- Nazwa przedmiotu:
- Zwierzęta w prawie i społeczeństwie
- Koordynator przedmiotu:
- dr Michał Pręgowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A12_ZWP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach 30h
Praca własna studenta 45h
Ogółem 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przybliżenie statusu zwierzęcia w polskim prawie, jak również społecznych postaw wobec zwierząt w kulturze zachodniej, wraz z psychologicznymi uwarunkowaniami tych postaw. Zajęcia wyjaśniają dlaczego zwierzęta są przedmiotem zainteresowania administracji publicznej, omawiają związane z ochroną zwierząt zadania administracji publicznej, a zarazem wskazują powody, dla których organizacje pozarządowe w wielu przypadkach wyręczają organy władzy samorządowej.
Przedmiot przedstawia wielowymiarowość relacji ludzie-zwierzęta, ze szczególnym uwzględnieniem wszędobylskości zwierząt w dziedzinach takich jak nauka, etyka, religia, a także w codziennych praktykach społecznych (bycie: symbolem, pożywieniem, towarzyszem, szkodnikiem, chronionym gatunkiem itd.) Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-konwersatoryjny z elementami wykładu; studenci (a) czytają i omawiają przetłumaczone na język polski lub wydane w Polsce prace naukowe, popularnonaukowe i literackie dotyczące relacji ludzie-zwierzęta, jak również (b) aktywnie słuchają wątków wykładowych, podczas których referowane będą najnowsze prace naukowe dostępne jedynie w języku obcym. Dyskutowane materiały ilustrują jak na zwierzęta patrzono kiedyś i dziś, a także jak patrzą na nie prawo, nauki społeczne, filozofia i etologia.
- Treści kształcenia:
- Zwierzęta w prawie i społeczeństwie: wprowadzenie.
Teoretyczne podstawy relacji człowiek-zwierzę: teoria przywiązania, teoria wsparcia społecznego, hipoteza biofilii Edwarda O. Wilsona.
Wartość symboliczna zwierząt. Zwierzęta w tradycji i folklorze.
Opiekun czy władca? Relacja człowieka i zwierząt w największych systemach religijnych.
Społeczna konstrukcja zwierzęcia I. Co kształtuje nasz stosunek do zwierząt? Paradoksy ludzkiego postępowania wobec innych istot.
Społeczna konstrukcja zwierzęcia II. Kogo kochamy a kogo zjadamy? Dysonans poznawczy i mechanizmy obronne.
Zwierzęta jako pożywienie I. Etyczny i społeczny wymiar hodowli przemysłowej.
Zwierzęta jako pożywienie II. Stosunek do zwierząt w kulturach pierwotnych. Polowanie dawniej i dziś.
Prawny status zwierząt w Polsce. Ustawa o ochronie zwierząt z 1997 r. i jej nowelizacje. Koncepcja nieosobowych podmiotów prawa i inne propozycje zmian.
Przemoc wobec zwierząt. Wykonywanie przepisów Ustawy o ochronie zwierząt z 1997 r.
Jak to jest być nietoperzem? Przyjmując perspektywę zwierzęcia.
Dobrostan zwierząt w ujęciu naukowym i społecznym.
Bezdomność zwierząt jako problem prawno-administracyjny i społeczny.
- Metody oceny:
- Dyskusja na podstawie przeczytanych lektur, kolokwium końcowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Beck, A. (2014). The biology of the human-animal bond. "Animal Frontiers" vol. 4 nr 3, s. 32-36.
2. Błońska, B. (2017). Relacje pomiędzy krzywdzeniem zwierząt a przemocą stosowaną wobec ludzi. [w:] B. Błońska, W. Gogłoza, W. Klaus, D. Woźniakowska-Fajst (red.), Sprawiedliwość dla zwierząt. Warszawa: INP PAN & Otwarte Klatki, http://www.inp.pan.pl/wp-content/uploads/2018/06/Sprawiedliwosc-dla-zwierza%CC%A8t_ostateczna-wersja.pdf
3. Caritas Polska (2020). Laudato Si’ - w trosce o nasz wspólny dom; https://laudatosi.caritas.pl/wp-content/uploads/2020/12/Opracowanie-1-Laudato-Si-w-trosce-o-nasz-wspolny-dom.pdf
4. Centrum Badania Opinii Społecznej (2018). Postawy wobec zwierząt. Komunikat z badań, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_112_18.PDF
5. Drabarek, A., Król, Z. (red.) (2013), Efekt Lucyfera w perspektywie naukowej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
6. Fundacja Czarna Owca Pana Kota, Stowarzyszenie Ekostraż (2022). Bezkarni. Przestępstwa przeciwko zwierzętom. Raport z monitoringu wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania, https://czarnaowca.org/bezkarni
7. Gardocka, T., Gruszczyńska, A. (red.) (2012), Status zwierzęcia. Zagadnienia filozoficzne i prawne. Toruń: Adam Marszałek.
8. Grabowska, B. (2012). Kartezjańska koncepcja zwierzęcia-maszyny i jej konsekwencje. „Filo-Sofija”, Nr 17 (2012/2), s. 39-49.
9. Kafka, F. (2014). Przemiana. Wydawnictwo Masterlab [e-book].
10. Kuszlewicz, K. (2019). Prawa zwierząt. Praktyczny przewodnik. Warszawa: Wolters Kluwer.
11. LeGuin, U. (1993), Dziewczyny Buffalo i inne zwierzęce obecności. Warszawa: Alkazar.
12. Mamzer, H. (2018). Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy. Gdańsk: WN Katedra.
13. Pręgowski, M.P., Włodarczyk, J. (red.) (2014). Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Gdańsk: WN Katedra.
14. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
15. Singer, P. (red.) (2011). W obronie zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
16. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 o ochronie zwierząt (tekst jednolity z 2018 r.).
17. Wall Kimmerer, R. (2020). Pieśń Ziemi. Rdzenna mądrość, wiedza naukowa i lekcje płynące z natury. Kraków: Znak.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się