- Nazwa przedmiotu:
  - Metody głębokiego uczenia
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - .
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia II stopnia
 
    - Program:
  - Informatyka i Systemy Informacyjne
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Wspólne
 
    - Kod przedmiotu:
  
    - Semestr nominalny:
  - 3 / rok ak. 2023/2024
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1. godziny kontaktowe – 50 h; w tym
    a) obecność na wykładach – 15 h
    b) obecność na zajęciach projektowych – 30 h
    c)konsultacje - 5h
2. praca własna studenta – 40 h; w tym
    a)zapoznanie się z literaturą – 5 h
    b) przygotowanie  i przeprowadzenie eksperymentów – 30 h
    c) przygotowanie raportu/prezentacji – 5 h
Razem 90 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1. obecność na wykładach – 15 h
2. obecność na zajęciach projektowych – 30 h
3. konsultacje - 5h
Razem 50 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1. obecność na zajęciach projektowych – 30 h
2. przygotowanie  i przeprowadzenie eksperymentów – 30 h
3. przygotowanie raportu/prezentacji – 5 h
Razem 65 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt30h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Podstawowa wiedza z zakresu sztucznych sieci neuronowych oraz uczenia maszynowego. Umiejętność programowania w języku Python.
(Przedmioty Sieci Neuronowe i Podstawy przetwarzania danych)
 
    - Limit liczby studentów:
  - Bez limitu
 
    - Cel przedmiotu:
  - Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi technikami uczenia głębokiego. Szczególny nacisk położony będzie na nabycie praktycznych umiejętności budowania złożonych struktur neuronowych oraz ich uczenia w oparciu o różne realizacje paradygmatu głębokiego uczenia.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład:
1. Przypomnienie wybranych podstaw sieci neuronowych związanych z paradygmatem głębokiego uczenia: perceptron wielowarstwowy, sieć kontra-propagacji, Neocognitron; sieci neuronowe jako uniwersalne aproksymatory
2. Uczenie gradientowe sieci neuronowych (reguła propagacji wstecznej, przeuczenie, regularyzacja, funkcje przejścia i ich własności (sigmoida, tangens hiperboliczny, softmax)
3. Strategie głębokiego uczenia (postać funkcji błędu, dobór wielkości zbiorów próbek – mini-batch, znikający gradient – pre-training, post-tuning, jednostki ReLU, regularyzacja - multi-task learning, dropout)
4. Uczenie głębokie nienadzorowane (autoenkodery, redukcja wymiarowości, uczenie się reprezentacji, transfer learning)
5. Sieci konwolucyjne (szablony wag, wagi współdzielone, inwariancja przesunięcia) i ich zastosowania do analizy i przetwarzania obrazów
6. Sieci rekurencyjne (Deep RNNs), sieci z pamięcią (LSTM) – własności, przykłady zastosowań; metoda Backpropagation Through Time
7. Modele generatywne (Maszyna Boltzmanna, Ograniczona Maszyna Boltzmanna, Głęboka sieć przekonań, Głęboka Maszyna Boltzmanna)
Projekt:
Implementacja własna lub w oparciu o ogólnodostępne dedykowane środowiska programistyczne wybranych modeli sieci głębokich, analiza ich własności, testowanie wpływu określonych decyzji odnośnie struktury i parametryzacji rozwiązania na jakość otrzymanych wyników.
 
    - Metody oceny:
  - Ocena w oparciu o wyniki projektu. Punktacja standardowa (91-100 ocena 5.0, 81-90 ocena 4.5, …, 51-60 ocena 3.0)
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - .
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - brak
 
    - Uwagi:
  
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01
 
                    - Posiada wiedzę dotyczącą różnych modeli głębokich sieci neuronowych oraz algorytmów głębokiego uczenia
                        Weryfikacja: ocena cząstkowa (etap analizy) każdego z realizowanych projektów
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2SI_W01
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka W02
 
                    - Posiada praktyczną wiedzę dotyczącą specyfiki zastosowań konkretnych architektur głębokich do rozwiązywania określonych rodzajów zadań 
                        Weryfikacja: ocena cząstkowa (etap analizy) każdego z realizowanych projektów
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2SI_W06
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U01
 
                    - Potrafi zaprojektować oraz zaimplementować wybrane modele głębokich sieci neuronowych
                        Weryfikacja: ocena zrealizowanych projektów
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2SI_U01
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka U02
 
                    - Potrafi dobrać model architektury głębokiej właściwy dla rodzaju rozwiązywanego problemu oraz dokonać analizy silnych i słabych stron zaproponowanego rozwiązania
                        Weryfikacja: ocena zrealizowanych projektów
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2SI_U01, I2SI_U08
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka U03
 
                    - Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, oraz kierować niedużym zespołem
                        Weryfikacja: ocena przebiegu realizacji projektu (terminowość, kompetencje, właściwy podział zadań w zespole)
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2_U11
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka U04
 
                    - Potrafi wykorzystać możliwości współczesnego sprzętu do stworzenia wydajnej implementacji algorytmów głębokiego uczenia
                        Weryfikacja: ocena zrealizowanych projektów
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2_U15**
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01
 
                    - Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
                        Weryfikacja: ocena przebiegu realizacji projektu (terminowość, kompetencje, właściwy podział zadań w zespole)
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        I2_K05
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: