Nazwa przedmiotu:
Inwentyka biznesowa
Koordynator przedmiotu:
dr Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2022/2023
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 15h ćwiczenia + 15h projekt + 14h przygotowanie do ćwiczeń/projektu + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia+ 13h zapoznanie się z literaturą + 3h konsultacje = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien znać ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego ze względu na odwoływanie sie w czasie treści wykładów do przykładów kreatywnego rozwiązywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.
Limit liczby studentów:
od 12 osób do limitu miejsc w sali ćwiczeniowej (ćwiczenia) - od 8 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest prezentacja sposobów rozwiązywania problemów o dowolnej złożoności wg określonej metodyki z wykorzystaniem własnej kreatywności.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1h – Wprowadzenie do ćwiczeń z inwentyki biznesowej. Porządkowanie procesów twórczych. Typowe błędy w próbach nauczania twórczości. 2h - Rozwiązywanie innowacyjnych zadań. Metoda prób i błędów (MPiB) - powszechnośc i krytyczna ocena MPiB 2h -Teoria Rozwoju Osobowości Twórczej TROT – case study 3h – Zastosowanie brainstorming A. Osborne, analizy morfologicznej i synektyki w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów - przykłady. 3h - Heurystyki NLP w poszukiwaniu twórczych rozwiązań problemów (strategia kreatywności Walta Disneya, metoda 6 kapeluszy, strategia poziomów neurologicznych, analogie i metafory, technika SUPRPOZYCJI i metody oparte na bisocjacji) - przykłady 3h – Zastosowanie metody Design Thinking w budowaniu innowacyjnych rozwiązań – case study. 1h – Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. Projekt: 2h - Wprowadzenie do pracy projektowej – omówienie zasad i struktury projektu zaliczeniowego. 2h - Trening wyobraźni i płynności skojarzeniowej. Lewo i prawopółkulowe myślenie. TROT. 4h – Realizacja etapów weryfikacyjnych projektu dotyczącego zastosowania wybranej metody inwentycznej w rozwiązaniu trudnego problemu biznesowego. 6h - Prezentacja projektów końcowych. 1h – Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: prezentacja na zadany temat, aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność. 2. Ocena sumatywna: prezentacja na zadany temat (skala: 2-5, waga 40%), aktywność i zaangażowanie studenta w przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych (skala: 2-5,waga: 40%), obecność (skala 2-5, waga 20%). Projekt: 1.. Ocena formatywna: projekt grupowy, obecność. 2. Ocena sumatywna: projekt grupowy dot. zastosowania wybranej metody inwentycznej w rozwiązywaniu trudnego problemu biznesowego (skala: 2-5, waga 80%), obecność (skala 2-5, waga 20%). Przygotowanie projektu grupowego:  przygotowanie - ocena dostateczna,  przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z ćwiczeń, 40% - stanowi ocena z projektu grupowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Biela, A., 2015. Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Edgar. 2. De Bono, E., 2008. Myślenie lateralne: idee na przekór schematom. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 3. Ujwary-Gil, A., 2005. Inwentyka czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia, Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University. Uzupełniająca: 1. De Bono, E., 2010. Myślenie przeciw konfliktom. Twórcze metody rozwiązywania sporów. Warszawa: Wydawnictwo Helion. 2. De Bono, E., 2008. Sześć myślowych kapeluszy. Gliwice: Wydawnictwo Helion. 3. Łasiński, G., 2007. Rozwiązywanie problemów w organizacji – moderacje w praktyce. Warszawa: PWE. 4. Sloane, P., 2005. Twórcze myślenie w zarządzaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Stéphane Goria (2017), Methods and Tools for Creative Competitive Intelligence, Newark John Wiley & Sons, Inc.
Witryna www przedmiotu:
moodle.usos.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka Z1_WG4
Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu teorie, metody i narzędzia z zakresu inwentyki biznesowej
Weryfikacja: Ćwiczenia - prezentacja na zadany temat, przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność Projekt - zaliczenie projektu i obecność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_WG5
Absolwent zna i rozumie podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce cyfrowej, w tym przyczyny i źródła problemów biznesowych
Weryfikacja: Ćwiczenia - prezentacja na zadany temat, przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność Projekt - zaliczenie projektu i obecność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka Z1_UW1
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu inwentyki do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z różnych obszarów zarządzania, w szczególności w zakresie analizy i oceny problemu, syntezy informacji, formułowania wymagań oraz proponowania rozwiązań
Weryfikacja: Ćwiczenia - prezentacja na zadany temat, przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność Projekt - zaliczenie projektu i obecność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UK10
Absolwent potrafi porozumiewać się w sposób profesjonalny, przy użyciu terminologii właściwej dla inwentyki biznesowej
Weryfikacja: Ćwiczenia - prezentacja na zadany temat, przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność Projekt - zaliczenie projektu i obecność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka Z1_UO13
Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, narzędzia oraz techniki informacyjno-komunikacyjne do planowania i organizowania pracy indywidualnej oraz w zespołach, w szczególności w zakresie zastosowania metod inwentyki biznesowej
Weryfikacja: Projekt - zaliczenie projektu i obecność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka Z1_KK1, Z1_KK2, Z1_KO4
Absolwent rozumie jak istotna jest jego własna wiedza z zakresu inwentyki biznesowej dla funkcjonowania i pokonywania problemów w organizacji oraz dla działania w sposób przedsiębiorczy. Jest gotów do jej krytycznej oceny i zasięgania opinii ekspertów w tej dziedzinie
Weryfikacja: Ćwiczenia - prezentacja na zadany temat, przygotowanie i zaprezentowanie bieżących prac ćwiczeniowych, obecność Projekt - zaliczenie projektu i obecność
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: