- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot obieralny 3 - Współczesne wyzwania w planowaniu rozwoju miast
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Agnieszka Cieśla
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodesy and Cartography
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GK000-MSA-3001
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- uczestnictwo w 30h wykładów
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykłady 30h w ciągu semestru
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem serii wykładów jest przedstawienie:
- aktualnych wyzwań, przed którymi stoją miasta na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy
- sposobów radzenia sobie z tymi, w wielu przypadkach wysoce nieprzewidywalnymi, procesami na poziomie miasta, zaprezentowanie dobry praktyk i sprawdzonych rozwiązań
- elastycznego i rezylientnego nowoczesne planowania miejskiego
- Treści kształcenia:
- Obecnie miasta na świecie stają przed coraz większymi wyzwaniami, które można podzielić na trzy wymiary: społeczny, ekonomiczny i środowiskowy.
Obserwujemy szybkie starzenie się ludności na świecie. Intensywność tego procesu nie ma w wielu krajach, w tym w Polsce, precedensu, a obszary miejskie nie są przygotowane na rosnący udział starszych mieszkańców. Dodatkowo, wiele miast z powodu niskiego przyrostu naturalnego i odpływu młodych ludzi staje w obliczu procesu depopulacji. Pogarsza to jeszcze ich sytuację demograficzną i może negatywnie wpływać na rozwój gospodarczy.
Pod względem gospodarczym miasta muszą dostosować się do IV rewolucji przemysłowej, która stawia na automatyzację i wymianę danych. Miasta, których gospodarka wciąż opiera się na tradycyjnej produkcji, mogą napotkać poważne problemy związane z rosnącym bezrobociem wynikającym z automatyzacji produkcji w ich fabrykach. Z drugiej strony, czwarta rewolucja przemysłowa może mieć korzystny wpływ na funkcjonowanie miast: inteligentne technologie mogą ułatwić przepływy transportowe lub pomóc w opiece nad starszymi mieszkańcami.
Zmiany klimatyczne to kolejny problem, którym należy się zająć w nowoczesnej urbanistyce. Rosnące temperatury prowadzące do dłuższych okresów fal upałów lub intensywne opady powodujące powodzie to zjawiska, na które należy znaleźć odpowiedź.
- Metody oceny:
- zaliczenie odbywa się na podstawie klauzury zaliczeniowej
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- brak
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Wpisz opis
- Student gains knowledge on the current urban development not only in the European context but also in different parts of the globe. He knows different paths of urban development, from urban shrinkage to fast growing mega cities. He gets acquainted with planning responses to these diverging development paths, also considering very fast climate changes and technology development.
Weryfikacja: Multiple choice test (60% - a passing threshold)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Student can critically discuss the ongoing urban processes and the applied urban planning tools. He is also able to propose solutions for the expected, so far not widely considered, challenges for urban development like ageing, climate change or fast technology development.
Weryfikacja: active participation in form of comments, giving opinions or expressing own different ideas is expected
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U04, T2A_U15, T2A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Wpisz opis
- Student knows consequences of planning for the future development of cities not only in the spatial dimension but also in social and economic ones
Weryfikacja: active participation in a discussion taking place in the last meeting
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05