Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Ochrona Środowiska | Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska | 2020/2021 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Stacjonarne | Ochrona Środowiska | - |
Cele:
Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów: Kształcenie na studiach drugiego stopnia na kierunku Ochrona Środowiska realizowane jest na trzech specjalnościach: Ekoinżynieria, Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska, Ochrona i Kształtowanie Środowiska. Absolwent specjalności Ekoinżynieria posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające planowanie i projektowanie przedsięwzięć oraz organizowanie, zarządzanie, prowadzenie działalności i podejmowanie decyzji w zakresie ochrony i kształtowania środowiska w ujęciu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym w aspekcie technicznym, logistycznym i administracyjnym. Posiada niezbędną wiedzę o funkcjonowaniu ekosystemów oraz o procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w atmosferze, wodach i glebie. Potrafi wykorzystać wiedzę techniczną a także znajomość mechanizmów ekonomicznych oraz społecznych do poprawy stanu środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju w działalności przemysłu, gospodarce komunalnej, oraz na wszystkich szczeblach zarządzania w administracji publicznej i samorządowej. Jest przygotowany do projektowania i eksploatacji technicznych obiektów wykorzystujących procesy technologiczne i biotechnologiczne oczyszczania ścieków, gruntów i gazów przemysłowych; planowania i realizacji przedsięwzięć pozyskiwania użytecznych wyrobów z surowców odpadowych, a także do zarządzania środowiskiem wg norm ISO, EMAS i czystszej produkcji, w tym zintegrowanymi systemami gospodarki wodno-ściekowej, remediacji gruntów i oczyszczania gazów. Absolwent tej specjalności może podjąć pracę w przedsiębiorstwach, instytutach badawczych oraz instytucjach administracji państwowej i samorządowej zajmujących się kształtowaniem, wykorzystywaniem i ochroną środowiska (urzędy gminne, starostwa, urzędy wojewódzkie, ministerstwa, urzędy marszałkowskie), w biurach projektowych, firmach konsultingowych, zakładach przemysłowych, w firmach odpowiedzialnych za eksploatację obiektów gospodarki komunalnej, w instytucjach zajmujących się monitoringiem środowiska oraz zintegrowanymi systemami zarządzania środowiskiem. Absolwent specjalności Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne rozwiązywanie problemów z zakresu ochrony środowiska w ujęciu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym. W szczególności przygotowany jest do uczestnictwa w zarządzaniu przedsiębiorstwami przemysłowymi, w tym do: planowania i kierowania wdrożeniem systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie, racjonalnego zarządzania zużyciem energii, wody i surowców, gospodarki odpadami i kontroli emisji, wykorzystywania proekologicznych instrumentów w promocji przedsiębiorstw. Absolwent potrafi tworzyć, organizować i realizować strategie zrównoważonego rozwoju miast, gmin i powiatów, ze specjalnym uwzględnieniem gospodarki terenami cennymi przyrodniczo, nowoczesnej gospodarki komunalnej w aglomeracjach miejskich oraz miejskich systemów zrównoważonego transportu publicznego. Jest przygotowany do wykonywania ocen oddziaływania na środowisko i podejmowania decyzji w procesach rozwoju infrastruktury, a w szczególności: rozwiązywania konfliktów społecznych związanych z rozwojem infrastruktury, projektowania i prowadzenia programów promocyjnych i konsultacji społecznych, pozyskiwania środków na finansowanie przedsięwzięć związanych z nowoczesnym zarządzaniem środowiskiem. Absolwent może znaleźć zatrudnienie w działach ochrony środowiska dużych przedsiębiorstw przemysłowych branży energetycznej, paliwowej, wydobywczej, chemicznej oraz przedsiębiorstwach zajmujących się budową nowoczesnej infrastruktury (w tym drogowej); w instytucjach administracji państwowej i samorządowej zajmujących się ochroną środowiska (w Inspekcji Ochrony Środowiska, w urzędach marszałkowskich, w urzędach wojewódzkich, w ministerstwach, w urzędach miast, gmin i starostwach); w biurach projektowych i firmach konsultingowych zajmujących się projektowaniem i rozwojem systemów pomiarowo-monitoringowych a także w firmach informatycznych pracujących na potrzeby ochrony środowiska i instytucjach zajmujących się zintegrowanymi systemami zarządzania środowiskiem. Absolwent specjalności Ochrona i Kształtowanie Środowiska posiada wiedzę umożliwiającą prognozowanie, planowanie, projektowanie oraz prowadzenie działalności w zakresie ochrony i kształtowania środowiska wodnego, ochrony atmosfery oraz ochrony powierzchni ziemi w ujęciu lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym. Posiada umiejętności posługiwania się metodami, technikami i narzędziami niezbędnymi dla pomiaru, analizowania, modelowania i prognozowania zmian zachodzących w środowisku, potrafi rozwiązywać problemy dotyczące ochrony i kształtowania zasobów wodnych, ochrony powietrza atmosferycznego, ochrony powierzchni ziemi i gospodarki odpadami, występujące we wszystkich sferach działalności gospodarczej i komunalnej. Zna procedury ochrony środowiska, posiada umiejętność przetwarzania przestrzennej informacji środowiskowej. Posługuje się nowoczesnymi narzędziami informatycznymi i zna język obcy. Jest przygotowany do: zarządzania, prognozowania, planowania i projektowania oraz uczestnictwa w projektach wodno-gospodarczych, projektach służących ochronie atmosfery i klimatu w skali lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, projektach dotyczących rekultywacji terenów zdegradowanych, projektów zagospodarowania przestrzennego i strategicznych ocen środowiskowych, wykonywania ocen istniejących obiektów, w tym analiz porealizacyjnych, przeglądów ekologicznych, uczestnictwa w projektach minimalizacji odpadów i czystszej produkcji, uzyskiwania certyfikatów ekologicznych przez przedsiębiorstwa. Może podjąć pracę w przedsiębiorstwach, instytucjach i firmach zajmujących się gospodarką wodną oraz gospodarowaniem i ochroną zasobów wodnych; zarządzania, planowania i projektowania oraz uczestnictwa w projektach służących ochronie atmosfery i klimatu; prowadzić i uczestniczyć w projektach dotyczących oszczędnego wykorzystywania zasobów naturalnych i energetycznych, pracować w firmach zajmujących się ochroną powierzchni ziemi, oczyszczaniem miast i gospodarką odpadami, rekultywacją terenów zdegradowanych, prowadzenia badań i pomiarów środowiska gruntowo-wodnego. Absolwenci wszystkich trzech specjalności magisterskich mogą kontynuować naukę na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) lub na studiach podyplomowych.
Warunki przyjęć:
http://www.pw.edu.pl/Kandydaci
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Przedmioty Wspólnego Kształcenia | kierunkowe | Biotechnologia | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Chemia środowiska | 3 | 15 | 0 | 15 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Ekotoksykologia | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Ochrona środowiska w rozwoju infrastruktury | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy teledetekcji | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Pozwolenia zintegrowane | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Strategia, polityka i prawo międzynarodowe w ochronie środowiska | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | podstawowe | Fizyka środowiska | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Metody optymalizacji w ochronie środowiska | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Metody statystyczne w badaniach środowiska | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Polityka rozwoju zrównoważonego (HES) | 2 | 15 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ekoinżynieria
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ekoinżynieria | Podstawowe | Analiza systemowa w ochronie środowiska | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Oczyszczanie gazów odlotowych | 3 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalizacyjne | Biologia środowiska | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Biotechnologia produktów użytecznych z odpadów | 4 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Procesy chemiczne w oczyszczaniu ścieków | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Procesy przeróbki osadów ściekowych | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Reaktory biologiczne w oczyszczaniu ścieków | 4 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Seminarium specjalizacyjne | 1 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
  |   | Zagrożenia biologiczne w technologiach ochrony środowiska | 4 | 15 | 30 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
∑=29 | ||||||||||
Specjalność: Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska
(Rozwiń)
|
||||||||||
Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska | Obieralne | Analiza wielokryterialna | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | 45 | sylabus |
  |   | Bazy danych | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Geograficzne Systemy Informacyjne | 4 | 15 | 0 | 0 | 0 | 30 | 45 | sylabus |
  |   | Język programowania | 4 | 15 | 0 | 30 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zarządzanie ochroną środowiska w aglomeracji miejskiej | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zarządzanie ryzykiem | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zarządzanie projektami w ochronie środowiska | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  | Podstawowe | Analiza systemowa w ochronie środowiska | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalizacyjne | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium specjalizacyjne | 1 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Systemy wspomagania decyzji | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zarządzanie ochroną środowiska w przemyśle | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=37 | ||||||||||
Specjalność: Ochrona i Kształtowanie Środowiska
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ochrona i Kształtowanie Środowiska | Podstawowe | Analiza systemowa w ochronie środowiska | 2 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  | Specjalizacyjne | Ochrona i rekultywacja wód powierzchniowych i podziemnych | 4 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Oczyszczanie gleb i gruntów | 3 | 0 | 0 | 15 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Praktyka zawodowa | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium specjalizacyjne | 1 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Systemy gospodarki odpadami | 4 | 15 | 0 | 15 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Systemy ochrony atmosfery i meteorologia techniczna | 4 | 30 | 0 | 15 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Systemy wodnogospodarcze | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Techniki diagnozowania stanu gleb i gruntów | 3 | 0 | 0 | 15 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Technologie oczyszczania gazów odlotowych | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
∑=33 | ||||||||||
Przedmioty Wspólnego Kształcenia | kierunkowe | Planowanie przestrzenne w ochronie środowiska | 1 | 15 | 0 | 0 | 15 | 0 | 30 | sylabus |
∑=1 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: Ekoinżynieria
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ekoinżynieria | Specjalizacyjne | Eksploatacja obiektów gospodarki wodno-ściekowej | 3 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Ochrona wód | 2 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Projektowanie technologiczne w ochronie środowiska | 4 | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Specjalność: Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska
(Rozwiń)
|
||||||||||
Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska | Obieralne | Ekologiczna ocena cyklu życia | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Zarządzanie konfliktem na tle ekologicznym | 3 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Informatyka środowiska | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  | Specjalizacyjne | Kontekst społeczny rozwoju infrastruktury | 3 | 30 | 0 | 15 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Specjalność: Ochrona i Kształtowanie Środowiska
(Rozwiń)
|
||||||||||
Ochrona i Kształtowanie Środowiska | Specjalizacyjne | Analiza informacji przestrzennej | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Praca dyplomowa | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Procedury ochrony środowiska | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Prognozy i techniki w ochronie środowiska | 3 | 15 | 0 | 0 | 30 | 0 | 45 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 1 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=30 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę z niektórych działów matematyki stosowanej w tym m.in. statystyki, metod optymalizacji i analizy systemowej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ochrony środowiska oraz opisu i analizy przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych.
- Efekt K_W02
- Posiada poszerzoną i pogłębioną wiedzę z fizyki środowiska i chemii środowiska pozwalającą na rozumienie i opisywanie złożonych zjawisk i procesów zachodzących w glebie, wodzie i atmosferze.
- Efekt K_W03
- Posiada szczegółową wiedzę z biologii środowiska, biotechnologii, ekologii i ekotoksykologii niezbędną do zrozumienia funkcjonowania ekosystemów wodnych i lądowych oraz procesów w nich zachodzących.
- Efekt K_W04
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie i aktualną wiedzę na temat metod i technologii ochrony wszystkich komponentów środowiska naturalnego: gleby, wody i powietrza w kontekście rozwoju gospodarczego jednostek (gmin, regionów, kraju) i działalności człowieka.
- Efekt K_W05
- Posiada podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego i oddziaływaniem tych zanieczyszczeń na zdrowie ludzkie i ekosystemy.
- Efekt K_W06
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę na temat rozwoju zrównoważonego oraz strategii, polityki i prawodawstwa lokalnego i międzynarodowego w ochronie środowiska.
- Efekt K_W07
- Zna zasady zarządzania środowiskiem, rozwiązywania konfliktów społecznych, planowania przestrzennego i wydawania pozwoleń na inwestycje wpływające na stan środowiska.
- Efekt K_W08
- Posiada wiedzę z zakresu zasad planowania i prowadzenia badań i pomiarów stanu środowiska z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi informatycznych, technologicznych i technicznych oraz stosuje zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych.
- Efekt K_W09
- Zna i rozumie złożone zjawiska i procesy naturalne i antropogeniczne wpływające na zmiany stanu środowiska naturalnego w skali lokalnej, regionalnej lub globalnej oraz potrafi ocenić rozmiar tych zmian.
- Efekt K_W10
- Ma wiedzę o gospodarowaniu odpadami, oczyszczaniu ścieków oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
- Efekt K_W11
- Ma podstawową wiedzę na temat uwarunkowań przyrodniczych i środowiskowych w działalności inżynierskiej, prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym również różnych form przedsiębiorczości indywidualnej.
- Efekt K_W12
- Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych osiągnięciach w technologiach proekologicznych oraz o aktualnych problemach ochrony środowiska naturalnego.
- Efekt K_W13
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi pozyskiwać i rozumie informacje z literatury, baz danych i innych źródeł także w języku angielskim lub innym języku obcym; potrafi interpretować uzyskane informacje, oraz oceniać ich rzetelność i wyciągać z nich wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
- Efekt K_U02
- Porozumiewa się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, w tym także w języku angielskim lub innym języku obcym w zakresie problemów i zagadnień ochrony środowiska.
- Efekt K_U03
- Posługuje się poprawnie terminologią i nomenklaturą stosowaną w ochronie środowiska, również w języku angielskim lub innym języku obcym.
- Efekt K_U04
- Potrafi samodzielnie przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań własnych zawierające opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań.
- Efekt K_U05
- Potrafi przygotować i przedstawić ustną prezentację w języku polskim i języku obcym dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego materiału lub realizacji zadania badawczego lub inżynierskiego.
- Efekt K_U06
- Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi oraz programami komputerowymi wspomagającymi realizację zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska, w tym również zbierania i interpretacji danych empirycznych, modelowania i prognozowania.
- Efekt K_U07
- Posiada umiejętność samodzielnego planowania i wykonywania badań eksperymentalnych, formułowania i testowania hipotez oraz realizacji zadań inżynierskich i prostych zadań badawczych, i przeprowadzenia ekspertyz pod opieką opiekuna naukowego.
- Efekt K_U08
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się, ma umiejętność samokształcenia się oraz potrafi samodzielnie zaplanować własną karierę zawodową lub naukową.
- Efekt K_U09
- Posiada umiejętność interpretacji i krytycznej dyskusji wyników prowadzonych badań, a także jest zdolny do wyciągania wniosków w celu modyfikacji wcześniej przyjętych założeń.
- Efekt K_U10
- Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe i statystyczne, eksperymentalne i analityczne do formułowania i rozwiązywania problemów w zakresie ochrony środowiska o charakterze specjalistycznym.
- Efekt K_U11
- W oparciu o wiedzę ogólną lub wykorzystując pomiary i dane empiryczne potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami zachodzącymi w środowisku.
- Efekt K_U12
- Posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi w zakresie chemii i biologii środowiska, biotechnologii i ekotoksykologii.
- Efekt K_U13
- Stosuje metody analityczne i aparaturę do prowadzenia obserwacji zjawisk i procesów przyrodniczych oraz pomiarów właściwości fizykochemicznych w laboratorium i w terenie.
- Efekt K_U14
- Zna zasady BHP i stosuje podstawowe regulacje prawne związane z ochroną środowiska umożliwiające odpowiedzialne stosowanie nabytej wiedzy w pracy zawodowej.
- Efekt K_U15
- Potrafi stosować zasady planowania i wydawania pozwoleń na inwestycje wpływające na stan środowiska stosując obowiązujące prawo krajowe i międzynarodowe z uwzględnieniem uwarunkowań ekonomiczno-społeczno-środowiskowych.
- Efekt K_U16
- Potrafi identyfikować zagrożenia związane z zanieczyszczeniem środowiska naturalnego.
- Efekt K_U17
- Potrafi opisać procesy, zjawiska i działania wpływające na zmiany stanu środowiska naturalnego w skali lokalnej, regionalnej lub globalnej oraz oceniać ilościowo te zmiany.
- Efekt K_U18
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejącego rozwiązania technicznego oraz ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska.
- Efekt K_U19
- Stosując poznane zasady ograniczania wpływu zanieczyszczeń na stan środowiska naturalnego potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań służących ochronie środowiska.
- Efekt K_U20
- Potrafi zaprojektować na skalę lokalną lub regionalną system gospodarki odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, ochrony powierzchni ziemi, wód i atmosfery, lub system informacji o środowisku zgodnie z zadaną specyfikacją.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Ma świadomość potrzeby przestrzegania zasad etyki zawodowej, bioetyki i poszanowania prawa, w tym praw autorskich.
- Efekt K_K02
- Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i społeczne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
- Efekt K_K03
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
- Efekt K_K04
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę popularyzacji osiągnięć techniki i technologii, w tym w szczególności dotyczących ochrony środowiska oraz podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców bez przygotowania technicznego.