- Nazwa przedmiotu:
- Efektywność ekonomiczna inwestycji publicznych
- Koordynator przedmiotu:
- dr A.Jaździk-Osmólska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_EEIP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2021/2022
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Udział w ćwiczeniach: 30h
2. Praca własna (łącznie): 45h, a) przygotowanie się do zajęć: 10h, b) zapoznanie się z literaturą: 15h, c) prace nad projektem: 15h d) konsultacje: 5h. Łączny czas pracy studenta: 75h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 ECTS:
1. Udział w ćwiczeniach: 30h
2. Konsultacje: 5h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 ECTS:
1. Udział w ćwiczeniach: 30h
2. Konsultacje: 5h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- - pozyskanie wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie oceny proponowanych do realizacji projektów publicznych, w świetle ograniczoności zasobów, w tym środków finansowych, potrzeby pomiaru wieloaspektowych efektów inwestycji publicznych oraz pozyskania wiarygodnych podstaw dla podjęcia decyzji o ostatecznej alokacji zasobów publicznych.
Zajęcia obejmują zagadnienia teoretyczne, które są wprowadzeniem do zadań praktycznych, realizowanych przez studentów po każdym wprowadzeniu teoretycznym. Zadania praktyczne zaplanowano tak, by razem stanowiły całość w postaci oceny efektywności społeczno-ekonomicznej wybranego projektu publicznego. Studenci pracują w stałych grupach i realizują grupowe zadania projektowe w ramach wylosowanego projektu publicznego.
Zajęcia kończą się prezentacją opisu i założeń oraz wyników przeprowadzonej oceny efektywności społeczno-ekonomicznej wybranych projektów publicznych. W ramach zajęć studenci nie tylko poznają praktyczne narzędzia oceny efektywności inwestycji publicznych, ale pozyskują wiedzę na temat ich specyfiki, sposobu ich organizacji oraz wyzwań, jakie stoją przez realizacją projektów służących realizacji celów społecznych w dynamicznie zmieniających się warunkach społeczno-gospodarczych.
- Treści kształcenia:
- 1. Zajęcia organizacyjne (2h). 2. Co to jest projekt publiczny?-pojęcia podstawowe (2h).
3. Cykl życia projektu inwestycyjnego (2h). 4. Opis, cele i założenia do wybranego projektu publicznego – warsztaty cz. 1 i 2.(4h). 5. Kryteria oceny projektów publicznych (2h). 6. Wskaźniki efektów: produktu, rezultatu i oddziaływania – warsztaty cz. 3 i 4.(4h). 7. Współczesne uwarunkowania oceny projektów publicznych (2h). 8. Koncepcje planowania rozwoju – warsztaty cz. 5 (2h). 9. Założenia i metody do wyceny efektywności inwestycji publicznych (2h). 10. Kwantyfikacja wskaźników efektów – warsztaty cz. 6 (2h). 11. Dyskontowa metoda oceny (2h).12. Ocena efektywności wybranej inwestycji publicznej – warsztaty cz. 7 (2h). 13. Prezentacje projektów (2h)
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej ocen z pracy projektowej przygotowywanej w grupie, w trakcie zajęć. Praca w grupach polega na realizacji kolejnych składowych projektu obejmującego ocenę efektywności społeczno-ekonomicznej danego projektu publicznego. Podział na grupy oraz losowanie tematu projektu publicznego odbywa się na pierwszych zajęciach organizacyjnych.
Postęp w przyswajaniu wiedzy oraz stan zaawansowania prac nad projektem odbywa się na każdych zajęciach poprzez sprawdzenie przez wykładowcę poziomu wykonanego zadania cząstkowego z poprzednich zajęć. Wynik całego zadania projektowego jest zaprezentowany i poddany dyskusji z udziałem wszystkich studentów w trakcie ostatnich zajęć w semestrze.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 1. Drobniak A.: Ocena projektów publicznych z wykorzystaniem analizy kosztów-korzyści. Gospodarka Narodowa, SGH. Warszawa, 2001. Nr 11-12. 2. Brandenburg H.: Zarządzanie lokalnymi projektami rozwojowymi. Wyd. AE Katowice 2002. 3. Grzeszczyk T. A.: Metody oceny projektów dofinansowanych z Unii Europejskiej. Placet, Warszawa 20061. 4. Frenkiel W., Drobniak A.: Zorientowane na cele planowanie projektów rozwoju lokalnego. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2005. 5. Fugutti D., Wilcox S.J.: Cost-Benefit Analysis for Public Sector Decision Makers. Quorum Books. London 1999 3. Literatura uzupełniająca: 1. B Analiza kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych: Przewodnik. Dyrekcja Generalna – Polityka Regionalna, Komisja Europejska. Bruksela – Warszawa 2000. 2.Bahrans W., Hawranek P.M.: Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility. UNIDO, Warszawa 1993 3. Boardman A.E., Greenberg D.H.[i in.]: Cost-Benefit Analysis. concepts and Practice. Prentice Hall, New Jersey 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Zajęcia zostały przygotowane i będą przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz multimedialnych treści dydaktycznych.
Efekty uczenia się