Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Mechanika i Budowa Maszyn | Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa | 2016/2017 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Mechanika i Budowa Maszyn | prof. dr hab. inż. Jacek Rokicki |
Cele:
Celem studiów na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn jest przygotowanie absolwenta do podjęcia pracy w firmach konstrukcyjnych i projektowych, w firmach o profilu informatycznym oraz w ośrodkach badawczych. Studiujący na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn uzyskuje podstawową wiedzę inżynierską w zakresie modelowania i projektowania urządzeń, konstrukcji i procesów przemysłowych. Kształcenie nastawione jest bardziej na zróżnicowanie i poszerzenie zakresu studiów niż wąską specjalizację. Absolwenci mają wszechstronne przygotowanie w dyscyplinach podstawowych nowoczesnej inżynierii mechanicznej takich jak: mechanika, teoria konstrukcji, termodynamika, mechanika płynów, techniki komputerowe,. W szczególności w dziedzinach związanych z: • modelowaniem i projektowaniem urządzeń i konstrukcji, • analizą zjawisk cieplno-przepływowych, • metodami i narzędziami symulacji komputerowych. Mają też szerokie przygotowanie w zakresie technik komputerowych (systemy operacyjne, języki programowania, metody numeryczne). Poznają również szeroki wachlarz nowoczesnych pakietów analizy i projektowania CAD/CAE.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego | Obieralne | Przedmiot obieralny S1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody obliczeniowe optymalizacji | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Probabilistyka i metody statystyczne | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Współczesne materiały inżynierskie | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Specjalność: Modelowanie i Symulacje Komputerowe w Mechanice
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie i Symulacje Komputerowe w Mechanice | Obieralne | Przedmiot obieralny S1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Współczesne materiały inżynierskie | 4 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Metody obliczeniowe optymalizacji | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Probabilistyka i metody statystyczne | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
HES | HES | HES 21 | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Autokreacja | 2 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Sztuka myślenia i uczenia się | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Dynamika układów wieloczłonowych I | 4 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Komputerowa Analiza Przepływów | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Mechanika Analityczna | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne w wymianie ciepła | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowana Mechanika Materiałów i Konstrukcji | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowana Mechanika Płynów | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego | Obieralne | Przedmioty obieralne S2 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 135 | sylabus |
  |   | Modelowanie komputerowe przepływów turbulentnych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowane zagadnienia projektowania i eksploatacji maszyn | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Projekt obliczeniowy | 4 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zaawansowane metody CAD/CAM/CAE | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Zintegrowane Systemy Wytwarzania | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Specjalność: Modelowanie i Symulacje Komputerowe w Mechanice
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie i Symulacje Komputerowe w Mechanice | Obieralne | Przedmioty obieralne S2 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 135 | sylabus |
  |   | Modele reologiczne ciała stałego | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie i dynamika nieliniowych układów mechanicznych | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Modelowanie komputerowe przepływów turbulentnych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Statyka, stateczność i drgania konstrukcji powłokowych | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowana wymiana ciepła w konstrukcji | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Specjalnościowe | Praca przejściowa magisterska | 6 | 0 | 0 | 0 | 90 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Zaawansowane zagadnienia projektowania i eksploatacji maszyn | 4 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Kierunkowe | Obowiązkowe | Programowanie Obiektowe w Języku C++ | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Projekt integrujący (konstrukcja-materiały-technologia-aerodynamika) | 8 | 0 | 0 | 0 | 75 | 0 | 75 | sylabus |
∑=11 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego
(Rozwiń)
|
||||||||||
Komputerowe Wspomaganie Projektowania Inżynierskiego | Obieralne | Przedmioty obieralne S3 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Miernictwo cieplno-przepływowe | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie komputerowe spalania w silnikach | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sterowanie nieliniowymi układami mechanicznymi | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Specjalność: Modelowanie i Symulacje Komputerowe w Mechanice
(Rozwiń)
|
||||||||||
Modelowanie i Symulacje Komputerowe w Mechanice | Obieralne | Przedmioty obieralne S3 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 90 | sylabus |
  |   | Drgania i fale | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Miernictwo cieplno-przepływowe | 3 | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Modelowanie komputerowe spalania w silnikach. | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Sterowanie nieliniowymi układami mechanicznymi | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zaawansowane zagadnienia termodynamiki | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
HES | HES | HES 22 | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Funkcje i techniki Public Relations | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Społeczne oblicza przemian technologicznych | 3 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej | 20 | 0 | 0 | 0 | 225 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe magisterskie | 2 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MiBM2_W01
- ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki, podstaw fizyki i informatyki konieczną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań typu symulacyjnego związanych z Mechaniką i Budową Maszyn
- Efekt MiBM2_W02
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki analitycznej oraz mechaniki ciała stałego
- Efekt MiBM2_W03
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki cieczy i gazów oraz termodynamiki, w szczególności dla typowych cieplno-przepływowych zjawisk technicznych
- Efekt MiBM2_W04
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie analizy, projektowania i eksploatacji maszyn, urządzeń oraz procesów cieplno-przepływowych
- Efekt MiBM2_W05
- ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zaawansowanych metod pomiarowych wielkości cieplno-przepływowych
- Efekt MiBM2_W06
- ma uporządkowaną zaawansowaną wiedzę dotyczącą nauki o materiałach i inżynierii wytwarzania w zakresie niezbędnym przy projektowaniu i eksploatacji maszyn i urządzeń mechanicznych
- Efekt MiBM2_W07
- ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z metodami analizy wytrzymałościowej konstrukcji mechanicznych, w tym wykorzystujących narzędzia komputerowe
- Efekt MiBM2_W08
- ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z metodami modelowania i analizy zjawisk mechanicznych i procesów cieplno-przepływowych, typowo występujących w zastosowaniach technicznych
- Efekt MiBM2_W09
- ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych w obszarze Mechaniki i Budowy Maszyn
- Efekt MiBM2_W10
- ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
- Efekt MiBM2_W11
- ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, oraz prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt MiBM2_W12
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarzadzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
- Efekt MiBM2_W13
- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MiBM2_U01
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
- Efekt MiBM2_U02
- potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
- Efekt MiBM2_U03
- potrafi przygotować w języku polskim i języku angielskim dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu Mechaniki i Budowy Maszyn, także dotyczące własnych badań
- Efekt MiBM2_U04
- potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu Mechaniki i Budowy Maszyn
- Efekt MiBM2_U05
- potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
- Efekt MiBM2_U06
- potrafi przy projektowaniu praktycznie wykorzystywać wiedzę dotyczacą technik wytwarzania
- Efekt MiBM2_U07
- potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie Mechaniki i Budowy Maszyn
- Efekt MiBM2_U08
- potrafi wykorzystywać metody statystyki matematycznej do planowania eksperymentów i działań inżynierskich oraz opracowywania wyników badań i prac inżynierskich
- Efekt MiBM2_U09
- potrafi dokonywać zaawansowanych pomiarów wielkości fizycznych, dokonywać analizy zjawisk fizycznych
- Efekt MiBM2_U10
- potrafi posługiwać się aparatem matematycznym do opisu zjawisk fizycznych, zagadnień technicznych i procesów występujących typowo w Mechanice i Budowie Maszyn
- Efekt MiBM2_U11
- potrafi stosować wiedzę podstawową z zakresu szeroko rozumianej mechaniki do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień technicznych występujących typowo w Mechanice i Budowie Maszyn
- Efekt MiBM2_U12
- potrafi porównywać własności mechaniczne, technologiczne i eksploatacyjne materiałów inżynierskich, stosowanych do wytwarzania produktów i ich elementów
- Efekt MiBM2_U13
- potrafi praktycznie wykorzystywać komputerowe metody symulacyjne do modelowania zagadnień wytrzymałości konstrukcji i procesów cieplno-przepływowych
- Efekt MiBM2_U14
- potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla Mechaniki i Budowy Maszyn oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
- Efekt MiBM2_U15
- potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
- Efekt MiBM2_U16
- potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
- Efekt MiBM2_U17
- ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
- Efekt MiBM2_U18
- potrafi dokonać wstępnej oceny ekonomicznej podejmowanych działań w zakresie Mechaniki i Budowy Maszyn
- Efekt MiBM2_U19
- potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - w zakresie typowym dla Mechaniki i Budowy Maszyn - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy i procesy.
- Efekt MiBM2_U20
- potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
- Efekt MiBM2_U21
- potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla Mechaniki i Budowy Maszyn, w tym zadań nietypowych uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
- Efekt MiBM2_U22
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla Mechaniki i Budowy Maszyn; w podobnym zakresie potrafi – stosując także koncepcyjnie nowe metody – rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
- Efekt MiBM2_U23
- potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzgledniającą aspekty pozatechniczne, używając właściwych metod, technik i narzędzi (a także przystosowując i modyfikując je do tego celu) - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla Mechaniki i Budowy Maszyn
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MBiM2_K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
- Efekt MBiM2_K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
- Efekt MBiM2_K03
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
- Efekt MBiM2_K04
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
- Efekt MBiM2_K05
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
- Efekt MBiM2_K06
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
- Efekt MBiM2_K07
- rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia