- Nazwa przedmiotu:
- Socjologiczne aspekty internetu
- Koordynator przedmiotu:
- dr M. Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_SAI
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom wybranych, ważnych zagadnień dotyczących społecznego wymiaru obecności nowych technologii w codziennym życiu człowieka, ze szczególnym pracy zawodowej i relacji interpersonalnych. W toku semestru szczególną uwagę zwracamy na specyfikę komunikowania za pośrednictwem sieci komputerowych (CMC), jak również na pozytywne i negatywne skutki tej specyfiki (m.in. efekt zmniejszonych zahamowań, cyberprzemoc). Celem zajęć jest podniesienie kompetencji studentów w zakresie rozumienia społecznego wymiaru nowych technologii, które ich otaczają i z których codziennie korzystają.
Przedmiot rozwija umiejętności takie, jak zdolność do systematycznego i uporządkowanego myślenia, wyciągania wniosków, analizy sytuacji, planowania i zdolności klasyfikacyjno-definicyjnych, które potrzebne są w nauce dowolnego przedmiotu z zakresu programowego i problemowego na kierunku Administracja. Przedmiot będzie szczególnie przydatny dla radzenia sobie w sytuacjach problemowych związanych z korzystaniem z nowych mediów w pracy i prywatnie.
- Treści kształcenia:
- Geneza Internetu i socjopolityczne uwarunkowania jego powstania
Kultura dawnej sieci, hakerzy i nowe modele relacji z odbiorcą
Internet jako nowa przestrzeń społeczna. Specyfika komunikacji zapośredniczonej w sieciach komputerowych.
Efekt zmniejszonych zahamowań i jego pozytywne/negatywne konsekwencje
Wyzwania społeczne nowych technologii. Podział cyfrowy, różnice kompetencyjne, pułapka wielozadaniowości, negatywne konsekwencje attention economy dla relacji społecznych w skali mikro i makro.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest: A) obecność na zajęciach; B) aktywne uczestnictwo w nich; C) przystąpienie i zdobycie pewnej liczby punktów z kolokwium zaliczeniowego.
A) Obecność jest obowiązkowa na minimum 4 z 5 spotkań przewidzianych w planie zajęć. Nieobecność na więcej niż jednym spotkaniu skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału na dyżurze i/lub przygotowania dodatkowego, związanego z zajęciami projektu. Specyfikę zadań wyrównawczych (ustnych, pisemnych) prowadzący ustala bezpośrednio ze Studentem/ką, uwzględniając charakter i zakres danej nieobecności.
B) Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach skutkuje automatycznie otrzymaniem oceny niedostatecznej z przedmiotu, chyba że powód absencji jest wyjątkowy i bardzo dobrze udokumentowany (np. przewlekła choroba połączona z pobytem w szpitalu).
C) Oczekiwane jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (np. dyskusje, praca w podgrupach, case studies). Za udział w zajęciach przyznawane są punkty – łącznie 6. Punkty te wliczają się do sumy punktów za zajęcia.
D) Ćwiczenia kończą się kolokwium podsumowującym, które obejmuje wiedzę z zajęć i prezentowanych na nich materiałów, a także z literatury przedmiotu. Kolokwium podsumowujące odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, ew. z krótkimi zadaniami). Maksymalna liczba punktów do zdobycia za przedmiot - 30.
Studenci przystępują do kolokwium końcowego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi dotyczącymi lektur, prezentacji oraz innych materiałów wykorzystywanych w toku semestru. Informacja o ocenach (wraz z punktacją) zostanie dostarczona drogą elektroniczną poprzez MS Teams, USOS bądź na uczelniane adresy e-mail uczestniczek i uczestników zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.
2. Harris, T. (2016). How Technology is Hijacking Your Mind, https://medium.com/thrive-global/how-technology-hijacks-peoples-minds-from-a-magician-and-google-s-design-ethicist-56d62ef5edf3
3. Raymond, E. (2007). Jak zostać hakerem?, http://nfsec.pl/hack/167
4. Suler, J. (2005). The Basic Psychological Features of Cyberspace, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/basicfeat.html
5. Suler, J. (2005). The Online Disinhibition Effect, http://www-usr.rider.edu/~suler/psycyber/disinhibit.html
Uzupełniająca:
1. Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: PWN
2. Himanen, P. (2001). The Hacker Ethic. Nowy Jork: Random House
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student(ka) ma uporządkowaną wiedzę na temat wpływu technologii ICT na życie współczesnego człowieka, jak również szans i zagrożeń wynikających z tego wpływu – w wymiarze jednostkowym i ogólnospołecznym.
Weryfikacja: Dyskusje, czytanie lektur, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W_02
- Student(ka) zna społeczną historię Internetu oraz liberalno-demokratyczne wartości, jakie przyświecały twórcom sieci.
Weryfikacja: Dyskusja, lektury, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student(ka) potrafi dokonać obserwacji i interpretacji problemów i wyzwań społecznych, które mają związek z obecnością nowych technologii w życiu współczesnego człowieka, a także zaproponować ich rozwiązania.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK
- Charakterystyka U_02
- Student(ka) potrafi dostrzec różnice w dynamice kontaktów interpersonalnych i relacji grupowych w sieci i poza nią, a także uwzględniać te różnice w codziennym życiu prywatnym i zawodowym.
Weryfikacja: Dyskusja, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.S.P7S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student(ka) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie społecznych aspektów korzystania z technologii ICT, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w tym zakresie.
Weryfikacja: Dyskusje, lektury
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KK
- Charakterystyka K_02
- Student(ka) jest świadomy/-a istnienia etycznego wymiaru korzystania z Internetu, w tym w zakresie rozwiązywania problemów społecznych i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Weryfikacja: Dyskusje, kolokwium końcowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KR