- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria oprogramowania 1
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Michał Okulewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka i Systemy Informacyjne
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-IN000-ISP-0353
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 53 h; w tym
a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na zajęciach projektowych – 15 h
c) konsultacje – 5 h
d) obecność na egzaminie – 3 h
2. praca własna studenta – 65 h; w tym
a) zapoznanie się z literaturą – 10 h
b) przygotowanie do zajęć projektowych – 15 h
c) przygotowanie do testów, rozwiązanie samodzielne zadań – 10 h
d) przygotowanie projektu – 20 h
e) przygotowanie do egzaminu – 10 h
Razem 118 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30h
2. obecność na zajęciach projektowych – 15h
3. konsultacje – 5 h
4. obecność na egzaminie – 3 h
Razem 53 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na zajęciach projektowych – 15 h
2. przygotowanie do zajęć projektowych – 15 h
3. przygotowanie do testów, rozwiązanie samodzielne zadań – 10h
4. przygotowanie projektu – 20 h
Razem 60h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Programowanie 2 – obiektowe, Programowanie 3 – zaawansowane, Systemy operacyjne, Bazy danych, Projektowanie obiektowe
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych zasad i technik inżynierii oprogramowania oraz wykształcenie umiejętności tworzenia prostych modeli systemów informatycznych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Pojęcia wstępne: projekt informatyczny a praca zespołowa, problemy z projektowaniem i realizacją systemów informatycznych, podstawowe potrzeby prowadzące do konieczności wykorzystania inżynierii oprogramowania.
Modele rozwoju oprogramowania i zarządzania wytwarzaniem produktu IT: kaskadowy, RUP, XP, SCRUM, DSDM.
Inżynieria wymagań: FURPS+, BPMN, User Stories.
Omówienie faz rozwoju projektu: planowanie, analiza (szacowanie złożoności oprogramowania na przykładzie Planning Poker), projektowanie (przygotowywanie pewnych dokumentów specyfikacji), implementowanie (wybór języka, sposób pracy z repozytorium kodu git, repozytoria pakietów), dokumentowanie (tworzenie dokumentacji), testowanie (testy jednostkowe i środowisko continuous integration), instalowanie (przygotowanie pakietów dla klienta), utrzymanie (przygotowywanie aplikacji do zmian i poprawek).
Projekt:
Zajęcia obejmują dyskusje związane z inżynierią wymagań oraz modelowaniem w UML w zakresie diagramów klas, diagramów przypadków użycia, diagramów stanu, aktywności i sekwencji. Konsultacje projektu obejmują weryfikację postępu prac oraz poprawność wykorzystanych modeli UML i kompletność opisu językowego systemu.
- Metody oceny:
- W czasie semestru odbywa się 7 dwugodzinnych zajęć projektowych. Podczas zajęć przeprowadzane jest 2-krotna punktowana weryfikacja postępów prac nad projektem. Na koniec semestru zajęć grupy studentów po cztery-pięć osób oddają projekt zadanego systemu informatycznego. Końcowa ocena składa się w 50% z ocen z testów teoretycznych i praktycznych przeprowadzonych na wykładzie oraz egzaminu ustnego i w 50% z oceny z wykonanej dokumentacji projektowej (w tym ocen cząstkowych wynikających z bieżących postępów w trakcie semestru). Uzyskanie przynajmniej 70% punktów z pisemnych testów teoretycznych i praktycznych uprawnia do zwolnienia z egzaminu ustnego.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. K. Wiegers, J. Beatty, Software requirements, Pearson Education, 2013.
2. M. Belbin, Belbin team roles, Book Belbin Team Roles, 2004.
3. Business Process Model And Notation http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/
4. Unified Modeling Language 1.5 http://www.omg.org/spec/UML/1.5/
5. Unified Modeling Language 2.5 http://www.omg.org/spec/UML/2.5/
6. Manifesto for Agile Software Development http://agilemanifesto.org/
7. IBM Rational Unified Process https://www.ibm.com/developerworks/rational/library/1826.html
8. Scrum Guide http://www.scrumguides.org/scrum-guide.html
9. B. Chrabski, K. Zmitrowicz, Inżynieria wymagań w praktyce, PWN 2015.
10. Sz. Drejewicz, Zrozumieć BPMN modelowanie procesów biznesowych, Wydawnictwo Helion, 2012.
11. J. Żeliński, Analiza biznesowa: praktyczne modelowanie organizacji, Wydawnictwo Helion, 2017.
12. M. Belbin, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
13. GitFlow https://datasift.github.io/gitflow/IntroducingGitFlow.html
14. Jenkins CI https://www.jenkins.io/doc/
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna język UML i sposoby stosowania go w praktyce.
Weryfikacja: dwa testy, egzamin oraz projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Zna modele rozwoju oprogramowania, w tym modelu kaskadowego, XP, SCRUM, DSDM
Weryfikacja: dwa testy i egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W07, K_W09, K_W12, K_W14, K_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W03
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą środowisk wytwórczych, pracy w zespole oraz narzędzi do pracy zespołowej
Weryfikacja: dwa testy i egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W11, K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi stworzyć model systemu w języku UML obejmujący wymagania użytkownika oraz projekt rozwiązania
Weryfikacja: dwa testy, egzamin oraz projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U08, K_U10, K_U13, K_U28
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Potrafi zaprojektować prosty system informatyczny
Weryfikacja: Projekt
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U23, K_U26, K_U28, K_U30
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U03
- Potrafi zastosować wybraną metodę oszacowania pracochłonności zadania
Weryfikacja: obowiązkowy projekt realizowany w semestrze następnym
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U26
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie zagadnienia związane z pracą grupową
Weryfikacja: projekt oraz obowiązkowy projekt realizowany w semestrze następnym
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K02
- Rozumie zasady negocjowania z klientem oraz prowadzenia wywiadu związanego z określeniem wymagań użytkownika
Weryfikacja: projekt oraz obowiązkowy projekt realizowany w semestrze następnym
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K03
- Zna zagadnienia związane z jakością produktów informatycznych oraz konsekwencje szybkiego rozwoju nowych technologii w informatyce.
Weryfikacja: projekt oraz obowiązkowy projekt realizowany w semestrze następnym
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: