- Nazwa przedmiotu:
- Rozwiązania urbanistyczne dla autonomicznych pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Ewa Jarecka-Bidzińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodesy and Cartography
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1060-GK000-MSA-3003
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.
1. Liczba godzin kontaktowych – 17 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach z częścia projektową - 15 godz.
b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu(na żywo lub przez MS Teams) - 2 godz.
2. Praca własna studenta – 10 godzin, w tym:
a) studia nad literaturą przedmiotu i materiałami dydaktycznymi - 3 godz.
b) przygotowanie się do sprawdzianu zaliczającego wykłady - 3 godz.
c) dokończenie w domu zadania projektowego weryfikującego zdobytą w trakcie wykładów wiedzę - 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 17, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 15 godz. b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,84 pkt. ECTS - 21 godz., w tym:
a) obecność na wykładach wraz z częścią projektową - 15 godz.
b) konsultacje związane z realizacją projektu - 2 godz.
c) dokończenie w domu zadania projektowego weryfikującego zdobytą w trakcie wykładów wiedzę - 4 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat rozwiązań miejskich dla pojazdów autonomicznych. Zrozumienie wyzwań związanych z projektowaniem inteligentnych, zrównoważonych miast, a zwłaszcza w zakresie wykorzystania autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Student powinien znać nowe rozwiązania stosowane w inteligentnym mieście - podstawowe pojęcia ze szczególnym uwzględnieniem aspektów urbanistycznych. Student powinien wiedzieć, jak projektować nowoczesne miasta, aby móc rozwijać inteligentny transport i rozumieć, jak pojazdy autonomiczne przekształcą miasto. Student będzie rozumiał miasto jako „żywy organizm” – funkcjonalne, przestrzenne i socjologiczne aspekty struktury miasta. Student zdobywa wiedzę na temat projektowania przestrzeni publicznych takich jak: place, ulice, bulwary i deptaki w dobie pojazdów autonomicznych tak, aby stały się przyjazne dla pieszych, rowerzystów i użytkowników komunikacji miejskiej. Kurs, poza tradycyjną formą wykładu, będzie miał po części charakter konwersatorium z wykorzystaniem metod design thinking i project based learning. Celem tej części zajęć będzie kreowanie nowych pomysłów na planowanie urbanistyczne przez grupy/zespoły studenckie.
- Treści kształcenia:
- 1. Zagadnienia organizacyjne – kryteria oceny i warunki zaliczenia przedmiotu. / Wprowadzenie do tematu w kontekście urbanistyki i zrównoważonego rozwoju miast.
2. Smart city - podstawowe pojęcia ze szczególnym uwzględnieniem aspektów urbanistycznych. Główne koncepcje dotyczące pojazdów autonomicznych w mieście. Przykłady wdrożeń pojazdów autonomicznych do użytku publicznego.
3. Przykłady wdrożeń pojazdów autonomicznych do użytku publicznego.
4. Wpływ AV na przestrzeń miejską, rozwiązania projektowe i wyzwania w miastach. Projektowanie przestrzeni publicznych przyjaznych pieszym i rowerzystom w dobie pojazdów autonomicznych.
5. Przedstawienie uwarunkowań i założeń konkretnej koncepcji projektu urbanistycznego z wykorzystaniem technologii AV. Wprowadzenie do zagadnień projektowania urbanistycznego z wykorzystaniem metod Design thinking i Project Based Learning/ Kolokwium zaliczeniowe z teorii, semestr pierwszy.
6. Opracowanie zagadnień projektowania koncepcyjnego urbanistyki z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych wraz z infrastrukturą – projektowanie graficzne.
7. Opracowanie zagadnień projektowania koncepcyjnego urbanistyki z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych wraz z infrastrukturą – projektowanie graficzne.
8. Końcowe ustne i graficzne prezentacje publiczne projektów zespołowych.
Dyskusja końcowa i informacja zwrotna / test końcowy, drugi semestr.
- Metody oceny:
- brak
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- • Gotlib D., Olszewski R. (eds.) (2016) Smart City. Informacja przestrzenna w zarządzaniu inteligentnym miastem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe PWN
• Danielewicz J., Sikora-Fernandez D. (eds.) (2019) Zarządzanie Rozwojem Współczesnych Miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
• Metodyka kształtowania systemów dystrybucji ładunków w aspekcie oceny efektywności procesów przewozowych,, Emilian Szczepański, Oficyna Wydawnicza
Politechniki Warszawskiej, 2018
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- one knows new solutions used in the world in the field of parking planning, charging places for electric vehicles, launch platforms for drones, etc.
Weryfikacja: a test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, T2A_W08
- Efekt W_02
- One knows how to design modern cities to be able to develop an intelligent transport an how to use geospatial information in this process.
Weryfikacja: a test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- One understands the impact of technology development on changing people's behavior
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06, T2A_K02