Name of course:
Finanse osobiste
Coordinator of course:
mgr Tomasz Paweł Tyc
Type of course:
Elective
Level of education:
First cycle studies
Programme:
Administracja
Group of courses:
Obieralne
Code of course:
A13_FO
Nominal semester:
5 / AY 2020/2021
Number of ECTS credits:
3
Number of hours of student’s work to achieve learning outcomes:
1. Udział w ćwiczeniach: 18h 2. Praca własna (łącznie): 56h a) przygotowanie się do zajęć: 35h b) zapoznanie się z literaturą: 20h c) konsultacje: 1h Łączny czas pracy studenta: 75h
Number of ECTS credits on the course with direct participation of academic teacher:
0,8 ECTS Razem = 19h, w tym: 1. Udział w ćwiczeniach: 18h 2. Konsultacje: 1h
Language of course:
polish
Number of ECTS credits on practical activities on the course:
0,8 ECTS Razem = 19h, w tym: 1. Udział w ćwiczeniach: 18h 2. Konsultacje: 1h
Form of didactic studies and number of hours per semester:
  • Lecture0h
  • Exercise type of course15h
  • Laboratory0h
  • Project type of course0h
  • Computer lessons0h
Preliminary requirements:
Brak – przedmiot o charakterze podstawowym.
Limit of students:
grupa obieralna
Purpose of course:
Przekazanie podstawowych informacji nt. zasad poprawnego zarządzania finansami osobistymi, w szczególności: 1. tworzenia i analizowania budżetu osobistego i gospodarstwa domowego, 2. aktywnego korzystania z produktów lokacyjnych, 3. bezpiecznego użytkowania produktów kredytowych. Ponadto pokazane zostaną przykłady zastosowań podstawowych strategii inwestycyjnych dla produktów o niskim poziomie ryzyka (zgodnie z Rekomendacją "U" Komisji Nadzoru Finansowego).
Contents of education:
1. Zajęcia organizacyjne (2h) 2. Dlaczego warto myśleć o finansach osobistych (2h) 3. Zjawiska mikro- i makro-ekonomiczne a finanse osobiste (4h) 4. Wstęp do matematyki finansowej (4h) 5. Instytucje publiczne i prywatne na rynku finansowym (2h) 6. Podstawowe produkty lokacyjne (2h) 7. Podstawowe produkty kredytowe (2h) 8. Psychologia pieniądza (4h) 9. Zarządzanie finansami osobistymi (4h) 10. Tworzenie własnych strategii (2h) 11. Prezentacje projektów (2h)
Methods of evaluation:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z prac zaliczeniowych oraz prezentacji przygotowywanej w grupie. 1. Zajęcia ćwiczeniowe przeprowadzane są w grupach. W ich ramach trwa praca na bazie studiów przypadku przygotowanych przez wykładowcę (m.in. w obszarze analizy danych, przygotowanie strategii) bądź z renomowanych źródeł (HBR, Kottler itd.). 2. Dotychczasowy postęp w przyswajaniu wiedzy, może być sprawdzony z wykorzystaniem tzw. mikro-quizów (w ramach platformy MOODLE lub quizizz). 3. Prace zaliczające (w liczbie nie przekraczającej 6) przeprowadzane są z wykorzystaniem platformy MOODLE. Z bazy predefiniowanych pytań testowych, generowany jest dla każdego studenta indywidualny zakres pytań, który należy samodzielnie rozwiązać. Ocena końcowa jest określana na podstawie uzyskanych not z indywidualnych prac zaliczających.
Exam:
no
Literature:
Literatura podstawowa: 1. Cash A.: Psychologia dla bystrzaków. Helion, Warszawa 2014. 2. Płókarz R.: Bankowość osobista. CeDeWu, Warszawa 2017. 3. Jaworski W.L.: Zawadzka Z. (red. nauk.): Bankowość. Instytucje, operacje, zarządzanie. Poltext, Warszawa 2017. 3. Milic-Czerniak R.: Finanse osobiste - Kompetencje, narzędzia, instytucje, produkty, decyzje. Difin, Warszawa 2016. 4. Pring M.J.: Psychologia inwestowania. Wolter Kluwers, Warszawa 2006. 5. Sobczyk M.: Matematyka finansowa - Podstawy teoretyczne, przykłady, zadania. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000. 6. Socha J.: Rynek papierów wartościowych w Polsce. Olympus, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: 1. Bar T.: Inwestowanie pieniędzy w praktyce - Wykorzystaj okazje jakie daje polski rynek. Złote Myśli, Warszawa 2008. 2. Komar Z.: Sztuka inwestowania. PRET, Warszawa 1994. 3. Pardoe J.: Jak to robi Warren Buffet? 24 genialne strategie największego na świecie inwestora giełdowego. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2012. 4. Zaremba A.: Giełda – Podstawy inwestowania (wyd. III). ONE press, Warszawa 2014.
Website of the course:
Notes:
Indywidualny login i hasło wykładowca przekazuje studentom podczas zajęć organizacyjnych. W ich trakcie wyjaśnione zostają również zasady działania platoformy MOODLE.

Effects of education