Nazwa przedmiotu:
Ekologia Krajobrazu
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Adrianna Czarnecka, prof. uczelni
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.NIOB707
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2023/2024
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 23 godziny, w tym: a) udział w wykładach: 8 x 2 godz. = 16 godz., b) udział w konsultacjach: 5 x 1 godz. = 5 godz. c) sprawdzian: 2 godziny 2) Praca własna studenta - 27 godzin Łącznie nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Udział w wykładach: 16 godz. Udział w konsultacjach: 5 godz. Udział w sprawdzianie: 2 godz. Razem 23 godz., co odpowiada 1 punktowi ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe pojęcia z geografii fizycznej
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem wykładów jest zapoznanie studenta ze współczesnymi teoriami dotyczącymi struktury i funkcjonowania krajobrazu. Celem wykładów jest zdobycie przez studenta wiedzy obejmującej ekologiczne podstawy ochrony, planowania i gospodarowania w różnych typach krajobrazu oraz gospodarowania przestrzenią z uwzględnieniem uwarunkowań historyczno-kulturowych.
Treści kształcenia:
Współczesne podejście do krajobrazu. Definicje krajobrazu i typy krajobrazu. Krajobraz jako obiekt badań ekologii krajobrazu Struktura i organizacja krajobrazu. Przyrodnicze jednostki przestrzenne. Funkcjonowanie systemów krajobrazowych Struktura i organizacja krajobrazu. Fizjonomiczne jednostki przestrzenne Ekologiczne podstawy gospodarowania przestrzenią Gospodarowanie przestrzenią w różnych typach krajobrazu Gospodarowanie krajobrazem obszarów wiejskich Gospodarowanie przestrzenią z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych Sprawdzian
Metody oceny:
Wykład: pisemny sprawdzian z tematyki wykładów obejmujący zagadnienia teoretyczne przedstawione w formie pytań otwartych. 1.Termin pisemnego sprawdzianu zaliczeniowego i sprawdzianu poprawkowego podaje prowadzący zajęcia z wyprzedzeniem co najmniej jednego tygodnia. 2. Do sprawdzianu poprawkowego mogą przystąpić studenci, którzy nie pisali lub nie zaliczyli sprawdzianu pisemnego oraz studenci, którzy chcą poprawić ocenę ostateczną z wykładów, w takim wypadku ocena ostateczna z wykładów będzie średnią arytmetyczną ze sprawdzianu pierwszego i sprawdzianu poprawkowego. 3. Wyniki sprawdzianów przekazywane są studentom za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą systemu USOS. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
Chmielewski T.J., 2012, Systemy krajobrazowe. Struktura-funkcjonowanie-planowanie, PWN, Warszawa Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., 2011: Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, PWN, Warszawa, Majdecki L., 1981: Historia ogrodów. Przemiany formy i konserwacja, PWN, Warszawa, Richling A., Solon J., 2011: Ekologia krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa, Wojciechowski I., 1987: Ekologiczne podstawy kształtowania środowiska, Wyd. PWN, Warszawa, Wolski P., 2002, Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć, Wyd. SGGW, Warszawa Żarska B., 2005: Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_13
ma podstawową wiedzę z zakresu ekologii krajobrazu; ma wiedzę o typach krajobrazu Polski i jego zróżnicowaniu, ma wiedzę o ochronie, planowaniu i gospodarowaniu krajobrazem w Polsce i Unii Europejskiej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U001
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U16
potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji o środowisku, wskazać zasady oraz warunki korzystania z jego zasobów z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K02
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera geodety i kartografa, w tym jej wpływ na środowisko i konflikty społeczne, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K03
ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: