- Nazwa przedmiotu:
- Systemy informatyczne pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Szczurowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MTMTP-IZP-0406
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2022/2023
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych- 25,
a) wykład -10 godz.;
b) laboratorium- 10. godz.;
c) konsultacje - 5 godz.;
2) Praca własna studenta – 50 godzin, w tym:
a)	 30 godz. –bieżące przygotowywanie się studenta do ćwiczeń, studia literaturowe,
b)	10 godz. – przygotowywanie się studenta do  kolokwium;
c)	10 godz. – wykonanie sprawozdań.  
3) RAZEM – suma godzin pracy własnej i godzin kontaktowych: 75 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-  1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 25, w tym:
a) wykład -10 godz.;
b) laboratorium- 10. godz.;
c) konsultacje - 5 godz.;
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 punkt ECTS – 23 godziny, w tym:
a) laboratorium- 10. godz.;
b) konsultacje - 3 godz.;
c) wykonanie sprawozdań- 10 godz. 
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu budowy układów napędowych, silników spalinowych  układów informatycznych.
- Limit liczby studentów:
- Wykład – brak.  Laboratorium zgodnie z przepisami uczelnianymi (zespoły od 8 do 12 osób) 
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy z zakresu budowy, eksploatacji i diagnostyki systemów informatycznych wykorzystywanych w pojazdach oraz och odporności na zakłócenia w tym nieuprawnioną ingerencję.
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładu omówione zostaną rodzaje systemów stosowanych w pojazdach, ich mocne i słabe strony. Szczegółowo zostanie przedstawiony system przekazywania i kodowania danych w systemach diagnostyki pokładowej i wykorzystanie sieci przesyłu danych .
W trakcie laboratorium przeprowadzone zostaną zajęcia dotyczące badania sieci CAN, sposobów ingerencji i ich wykrywania w pamięci sterowników oraz narzędzia jakimi można to osiągnąć
- Metody oceny:
- Wykład - Kolokwium.
Laboratorium – ocena sprawozdań z wykonanych zadań w ramach ćwiczeń, rozmowa oceniająca. 
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- •	Gajek, Z. Juda: Czujniki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008. http://WWW.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=771. 
•	D. Schmidt (edytor): Mechatronika. REA, Warszawa, 2002.
•	M. Olszewski: Podstawy Mechatroniki. REA, Warszawa, 2008. 
•	White, M. Randall: Kody Usterek. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008.
•	J. Reimpell, J. Betzler: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa, 2008.
•	J. Merkisz, S. Mazurek: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych OBD. WKŁ 2006.
Serie: 
•	Informatory techniczne Bosch WKŁ  (np: Czujniki w pojazdach samochodowych; Mikroelektronika w pojazdach; itp.).
•	Poradnik Serwisowy - e-czasopismo.pl - https://WWW.e-czasopismo.pl/poradnik-serwisowy,23.html.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl  Materiały dostępne w intranecie po zalogowaniu. Login i hasło studenci otrzymają na pierwszych zajęciach.
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka 1150-MTMTP-IZP-0406_W1
- Student potrafi wnioskować na podstawie dostępnych sygnałów o stanie układów informatycznych pojazdów.
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania, dyskusja.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMchtr_W01, KMchtr_W03, KMchtr_W05, KMchtr_W18, KMchtr_W20
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MTMTP-IZP-0406_W2
- Posiada wiedzę o budowie i zasadzie działania systemów mechatronicznych
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania, dyskusja.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMchtr_W09
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MTMTP-IZP-0406_W3
- Student potrafi rozpoznać modyfikację układów .
 Weryfikacja: Ocena sprawozdania
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMchtr_W21
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka 1150-MTMTP-IZP-0406_U1
- Student potrafi efektywnie wykorzystywać urządzenia specjalistyczne
 Weryfikacja: Praca w trakcie wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdania, dyskusja.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMchtr_U07
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka 1150-MTMTP-IZP-0406_U2
- Potrafi dokonać analizy i identyfikacji sposobu funkcjonowania, ocenić i sformułować wnioski w prostych zadaniach inżynierskich.
 Weryfikacja: Praca w trakcie wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdania, dyskusja.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMChtr_U16, KMchtr_U17, KMchtr_U18, KMchtr_U13, KMchtr_U14, KMchtr_U15
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka 1150-MT000- IZP -0406_K1
- Student potrafi scharakteryzować wpływ niesprawności poszczególnych układów na otoczenie w tym na bezpieczeństwo uczestników ruch oraz środowisko
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena sprawozdania, dyskusja.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        KMchtr_K04
 Powiązane charakterystyki obszarowe: