- Nazwa przedmiotu:
- Marketing
- Koordynator przedmiotu:
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A22_M
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz., w tym:praca na wykładach 15 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 10 godz., przygotowanie się do kolokwium 15 godz, referat 10 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest:
1. Przedstawienie i zapoznanie studentów z istotą marketingu.
2. Przedstawienie zasad i nabycie przez studentów umiejętności przeprowadzania segmentacji rynku.
3. Nabycie umiejętności zastosowania instrumentów marketingowych.
4. Nabycie umiejętności opracowania i wdrożenia strategii marketingowej.
- Treści kształcenia:
- 1. Istota marketingu.
- Pojecie, uwarunkowania i założenia funkcjonowania marketingu.
- Ewolucja marketingu.
2.Marketingowe otoczenie organizacji.
- Zewnętrzne i wewnętrzne warunki działania.
- Warunki działania a struktura marketingu.
3.Podstawy decyzji marketingowych.
- Analiza SWOT jako narzędzie wyboru atrakcyjnych kierunków działania.
- Metody portfelowe.
4.Teoria zachowania konsumenta na rynku.
- Modele postępowania konsumenta na rynku.
- Czynniki charakteryzujące konsumenta jako determinanty jego postępowania na rynku.
7. Zarządzanie produktem.
- Pojecie, klasyfikacja i poziomy produktu.
- Fazy i rodzaje cyklu życia produktu.
- Marka i markowanie.
- Analizy portfelowe.
8.Zarządzanie ceną.
- Funkcje i zadania ceny.
- Proces kształtowania cen.
- Strategie cenowe.
9.Zarządzanie dystrybucją.
- Pojecie i składowe części dystrybucji.
- Kształtowanie kanałów dystrybucji.
- Przedsiębiorstwo w łańcuchu dostaw.
10. Zarządzanie komunikacją marketingowa.
- Cele, funkcje i zadania działań promocyjnych.
- Instrumenty promocji.
11. Zarządzanie działalnością marketingową.
- Planowanie działalności marketingowej.
- Strategie marketingowe.
- Organizowanie i kontrola działalności marketingowej.
12. Badania marketingowe.
- Cele i zakres badań.
- Narzędzia i techniki badań marketingowych.
13. Marketing międzynarodowy.
- Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstw.
- Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych.
14. Etyka w marketingu.
15. Kolokwium.
- Metody oceny:
- Stosuje się następujące kryteria oceniania studenta:
1. Poziom wiedzy w zakresie opisanym treściami kształcenia.
2. Poziom poszczególnych umiejętności.
Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny:
- bardzo dobrej - 100% - 91%,
- dobrej plus - 90% - 81%,
- dobrej - 80% - 71%,
- dostatecznej plus - 70% - 61%,
- dostatecznej - 60% - 51%,
- niedostatecznej - 50% i mniej
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Ph. Kotler, K.L. Keller, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012
2. Marketing. Koncepcja skutecznych działań, pod red. L. Garbarskiego, PWE, Warszawa 2011
3. Marketing. Kluczowe pojęcia i praktyczne zastosowania, pod red. L. Garbarskiego, PWE, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
4. D. Kaznowski, Nowy marketing, VFP Communications, Warszawa 2008
5. R. Dooley, Neuromarketing, PWN, Warszawa 2015
6. T. Taranko, Komunikacja marketingowa Istota, uwarunkowania, efekty, Wolters Kluwer, Warszawa, 2015
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- ---
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Ma podstawową wiedzę o postępowaniu nabywcy i jego zachowaniu na rynku
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1
- Charakterystyka W_02
- Ma podstawową wiedzę o procesach, zjawiskach zachodzących w relacji marketing - rynek, ma podstawową wiedzę o instrumentach marketingu
Weryfikacja: Ma podstawową wiedzę o procesach, zjawiskach zachodzących w relacji marketing - rynek, ma podstawową wiedzę o instrumentach marketingu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o
- Charakterystyka W_03
- Ma zaawansowaną wiedzę umożliwiającą rozpoznawanie, diagnozowanie i rozwiązywanie problemów związanych ze zbudowaniem strategii
Weryfikacja: Analiza przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi brać udział w analizach i ocenach alternatywnych rozwiązań problemów marketingowych oraz dobierać instrumenty pozwalające racjonalnie je rozstrzygać
Weryfikacja: Analiza przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_02
- Zna właściwe metody i narzędzia wykorzystywane w marketingu
Weryfikacja: Punktowany udział w dyskusji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U_03
- Umie projektować rozwiązania problemów dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa
Weryfikacja: Analiza przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.H.P7S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Ma świadomość etyki i odpowiedzialności związanej z wykonywanym zawodem.
Weryfikacja: Pytania, dyskusja.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR
- Charakterystyka K_02
- Ma zdolność skutecznego komunikowania się, negocjowania i przekonywania oraz pracy w zespole.
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO
- Charakterystyka K_03
- Student jest przygotowany do identyfikowania i interpretowania danych z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych
Weryfikacja: omawianie zagadnienia, dyskusja podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK