Nazwa przedmiotu:
Przedmiot ogólnowydziałowy: Circular economy (CE)
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Małgorzata Kacprzak
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla wydziału
Kod przedmiotu:
WN1A_11/05
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 10, zapoznanie z kluczową literaturą - 10; przygotowanie od kolokwium - 5, Razem - 25h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10 h; Razem 10 h = 0,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykłady: min. 15
Cel przedmiotu:
Kurs ten zapewni studentom studiów licencjackich wiedzę z zakresu koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym CE w kontekście obecnego stanu systemów gospodarki odpadami i materiałami oraz ograniczeń technologicznych, ekonomicznych i prawnych. Realizacja treści kursu zapewni zrozumienie pojęć takich jak cykl życia, przepływy energii, „no-waste/mniej odpadów” oraz ekologia przemysłowa. Studia przypadków pozwolą studentom zapoznać się z możliwościami zastosowania koncepcji CE w technologii przetwarzania powszechnie stosowanych materiałów, takich jak metale, guma, tworzywa sztuczne czy tzw. przedmioty codziennego użytku – odzież, sprzęt elektroniczny, obuwie. Modele finansowe i operacyjne CE będą również badane w szerszej perspektywie, badając, w jaki sposób globalne łańcuchy dostaw mogą się skalować, aby szybciej wdrażać i dostosowywać się do gospodarek o obiegu zamkniętym.
Treści kształcenia:
1. Podstawy gospodarki o obiegu zamkniętym: teorie i zasady koncepcji oraz historia idei. 2. Projektowanie i innowacje w obiegu zamkniętym: szanse i wyzwania związane z projektowaniem procesów technologicznych w obiegu zamkniętym w różnych sektorach. 3. Okrężne modele biznesowe: rola biznesu w gospodarce o obiegu zamkniętym i jak przyspieszyć przejście z modelu liniowego. 4. Budowanie strategii gospodarki o obiegu zamkniętym: uzasadnienie CE i sposoby mierzenia sukcesu. 5. Polityka i społeczeństwo: podejście makro (rządy) i mikro (społeczności lokalne) do społecznych skutków konsumpcji. 6. Praktyki społeczne i transformacja wartości: optymalna organizacja gospodarki materiałowej w różnych sektorach, bilans energetyczny i wpływ na środowisko. 7. CE w życiu codziennym (odpady to żywność, drugie życie smartfona, ubrania zero waste). 8. Przemyślenia o zrównoważonej gospodarce o obiegu zamkniętym.
Metody oceny:
Zalecana obecność na wykładach. Zaleca się, aby student był obecny na wszystkich wykładach (10 godz.). Każdy wykład zakończy się krótkim quizem z treści wykładu. Jeżeli student weźmie udział we wszystkich quizach (potwierdzenie aktywności na wykładach), premią będzie podwyższenie oceny z testu o pół oceny. Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu pisemnego w piętnastym tygodniu zajęć, dotyczącego treść wykładów. W przypadku oceny niedostatecznej z kolokwium , student ma możliwość poprawienia go w następnym terminie w sesji egzaminacyjnej. W przypadku niezaliczenia danego materiału student może przystąpić do terminu w sesji poprawkowej. Student może powtórzyć wykład z powodu niezadowalających wyników dopiero w kolejnym roku akademickim. W trakcie kończenia kursu student może korzystać wyłącznie ze zdobytej wiedzy. Niedopuszczalne jest używanie własnych notatek, książek i skryptów. Student ma prawo do wglądu w swoją pracę zawsze w godzinach konsultacji lub w innym terminie uzgodnionym mailowo.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Jonker J., Ivo Kothman, Niels Faber, Naomi Montenegro Navarro (2018) Organising for the Circular Economy, free e-book organising_for_the_circular_economy_ebook.pdf (europa.eu) 2. Ekins, P., Domenech, T., Drummond, P., Bleischwitz, R., Hughes, N. and Lotti, L. (2019), “The Circular Economy: What, Why, How and Where”, Background paper for an OECD/EC Workshop on 5 July 2019 within the workshop series “Managing environmental and energy transitions for regions and cities”, Paris. https://www.oecd.org/cfe/regionaldevelopment/Ekins-2019-Circular-Economy-What-Why-How-Where.pdf 3. Green Alliance, January 2015, A circular economy for smart devices Opportunities in the US, UK and India, 4. William McDonough, Michael Braungart (2002). Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make, Things, North Point Press 5. Stahel, W. The Circular Economy: A Users Guide, (2019) 6. Webster, K. The Circular Economy: A Wealth of Flows, 2nd Edition (2016)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W16
Posiada podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań wprowadzania zasad GOZ.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu 91-8)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać informacje z odpowiednio dobranych źródeł w języku angielskim, z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Weryfikacja: Kolokwium z wykładu (1-8)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_U

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K02
Ma świadomość wagi wprowadzenia zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, w tym jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Aktywny udział w wykładach (quizy) (1-8)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR