- Nazwa przedmiotu:
- Jednostka w grupie i społeczeństwie
- Koordynator przedmiotu:
- dr M. Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_JGS
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- do uzupełnienia
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- do uzupełnienia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu socjologii i psychologii społecznej, dotyczącą relacji międzyludzkich. W trakcie zajęć studenci poznają najważniejsze koncepcje, które pozwoliły rozwinąć wiedzę o właściwościach zachowań człowieka oraz wzajemnych zależnościach między jednostką a społeczeństwem. Studenci zyskują wiedzę na temat zasad rządzących życiem społecznym, relacji i emocji, jakie rządzą ludźmi, jak również na temat ról odgrywanych w grupie i dynamiki funkcjonowania grup.
- Treści kształcenia:
- 1. Jednostka, grupa, socjalizacja. Co czyni nas ludźmi? Wprowadzenie do kursu.
2. O tym, czego pragniemy. Samoocena, sprawczość, potrzeby poznania i przynależności jako uniwersalne motywy społeczne.
3. O tym, co spaja. Sympatia, kooperacja, przymus, wspólnota uczuć. Wymiana dóbr a relacje społeczne.
4. Zachowania prospołeczne.
5. Konflikt interpersonalny, grupowy, społeczny. Funkcje konfliktu w ujęciu socjologicznym.
6. Zbiorowość jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych. Wybrane koncepcje rozwoju społecznego i powstawania społeczeństw. Instytucje społeczne. Społeczeństwo tradycyjne, przemysłowe, informacyjne.
7. Wpływ zbiorowości na jednostkę. Normy życia społecznego. Kontrola społeczna i sankcje społeczne. Pojęcie dewiacji.
8. Różne oblicza i rozumienia konformizmu. Normatywny i informacyjny wpływ społeczny. Myślenie grupowe.
9. Jednostka jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych. Działania jednostek jako czynniki zmiany społecznej. Wynalazki, modyfikacje, naśladownictwo, moda.
10. Jak uczymy się siebie? Jaźń społeczna, „ja” podmiotowe i „ja” empiryczne. Uogólniony Inny.
11. Role społeczne – ujęcie strukturalne i interakcyjne. Przypisywanie ról przez grupy odniesienia.
12. Interakcje społeczne jako fundament relacji międzyludzkich. Człowiek jako aktor w teatrze życia codziennego.
13. Współczesne wyzwania społeczne. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym. Zagrożenia wąskich specjalizacji.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia zaliczane na podstawie napisanego kolokwium końcowego, jak również obecności oraz aktywności na zajęciach – ze szczególnym uwzględnieniem dyskusji na temat zadawanych lektur. Wymagane jest przygotowywanie się do zajęć na podstawie podanej literatury i materiałów źródłowych.
Systematyczna partycypacja w dyskusji będzie brana pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997 i późniejsze). Psychologia społeczna. Serce i umysł, Warszawa: Zysk i S-ka
Goffman, E. (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa: Aletheia
Ortega y Gasset, J. (2020), Bunt mas. Poznań: Replika
• rozdział „Wstęp do anatomii człowieka masowego”
• rozdział „Życie szlachetne i życie
Russell, B. (2017), Pochwała lenistwa, Przekrój nr 3557
Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa
• część I i II (rozdziały od 1 do 7 włącznie), część V (rozdział 18)
Szacki, J. (2004). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN
• rozdział 10 (Tarde i Freud)
Sztompka, P., Kucia, M. (red.) (2005), Socjologia. Lektury. Kraków: Znak
• rozdział „Zachowanie społeczne – jego formy elementarne” (G. Homans)
• rozdział „Wymiana społeczna” (P. Blau)
• rozdział „Uczucia i moralność tłumu” (G. Le Bon)
• rozdział „Konflikt z grupami zewnętrznymi a struktura grupowa” (L. Coser)
• rozdział „Co to jest fakt społeczny?” (E. Durkheim)
• rozdział „Filozofia mody” (G. Simmel)
• rozdział „Funkcjonowanie norm w życiu społecznym (M. Ossowska)
• rozdział „Jaźń społeczna. Znaczenie <ja>” (C. H. Cooley)
• rozdział „Grupy odniesienia i przypisywanie ról (R. Dahrendorf)
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student(ka) ma rozbudowaną wiedzę dotyczącą zasad funkcjonowania jednostki w grupie, relacji międzyludzkich oraz mechanizmów wytwarzających się w relacjach z innymi ludźmi.
Weryfikacja: Dyskusje, omawianie lektur, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W_02
- Student(ka) ma wiedzę na temat zjawisk kluczowych dla demokratycznego społeczeństwa urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk takich, jak konformizm i dewiacja, uprzedzenia, autorytaryzm, konflikt społeczny i wymiana społeczna.
Weryfikacja: Dyskusje, czytanie lektur, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student(ka) potrafi rozpoznawać w relacjach międzyludzkich podstawowe mechanizmy zachowań ludzkich opisane przez psychologię społeczną i socjologię.
Weryfikacja: Dyskusje, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- Student(ka) potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, których jest częścią, w zakresie działań dokonujących się w grupach społecznych.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student(ka) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dotyczących budowania i rozwijania relacji międzyludzkich, a także potrzeby poprawiania swoich kompetencji komunikacyjnych i społecznych.
Weryfikacja: Dyskusje, czytanie lektur, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO