Nazwa przedmiotu:
Struktury energochłonne w pojazdach
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jarosław Seńko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1150-MBNPO-ISP-0405
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) wykład – 30 godz.; b) konsultacje – 3 godz. 2) Praca własna studenta - 45 godzin, w tym: a) 15 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu; b) 15 godz. – studia literaturowe; c) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwiów. 3) RAZEM – 78 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych - 33, w tym: a) wykład – 30 godz.; b) konsultacje – 3 godz.;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z komputerowych metod wspomagania prac inżynierskich, wytrzymałości materiałów i podstaw konstrukcji maszyn (wysłuchanie wykładów: MES, PKM i Wytrzymałość materiałów I i II)
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw praktycznego wykorzystania technik obliczeniowych w procesie projektowania struktur energochłonnych pojazdów. Umiejętność doboru metod symulacyjnych do rodzaju projektowanych struktur energochłonnych pojazdu.
Treści kształcenia:
Podstawowe wiadomości o strukturach nośnych pojazdów. Zasady obliczeń struktury nośnej - wyważenie samochodu. Oszacowanie obciążeń eksploatacyjnych, przedstawienie elementarnych modeli drogi, wskaźnik dynamiczny. Elementarne modele obliczeniowe struktur nośnych. Projektowanie belek i węzłów cienkościennych. Struktury energochłonne - podstawy mechaniki zgniatania. Formy lokalnej utraty stateczności. Zgniatanie progresywne kolumn cienkościennych. Zasady projektowania struktur energochłonnych. Materiały piankowe, szkieletowe, typu plaster miodu i cienkościenne wypełnione. Elementarne modele obliczeniowe nadwozi - programy specjalistyczne i MES. Projektowanie na sztywność skrętną, giętną oraz stref energochłonnych. Wyznaczanie częstości drgań własnych i ocena dynamiczna nadwozia. Zaawansowane modele obliczeniowe i optymalizacyjne
Metody oceny:
Wykład - zaliczany jest na podstawie 2 kolokwiów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. M. Huang, Vehicle Crash Mechanics. CRC Press LLC, 2002. 1. Christensen J., Bastien Ch.: Nonlinear Optimization of Vehicle Safety Structures: Modeling of Structures Subjected to Large Deformations. Butterworth-Heinemann 2015. 2. Wicher J.: Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1997. 3. Huang M.: Vehicle Crash Mechanics. CRC Press LLC, 2002. 4. Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 2002.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_W1
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą konstrukcji nadwozi.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_W2
Posiada wiedzę o współczesnych technikach projektowania struktur nadwozi w praktyce inżynierskiej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_W3
Zna podstawowe etapy projektowania struktur energochłonnych pojazdów.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_W4
Zna podstawowe właściwości materiałów konstrukcyjnych wykorzystywanych do tworzenia struktur energochłonnych.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W20, KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_W5
Zna podstawowe kryteria wytrzymałościowe umożliwiające ocenę jakości projektu struktury energochłonnej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_U1
Potrafi sformułować stosowne kryteria projektowe dla danego etapu projektowania nadwozia.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_U2
Potrafi zaplanować realizację obliczeń struktury energochłonnej nadwozia pojazdu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_U3
Potrafi dobrać parametry struktury energochłonnej nadwozia, spełniające kryteria procesu homologacyjnego pojazdu.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0405_K1
Ma świadomość wagi przyjętych założeń na dokładność obliczeń konstrukcji oraz konieczności weryfikacji przyjętych założeń.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: