- Nazwa przedmiotu:
- Pomoc publiczna
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Stefan Jarecki - prof. PW.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A23_PP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2023/2024
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, realizacja zadań, itp.): obciążenie studenta [godziny]: Udział w ćwiczeniach 30 godzin; praca własna: przygotowanie do zajęć i kolokwium (ok. 35 godzin) Sumaryczne obciążenie pracą studenta 65 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego student uzyskuje jeden punkt ECTS (przedmiot realizowany jest w wymiarze 30 godzin ćwiczeniowych).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiotami wprowadzającymi są przede wszystkim publiczne prawo gospodarcze, prawo administracyjne oraz prawo UE.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy o przepisach prawa dotyczących pomocy publicznej. W ramach przedmiotu studenci nabędą umiejętności w zakresie posługiwania się przepisami o pomocy publicznej. Studenci nabędą również kompetencje społeczne w obszarze prawidłowego i efektywnego wydatkowania środków publicznych (polegające na podejmowaniu działań zgodnych z przepisami o pomocy publicznej).
- Treści kształcenia:
- 1. Historia i znaczenie przepisów o pomocy publicznej. Zakaz udzielania pomocy publicznej i jego charakter. Pomoc publiczna a pomoc państwa;
2. Pojęcie pomocy publicznej (pochodzenie od państwa, przedsiębiorstwo i działalność gospodarcza, korzyść, selektywność, wpływ na handel pomiędzy państwami członkowskimi i konkurencję na jednolitym rynku wewnętrznym UE);
3. Pomoc de minimis i lokalny charakter wsparcia;
4. Wyłączenia spod zakazu udzielania pomocy publicznej – fakultatywne i automatyczne (pomoc zgodna z rynkiem wewnętrznym UE);
5. Pomoc sektorowa i horyzontalna – wybrane przykłady;
6. Wyłączenia grupowe (blokowe), ze szczególnym uwzględnieniem GBER;
7. Procedury z zakresu pomocy publicznej – ze szczególnym uwzględnieniem procedury zgłoszenia pomocy publicznej KE;
8. Funkcje i zadania organów administracji krajowej.
- Metody oceny:
- Udział w dyskusji, wykonanie zadań zleconych na ćwiczeniach (w tym rozwiązywanie przygotowanych przez prowadzącego kazusów, udzielanie odpowiedzi na pytania, zabieranie głosu w dyskusji, realizacja zadań), kolokwium (test jednokrotnego wyboru). Zasady zaliczenia przedmiotu:
1) obecność i aktywność na zajęciach (w tym rozwiązywanie przygotowanych przez prowadzącego kazusów, udzielanie odpowiedzi na pytania, zabieranie głosu w dyskusji) – 20 %.
2) realizacja zadania na zajęciach (np. rozwiązanie konkretnego problemu z zakresu pomocy publicznej; możliwa częściowa realizacja zadania poza zajęciami) – 30 %.
3) uzyskanie pozytywnego wyniku (co najmniej 50%) z kolokwium (w formie testu jednokrotnego wyboru) - 50%.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Ambroziak A., Pamuła-Wróbel K., Zenc R., Pomoc publiczna dla przedsiębiorców. Warszawa, 2019;
Nykiel-Mateo A., Pomoc państwa a ogólne środki interwencji w europejskim prawie wspólnotowym, Warszawa 2009;
Brodecki Z. (red.), Konkurencja, Warszawa 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się