- Nazwa przedmiotu:
- Współczesne koncepcje ustrojowo-administracyjne
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. M. Jakubiak, prof. uczelni
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A21_WKUA
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach- 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część zajmuje 70 godzin. Egzamin zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do zaliczenia końcowego wymaga 15 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 125 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z poszczególnymi koncepcjami ustrojowo-administracyjnymi ukształtowanymi w okresie XIX i XX wieku, które wywarły znaczący wpływ na status państwa jako podmiotu prawnego oraz na jego pozycję w polityce międzynarodowej.
- Treści kształcenia:
- 1.Liberalizm współczesny jako podstawa funkcjonowania i rozwoju państw demokratycznych. Koncepcje Johna S. Milla, Alexisa de Tocqueville, Leonarda Hobhause.
2. Herbert Spencer i jego ujęcie państwa, systemu prawnego i społeczeństwa.
3.Czynniki sprzyjające powstawaniu państw jako podmiotów prawnych i ich znaczenie dla prawidłowych relacji państwo-społeczeństwo wg. Ludwika Gumplowicza.
4. Założenia ustrojowo-administracyjne socjaldemokracji zachodniej i definicja jej rodzajów.
5. Lassalizm i rewizjonizm jako koncepcje socjaldemokratyczne - podobieństwa i różnice w kwestiach społecznych i ustrojowo-administracyjnych.
6. Centryzm Karla Kautsky'ego jako próba łączenia socjalizmu z parlamentaryzmem
7/8. Solidaryzm Emila Durkheima i jego wpływ na rozwój prawa państwowego i organów administracyjnych w życiu polityczno-społecznym. Leon Dugit i solidarystyczna interpretacja pojęcia norma społeczna.
9. Druga Rzeczypospolita jako przykład państwa realizującego założenia solidaryzmu. Leopold Caro jako prekursor tego kierunku w Polsce Odrodzonej
10. Funkcjonalizm prawniczy i jego znaczenie dla funkcjonowania organów państwowych i kształtowania zakresu ich decyzyjności administracyjnej.
11.Karl Llewellwyn jako twórca głównych nurtów realizmu prawniczego.
12. Konsekwencje dla obywatela modelu prawoznawstwa w ujęciu realizmu prawniczego.
13. Roscoe Pound jako pionier administracji sądowej przełomu XIX i XX wieku.
14. Normatywizm prawniczy Hansa Kelsena. Pojęcie normy prawnej i jej znaczenia dla rozwoju systemu legislacyjnego w XIX wieku
15. Definicja państwa wg. Hansa Kelsena. Podsumowanie najważniejszych koncepcji ustrojowo-administracyjnych przełomu XIX i XX wieku.
- Metody oceny:
- Maksymalna liczba punktów do uzyskania z egzaminu przedmiotowego wynosi 20 pkt. Kryteria są następujące:
poniżej 11 pkt - ocena ndst (2.0)
11-12 pkt.- ocena dst (3,0).
13-14 pkt. - ocena dst+ (3,5).
15-16 pkt. - ocena db (4,0).
17-18 pkt. - ocena db+ (4,5).
19-20 pkt. - ocena bdb (5,0).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Tadeusz Maciejewski ., Historia administracji i myśli administracyjnej (czasy nowożytne i najnowsze XVII- XX w), Warszawa 2013.
Andrzej Sylwestrzak, Historia doktryn politycznych i prawnych, Lexis Nexis Warszawa 2015.
Lech Dubel, Historia doktryn politycznych i prawnych do schyłku XX wieku, Lexis Nexis 2012.
Hubert Izdebski Historia myśli politycznej i prawnej, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna podstawową terminologię nauk prawnych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Zna metody analizy w zakresie nauk prawnych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
- Charakterystyka W_03
- Zna podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk prawnych i społecznych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_04
- Zna historię rozwoju form ustrojowych i administracyjnych w XIX i XX wieku.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu nauk prawnych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_02
- Umie krytycznie analizować koncepcje ustrojowe, administracyjne i polityczno-prawne.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2
- Charakterystyka U_03
- Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii form ustrojowych i administracyjnych w XIX i XX wieku.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_04
- Umie prowadzić analizę porównawczą doktryn prawnych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_05
- Posiada umiejętność wdrażania w praktyce nauk prawnych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Posiada nawyk stałego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK
- Charakterystyka K_02
- Posiada ugruntowane przekonanie o wykorzystaniu w praktyce nauk prawnych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK
- Charakterystyka K_03
- Posiada utrwalony nawyk samokształcenia oraz aktualizowania wiedzy.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK