Nazwa przedmiotu:
Programowanie 2 - obiektowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ewa Pawelec
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka i Systemy Informacyjne
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0125
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 65 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h c) konsultacje – 5 h 2. praca własna studenta – 65 h; w tym a) zapoznanie się z literaturą – 15 h b) przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych – 50 h Razem 130 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h 3. konsultacje – 5 h Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50 h Razem 80 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie 1 – strukturalne
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. /grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyrobienie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami i konstrukcjami obiektowego języka programowania. Po ukończeniu kursu studenci powinni: - posiadać podstawową wiedzę na temat pojęć objętych paradygmatem programowania obiektowego, - umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące proste obiekty odwzorowujące podstawowe pojęcia matematyczne (np. liczby zespolone, wektory, macierze), - umieć samodzielnie definiować typy danych opisujące bardziej złożone obiekty odwzorowujące abstrakcyjne dynamiczne struktury danych (np. lista, kolejka, stos, drzewo), - umieć wykorzystywać pliki (strumienie) w samodzielnie realizowanych programach, - umieć samodzielnie realizować proste aplikacje konsolowe w postaci projektów jedno- i wieloplikowych, - umieć wykorzystywać elementy biblioteki standardowej języka STL (typy wzorcowe i algorytmy) w samodzielnie realizowanych programach, - umieć pracować w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) i wykorzystywać je do pisania, testowania, debuggowania i tworzenia wersji wynikowej aplikacji.
Treści kształcenia:
Programowanie obiektowe - podstawowe cechy, paradygmaty programowania obiektowego. Specyficzne elementy języka C++: strumieniowe operacje I/O; referencje; przeciążanie operatorów i funkcji; dynamiczne zarządzanie pamięcią. Definiowanie struktur i prostych klas. Zasięg składowych klasy. Tworzenie, usuwanie i inicjalizowanie obiektów. Własności i atrybuty metod składowych. Funkcje zaprzyjaźnione, zaprzyjaźnianie klas i komunikacja klas. Definiowanie i przeciążanie operatorów. Przeciążanie funkcji. Tablice obiektów. Klasa string. Operatory new, delete. Klasa z polem dynamicznym. Klasa z polem obiektowym. Dziedziczenie. Rodzaje dziedziczenia. Polimorfizm i metody wirtualne. Klasy abstrakcyjne. Obsługa błędów. Obsługa wyjątków. Funktory. Konwersje, operatory konwersji i konwertery. Strumienie. Operacje na plikach tekstowych oraz binarnych. Definiowanie i wykorzystanie szablonów funkcji. Definiowanie i wykorzystanie szablonów klas. Elementy biblioteki STL: podstawowe kontenery, iteratory, algorytmy. Wybrane elementy nowych standardów C++, m.in. wyrażenia lambda, semantyka przenoszenia.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie laboratorium. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia laboratoryjne obejmują wykonanie 13 zadań o różnym stopniu trudności, na każdych zajęciach zadanie jest punktowane oddzielnie. Nie przewiduje się możliwości poprawiania ocen z poszczególnych zadań. Na ostatnich zajęciach można poprawić jedno najgorzej ocenione zadanie (szczegóły w regulaminie przedmiotu). Ostateczna ocena zależy od sumy uzyskanych punktów: 51%-60% - 3; 61%-70% - 3,5; 71%-80% - 4; 81%-90% - 4,5; 91%-100% - 5.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. J. Grębosz, Opus Magnum C++11. Programowanie w C++, Helion 2018 (wcześniej: Symfonia C++ standard). 2. S. Prata, Język C++. Szkoła programowania, Helion, Gliwice, 2006. 3. W. Savitch, Programowanie w tonacji C++, RM, Warszawa, 2005. 4. B. Stroustrup B., Język C++ kompendium wiedzy, Helion, Warszawa, 2014. 5. B. Eckel, Thinking in C++. Edycja polska, Helion, Warszawa, 2002. 6. N.M. Josuttis, C++ biblioteka standardowa (wyd.II), Helion, Warszawa, 2014. 7. N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, Warszawa, 2004. 8. Dokumentacja: http://en.cppreference.com 9. Materiały z wykładów: http://www.mini.pw.edu.pl/~epawelec
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna podstawowe pojęcia związane z paradygmatem programowania obiektowego i ich szczegółową egzemplifikację w wybranym języku programowania (C++)
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W06, K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych realizowanych w języku C++
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W10, K_W12, K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – zaprojektować oraz zrealizować prostą aplikację informatyczną, używając samodzielnie definiowanych typów danych i elementów biblioteki standardowej, w tym strumieni
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U12, K_U30
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka U02
Ma umiejętność pracy w profesjonalnym środowisku uruchomieniowym (MS Visual Studio) , a w szczególności potrafi korzystać z dostępnych w nim narzędzi do przeprowadzania testów funkcjonalnych opracowanych aplikacji
Weryfikacja: punktowane zadania laboratoryjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U11, K_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: