Nazwa przedmiotu:
Kreatywne rozwiązywanie problemów
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_KRP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. obecność na ćwiczeniach i udział w zajęciach - 15 godz., 2. praca własna studenta - 60 godz., w tym: a. przygotowanie do ćwiczeń (analiza desk research, przegląd materiałów dydaktycznych, obserwacja) - 30 godz., b. czytanie wskazanej literatury - 20 godz., c. praca w ramach zespołu projektowego - 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podejściem Problem Solving, w tym z etapami tego procesu oraz metodami i technikami kreatywnego rozwiązywania problemów. Celem uzupełniającym jest przygotowanie studentów do zaprojektowania i wdrożenia procesu Problem Solving, na przykładzie wybranego problemu z obszaru działania administracji, z wykorzystaniem poznanych metody i technik rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Założenia koncepcji Problem Solving. 2. Problem i etapy rozwiązywania problemu, case study. 3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. Myślenie lateralne - warsztat. 4. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne - warsztat. 4. Analiza sytuacji problemowej (identyfikacja problemu). 5. Techniki identyfikacji i analizowania problemu. 6. Generowanie i porządkowanie pomysłów – metody i techniki generowania pomysłów. 7. Ocena rozwiązań. Techniki oceny wygenerowanych pomysłów i wyboru najlepszego rozwiązania. 8. Podejmowanie decyzji, podejmowanie decyzji grupowych. 9. Design Thinking jako metoda rozwiązywania problemów.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu determinowane jest jednoczesnym spełnieniem następujących warunków: 1. kryterium obecności na zajęciach, 2. aktywne uczestnictwo w zajęciach (zadaniach indywidualnych/grupowych, zadaniach warsztatowych, dyskusjach, quizach wiedzy), 3. Uzyskanie odpowiedniej liczby punktów, umożliwiającej zaliczenie przedmiotu – punkty te otrzymywane są poprzez wykonywanie zadań indywidualnych lub grupowych, realizowanych podczas zajęć lub zlecanych „do domu”. Podstawą oceny końcowej z przedmiotu jest sumaryczna liczba punktów zdobytych w trakcie poszczególnych zajęć oraz za zadania domowe (istotnym czynnikiem jest zaangażowanie studenta). Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać w ramach zaliczenia: 16 punktów. Skala ocen: W zależności od uzyskanej sumarycznej liczby punktów z przedmiotu można uzyskać ocenę: 15 pkt – 16 pkt = 5.0 (ocena bardzo dobra) 14 pkt = 4.5 (ocena dobra +) 12 pkt - 13 pkt = 4.0 (ocena dobra) 11 pkt = 3.5 (ocena dostateczna +) 9 pkt – 10 pkt = 3.0 (ocena dostateczna) Do 8 pkt = 2.0 (ocena niedostateczna)
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. K. Dobrowolski, Problem solving jest dla ludzi. Skuteczne rozwiązywanie problemów, OnePress, 2021. 2. Projektowanie innowacyjne: podręcznik (praca zbiorowa), Politechnika Wrocławska, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu (pod red. A. Kosieradzka), edu-Libri, 2013. 2. Service design po polsku, M. Chłodnicki, A. Karel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020. 3. C. Cempel, Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, ICT PIB, 2013. 4. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów. Podręcznik dla menedżerów, 2003. 5. M. Kisilowski, I. Kisilowska, Administrategia Jak osiągnąć sukces osobisty zarządzając w administracji publicznej, Studio Emka, 2016.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Zajęcia zostały przygotowane i będę prowadzone z wykorzystaniem kompetencji nabytych w ramach kursów "Action Learning" oraz "„Przygotowanie grafiki dla celów publikacyjnych i prezentacyjnych na poziomie podstawowym za pomocą oprogramowania GIMP".

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu kreatywności oraz innowacyjności. Zna i rozumie założenia metody Problem Solving i student ma wiedzę dotyczącą kluczowych pojęć w obszarze procesu rozwiązywania problemów.
Weryfikacja: Ocena bieżąca pracy studenta na zajęciach (warsztaty, ćwiczenia, quizy wiedzy), ocena zadań ćwiczeniowych realizowanych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.X.P6S_WG.2
Charakterystyka W_02
Student zna wybrane metody i techniki rozwiązywania problemów, w tym metody i techniki identyfikacji i analizy problemu, generowania rozwiązań i ich oceny oraz potrafi je zastosować dla rozwiązywania problemów społecznych.
Weryfikacja: Ocena bieżąca pracy studenta na zajęciach (warsztaty, ćwiczenia, quizy wiedzy), ocena zadań ćwiczeniowych realizowanych podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi dokonać identyfikacji i analizy problemu oraz wypracować odpowiednie rozwiązanie, współpracując i podejmując decyzje w ramach zespołu projektowego.
Weryfikacja: Ocena zadań indywidualnych i grupowych realizowanych podczas zajęć, uczestnictwo symulacjach i pracach zespołowych, dyskusje po zajęciach warsztatowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UO
Charakterystyka U_02
Student potrafi zastosować adekwatne do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów oraz dokonać krytycznej analizy przeprowadzonego procesu problem solving, wraz z zaproponowaniem rekomendacji usprawniających.
Weryfikacja: Ocena zadań indywidualnych i grupowych realizowanych podczas zajęć, uczestnictwo w symulacjach i pracach zespołowych, dyskusje po zajęciach warsztatowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania twórczych rozwiązań problemu i jest gotów do formułowania oceny w zakresie przydatności metody Problem Solving w podejmowaniu decyzji publicznych i rozwiązywaniu problemów w zakresie działalności administracji.
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, dyskusje podsumowujące zajęcia warsztatowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO