Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Automatyka i Robotyka | Wydział Mechatroniki | 2018/2019 | inż |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne | Automatyka i Robotyka | dr inż. Adam Styk, a.styk@mchtr.pw.edu.pl, 2348456 |
Cele:
Studenci kończacy kierunek Automatyka, Robotyka i Informatyka Przemysłowa posiadają wiedzę z zakresu sterowania procesów dyskretnych i ciągłych, konstrukcji, zasad działania i programowania urządzeń wykorzystywanych w automatyzacji i robotyzacji produkcji, wiedzę na temat wykorzystywanych w przemyśle sieci i sterowników programowalnych oraz umiejętność ich konfiguracji i utrzymania. Posiadają umiejętności korzystania ze sprzętu komputerowego w ramach użytkowania profesjonalnego oprogramowania inżynierskiego do projektowania i wytwarzania zaawansowanych urządzeń automatyki i robotyki. Umiejętności te wzbogacone są o znajomość technik programowania pozwalających na opracowanie własnych, prostych aplikacji oraz programowania sterowników logicznych jak również wykorzystywania sieci komputerowych przy eksploatacji i do projektowania układów automatyki i robotyki oraz systemów sterowania i systemów wspomagania decyzji. Są przygotowani do projektowania, wytworzenia, uruchamiania i eksploatacji urządzeń automatyki i robotyki mających zastosowanie w różnych gałęziach nauki i przemysłu. Absolwenci znają język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posiadają umiejętności posługiwania się językiem specjalistycznym z zakresu kierunku kształcenia. Absolwenci są przygotowani do pracy w przemyśle energetycznym, chemicznym, budowy maszyn, metalurgicznym, przetwórstwa materiałów, spożywczym, elektrotechnicznym i elektronicznym oraz ochrony środowiska, a także w małych i średnich przedsiębiorstwach zatrudniających inżynierów z zakresu nowoczesnych technologii. Są również przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia na kierunku mechatronika lub innych kierunkach pokrewnych. Absolwent specjalności Automatyzacja i Robotyzacja Procesów Przemysłowych posiada podstawową, ogólną i techniczną wiedzę z zakresu mechaniki, elektroniki, automatyki i informatyki, pozwalającą na projektowanie, wytwarzanie, badanie oraz obsługę urządzeń mechanicznych i elektromechanicznych z zintegrowanym elektronicznym układem automatyki i sterowania komputerowego. Posiada umiejętność pracy zespołowej i pracy samodzielnej dzięki uczestnictwu w zajęciach organizowanych w pracowniach problemowych i znacznej liczbie zajęć projektowych. Absolwent specjalności dzięki wszechstronnemu i interdyscyplinarnemu wykształceniu potrafi skutecznie i wydajnie pracować jako konstruktor, organizator i menadżer przemysłu. Może podjąć zatrudnienie w nowoczesnych, innowacyjnych przedsiębiorstwach o ustalonej renomie, polskich i zagranicznych. Nabyte umiejętności pozwalają mu pracować jako koordynator i projektant zadań realizowanych przez inżyniera mechanika, elektryka, elektronika, informatyka i automatyka. Dodatkowo posiada wiedzę specjalistyczną pozwalającą rozwiązywać problemy techniczne związane z automatyzacją i robotyzacją procesów przemysłowych, pomiarowych, automatyką maszyn i urządzeń, a także badawcze z zakresu automatyki i robotyki.
Warunki przyjęć:
Przyjęcie na Wydział Mechatroniki PW na kierunek Automatyka, Robotyka i Informatyka wg zasad uchwalanych przez Senat PW na dany rok akademicki. Więcej informacji na: https://www.pw.edu.pl/Rekrutacja/Studia-I-i-II-stopnia/Studia-niestacjonarne-I-stopnia
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HES | HES | PODSTAWY GOSPODARKI RYNKOWEJ | 2 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Grafika inżynierska I | 3 | 12 | 0 | 0 | 13 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Matematyka I | 10 | 34 | 40 | 0 | 0 | 0 | 74 | sylabus |
  |   | Materiałoznawstwo | 2 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy metrologii | 5 | 25 | 0 | 25 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Propedeutyka informatyki | 3 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
∑=23 | ||||||||||
Szkolenia | Szkolenia | Szkolenie BHP | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | sylabus |
  |   | Wprowadzenie do informacji naukowej | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka I | 3 | 20 | 10 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Grafika inżynierska II | 3 | 0 | 0 | 0 | 25 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Matematyka II | 6 | 22 | 34 | 0 | 0 | 0 | 56 | sylabus |
  |   | Mechanika ogólna | 5 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Wstęp do technik komputerowych | 2 | 13 | 0 | 12 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Zasady programowania strukturalnego I | 5 | 13 | 0 | 25 | 0 | 0 | 38 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
HES | HES | HES | 2 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Fizyka II | 4 | 20 | 10 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Matematyka III | 3 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych I | 3 | 12 | 0 | 0 | 15 | 0 | 27 | sylabus |
  |   | Podstawy technik wytwarzania I | 3 | 20 | 0 | 15 | 0 | 0 | 35 | sylabus |
  |   | Wytrzymałość materiałów | 5 | 15 | 25 | 10 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Zasady programowania strukturalnego II | 3 | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 | 12 | sylabus |
∑=21 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika i technika mikroprocersorowa I | 2 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika I | 3 | 26 | 12 | 0 | 0 | 0 | 38 | sylabus |
  |   | Fizyka III | 2 | 0 | 0 | 20 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych II | 5 | 26 | 0 | 12 | 25 | 0 | 63 | sylabus |
  |   | Podstawy technik wytwarzania II | 4 | 30 | 0 | 0 | 25 | 0 | 55 | sylabus |
∑=16 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 5: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika i technika mikroprocersorowa II | 4 | 32 | 0 | 25 | 0 | 0 | 57 | sylabus |
  |   | Elektrotechnika II | 2 | 0 | 0 | 12 | 0 | 0 | 12 | sylabus |
  |   | Metrologia techniczna | 3 | 13 | 0 | 12 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Miernictwo elektryczne | 3 | 13 | 0 | 12 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki I | 5 | 37 | 13 | 0 | 0 | 0 | 50 | sylabus |
  |   | Teoria drgań | 3 | 15 | 10 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 6: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych | Obowiązkowe | Sterowanie procesów ciągłych | 5 | 22 | 12 | 0 | 0 | 0 | 34 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
HES | HES | HES | 2 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=2 | ||||||||||
Język Obcy | Język Obcy | Język Obcy | 3 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Elektronika i technika mikroprocersorowa III | 3 | 0 | 0 | 28 | 0 | 0 | 28 | sylabus |
  |   | Optomechatronika | 3 | 25 | 0 | 12 | 0 | 0 | 37 | sylabus |
  |   | Podstawy automatyki II | 3 | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Robotyka | 3 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Zarządzanie jakością | 2 | 15 | 0 | 0 | 10 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Praktyka przeddyplomowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 160 | sylabus |
∑=14 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 7: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych | Obowiązkowe | Aktuatoryka elektryczna | 4 | 13 | 0 | 6 | 6 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Aktuatoryka hydrotroniczna | 3 | 13 | 0 | 12 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Aktuatoryka pneumotroniczna | 3 | 15 | 0 | 10 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Diagnostyka procesów przemysłowych | 3 | 13 | 0 | 0 | 11 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Robotronika | 3 | 12 | 0 | 8 | 6 | 0 | 26 | sylabus |
  |   | Sterowanie procesami dyskretnymi | 5 | 15 | 0 | 10 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Sterowniki programowalne PLC | 3 | 13 | 0 | 10 | 0 | 0 | 23 | sylabus |
  |   | Systemy SCADA | 3 | 13 | 0 | 0 | 11 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Urządzenia pomiarowe automatyki i robotyki | 4 | 13 | 0 | 14 | 0 | 0 | 27 | sylabus |
∑=31 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 8: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych
(Rozwiń)
|
||||||||||
Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych | Obowiązkowe | Automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych | 5 | 14 | 0 | 11 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Metody sztucznej inteligencji | 4 | 14 | 0 | 11 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Sterowanie i programowanie robotów | 3 | 13 | 0 | 11 | 0 | 0 | 24 | sylabus |
  |   | Systemy czasu rzeczywistego i sieci przemysłowych | 4 | 14 | 0 | 11 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
  |   | Systemy DCS | 4 | 14 | 0 | 11 | 0 | 0 | 25 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Podstawowe | Obowiązkowe | Praca dyplomowa inżynierska | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 2 | 0 | 0 | 0 | 25 | 0 | 25 | sylabus |
∑=17 | ||||||||||
Obieralne | Kreatywny Semestr Projektowania | Informacje | ||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Ma wiedzę w zakresie matematyki; obejmującą analizę; algebrę; rachunek prawdopodobieństwa i metody statystyczne oraz elementy przekształceń całkowych; niezbędną do:a) opisu i analizy działania układów mechanicznych;b) opisu i analizy działania układów automatyki i robotyki;c) opisu i działania obwodów elektrycznych i układów elektronicznych.
- Efekt K_W02
- Ma wiedzę w zakresie fizyki; w zakresie typowym dla uniwersytetu technicznego; w tym w zakresie mechaniki klasycznej; elektrodynamiki; optyki i fotoniki; fizyki ciała stałego; niezbędną do rozumienia zjawisk fizycznych w przyrodzie i technice.
- Efekt K_W03
- Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie mechaniki i wytrzymałości materiałów; w tym mechaniki przepływów i teorii drgań; niezbędna do projektowania struktur mechanicznych urządzeń
- Efekt K_W04
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie informatyki; z uwzględnieniem oprogramowania biurowego; korzystania z sieci komputerowych i aplikacji internetowych; systemów i aplikacji bazodanowych.
- Efekt K_W05
- Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania
- Efekt K_W06
- Ma uporządkowana wiedzę na temat korzystania z komputerowego wspomagania przy rozwiązywaniu problemów technicznych.
- Efekt K_W07
- Ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie elektrotechniki; układów elektronicznych analogowych i cyfrowych
- Efekt K_W08
- Posiada podstawową wiedzę w zakresie układów mikroprocesorowych i mikrokontrolerów w zastosowaniu do sterowania urządzeń
- Efekt K_W09
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie automatyki i robotyki
- Efekt K_W10
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie współczesnych układów napędowych stosowanych w urządzeniach automatyki i robotyki; w tym aktuatorów pneumatycznych hydraulicznych i elektrycznych
- Efekt K_W11
- Ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii; zna i rozumie metody pomiaru wielkości fizycznych charakteryzujących pracę urządzeń; w szczególności wielkości mechanicznych i elektrycznych
- Efekt K_W12
- Ma podstawową wiedzę na temat działania oraz budowy złożonych; zintegrowanych obiektów mechaniczno-elektroniczno-informatycznych
- Efekt K_W13
- Posiada elementarną wiedzę na temat materiałów inżynierskich; w szczególności w zakresie doboru materiałów inżynierskich do zastosowań technicznych oraz technik wytwarzania elementów i przyrządów
- Efekt K_W14
- Ma uporządkowana wiedzę na temat budowy, programowania i zastosowania programowalnych układów sterowania
- Efekt K_W15
- Ma uporządkowana wiedzę na temat sensorów oraz innych urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w systemach automatyki i robotyki
- Efekt K_W16
- Orientuje się w bieżącym stanie oraz tendencjach rozwojowych w automatyce i robotyce
- Efekt K_W17
- Ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów wykorzystywanych w automatyce i robotyce
- Efekt K_W18
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych;ekonomicznych; prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowańdziałalności inżynierskiej w zakresie automatyzacji i robotyzacji procesów
- Efekt K_W19
- Ma podstawową wiedzę z zakresu systemów optomechatronicznych w skali makro - mikro stosowanych w inteligentnych wyrobach i procesach przemysłowych
- Efekt K_W20
- Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
- Efekt K_W21
- Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania; w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
- Efekt K_W22
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury; baz danych i innych źródeł; potrafi integrować informacje; wyciągać z nich wnioski a następnie formułować opinie
- Efekt K_U02
- Potrafi przygotować w języku polskim dokumentację zadania inżynierskiego i opis jego wyników i przedstawić je za pomocą różnych technik; w szczególności umie opracowywać schematy blokowe urządzeń systemów i dokumentację techniczną podzespołów.
- Efekt K_U03
- Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację ustną poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego
- Efekt K_U04
- Posługuje się językiem angielskim lub innym językiem międzynarodowym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się; czytania ze zrozumieniem dokumentacji technicznej i źródeł informacji oraz przygotowania prezentacji ustnej dotyczącej zagadnień dotyczących mechatroniki
- Efekt K_U05
- Ma umiejętność samokształcenia i pogłębiania kwalifikacji
- Efekt K_U06
- Potrafi zastosować narzędzia matematyczne do opisu i analizy zagadnień mechanicznych; elektrycznych i elektronicznych oraz w obszarze automatyki
- Efekt K_U07
- Potrafi wykorzystać prawa fizyki w technice oraz projektowaniu, wytwarzaniu i eksploatacji urządzeń automatyki
- Efekt K_U08
- Potrafi posługiwać się procedurami numerycznymi na potrzeby rozwiązywania problemów inżynierskich
- Efekt K_U09
- Ma umiejętność programowania proceduralnego i obiektowego
- Efekt K_U10
- Potrafi wykorzystywać sieci komputerowe i telekomunikacyjne
- Efekt K_U11
- Potrafi opracowywać i wykorzystywać bazy danych
- Efekt K_U12
- Potrafi wykorzystywać metody sztucznej inteligencji w budowie systemów automatyki i robotyki
- Efekt K_U13
- Potrafi dokonywać analizy i przetwarzania sygnałów ciągłych i dyskretnych w czasie
- Efekt K_U14
- Potrafi dokonywać analizy i opisu systemów liniowych
- Efekt K_U15
- Potrafi rozróżnić podstawowe struktury układów sterowania
- Efekt K_U16
- Potrafi opisać i dokonać analizy prostego liniowego układu dynamicznego w dziedzinie czasu i zmiennej zespolonej
- Efekt K_U17
- Potrafi zbadać i ocenić stabilność układów automatyki
- Efekt K_U18
- Potrafi projektować prosty układ regulacji metodami częstotliwościowymi
- Efekt K_U19
- Potrafi dobrać nastawy regulatora PID
- Efekt K_U20
- Potrafi projektować manipulatory i roboty zbudowane ze standardowych podzespołów
- Efekt K_U21
- Potrafi projektować oraz zaimplementować układ sterowania robotem
- Efekt K_U22
- Potrafi zaprojektować proste układy elektroniczne przeznaczone do zastosowania w urządzeniach automatyki i robotyki
- Efekt K_U23
- Umie projektować ciągłe i dyskretne układy regulacji procesami ciągłymi ze sprzężeniem od wyjścia lub zmiennych stanu
- Efekt K_U24
- Potrafi poddawać analizie problemy występujące w sterowaniu procesami dyskretnymi
- Efekt K_U25
- Potrafi opracowywać proste modele symulacyjne procesów dyskretnych
- Efekt K_U26
- Potrafi projektować; implementować i integrować systemy pracujące w czasie rzeczywistym
- Efekt K_U27
- Potrafi wykonać podstawową analizę ekonomiczną przedsięwzięcia inżynierskiego
- Efekt K_U28
- Potrafi przy formułowaniu i realizacji zadań inzynierskich w obszarze urządzeń automatyki i robotyki zwracać uwagę na aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Rozumie potrzebę (i zna formy ciągłego dokształcania: studia 2 i 3 stopnia; studia podyplomowe; kursy) podnoszenia kompetencji zawodowych; społecznych i osobistych – w odniesieniu do samego siebie i innych osób
- Efekt K_K02
- Zna i rozumie pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w obszarze automatyki i robotyki; a w szczególności aspekt społeczny automatyzacji i robotyzacji oraz jej wpływ na rynek pracy
- Efekt K_K03
- Jest świadomy roli absolwenta Politechniki Warszawskiej i Wydziału Mechatroniki w sensie popularyzacji wiedzy w zakresie automatyki i robotyki w społeczeństwie
- Efekt K_K04
- Ma świadomość odpowiedzialności za prace własną i zespołu; którego jest członkiem i zachowuje się w sposób profesjonalny i zgodny z etyką zawodową
- Efekt K_K05
- Potrafi funkcjonować w sposób przedsiębiorczy