Nazwa przedmiotu:
Reklama we współczesnym świecie
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Piotr Pręgowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geoinformatyka
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
GI.SMOB306
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 5 godz. 2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie (zaliczeniu końcowym) - 10 godz. b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godz., b) udział w konsultacjach - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych.
Limit liczby studentów:
60 - studentów na wykładzie
Cel przedmiotu:
Public relations jest niezbędnym narzędziem w nowoczesnym zarządzaniu, a reklama - niezbędnym już wsparciem sprzedaży. Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy na temat PR i reklamy, która to wiedza będzie przydatna studentom tak w roli pracowników/pracodawców, jak i obywateli (krytyczny/świadomy odbiorca treści multimedialnych). Zajęcia definiują PR, wyjaśniają jego założenia i cele – w tym zwłaszcza media relations, PR wewnętrznego i komunikacji kryzysowej - jak również przekazują studentom umiejętności praktyczne - w tym np. umiejętność rozpoznania właściwych publiczności dla stosownych kampanii PR, działań nieetycznych w PR, a także stereotypów powielanych przez reklamę. Zajęcia łączą wątki dyskusji i ćwiczeń w grupach z wykładem porządkującym wiedzę na temat definicji, założeń i perswazyjnych celów PR i reklamy.
Treści kształcenia:
1. Reklama we współczesnym świecie – wprowadzenie. 2. Historia reklamy. 3. Definicje i uwarunkowania społeczne reklamy. 4. Relacja reklamy z public relations, marketingiem i propagandą. 5. Komunikacja masowa: najważniejsze założenia i modele. 6. Narzędzia i kanały komunikowania, z których korzysta reklama. 7. Komponenty przekazu reklamowego. Funkcje reklamy. 8. Najważniejsze typologie reklam. Reklama komercyjna a społeczna, wizerunkowa a produktowa. 9-10. Perswazja w reklamie i jej odbiorcy. 11-12. Podstawowe motywy i stereotypy obecne w reklamie. 13. Podstawowe prawa marketingu w kontekście reklamowym.
Metody oceny:
Kolokwium końcowe w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zdobycie 50% pkt. + 1 na kolokwium końcowym. Kolokwium odbywa się przed końcem semestru, w terminie I oraz II (poprawkowym).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. P. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław: Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, 1999 2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: PWN, 1999 (i późniejsze) 3. M. Głowiński, Nowomowa i ciągi dalsze. Kraków: Universitas, 2009 4. R. Nowacki, Reklama. Warszawa: Difin, 2006.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna zróżnicowane kategorie publiczności, do których kierowana jest reklama.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W_02
Student zna podstawową terminologię w zakresie komunikowania masowego i reklamy, a także umiejscowienie tej ostatniej w dziedzinach zarządzania i marketingu.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student ma umiejętność odróżniania komunikatów i działań reklamowych oraz perswazyjnych od innych form i technik komunikowania.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U_02
Student umie dostrzegać warstwę perswazyjną reklamy, jej odniesienie do stereotypów i ich wzmacnianie.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student jest świadomy roli, jaką reklama odgrywa we współczesnych realiach, dostrzega potrzebę bycia krytycznym odbiorcą treści związanych z reklamą i komunikacją marketingową, jak również etycznie postępującym twórcą bądź zleceniodawcą takich treści.
Weryfikacja: Kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: