świadomość ważności podejmowania decyzji administracyjnej i jej wpływu na środowisko
Weryfikacja:
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: