Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Informatyka | Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych | 2020/2021 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne zaoczne | Informatyka | Rada Wydziału |
Cele:
Podstawowe cele kształcenia: • przekazanie wiedzy w zakresie zaawansowanych metod informatyki i inżynierii oprogramowania, • pogłębienie umiejętności planowania i przeprowadzania procesu projektowania systemów informatycznych, realizacji oraz testowania systemów oraz udoskonalania tego procesu, tj. twórczego rozwijania metod analizy, projektowania i realizacji, • przygotowanie absolwenta do projektowania systemów informatycznych o charakterze innowacyjnym, • przygotowanie absolwenta do pracy zespołowej oraz kierowania małymi zespołami, • przygotowanie absolwenta do pracy badawczej, prowadzonej w szczególności w ramach kontynuowania kształcenia na studiach trzeciego stopnia. Studia są studiami zaocznymi, prowadzonymi z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Jest to wygodna forma studiowania dla osób pracujących, zamieszkujących poza Warszawą (również za granicą) i niepełnosprawnych ruchowo. Proces studiowania integruje elementy sprzyjające uczeniu się przez całe życie (LLL Life Long Learning) - dopuszcza się elastyczny sposób studiowania oraz uznawanie niektórych kwalifikacji uzyskanych na drodze kształcenia pozaformalnego. Część modułów kształcenia jest wspólna dla dwóch wydziałów Politechniki Warszawskiej: wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych oraz wydziału Elektrycznego.
Warunki przyjęć:
Warunkiem przyjęcia na studia jest dostarczenie wymaganych przez Komisję Rekrutacyjną dokumentów, po wcześniejszym złożeniu zapisu elektronicznego. Limit miejsc przyjętych na studia jest zatwierdzany przez Rektora PW. Dziekan może rozszerzyć limit. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia musi posiadać kwalifikacje I stopnia oraz kompetencje niezbędne do kontynuowania kształcenia na studiach II stopnia na tym kierunku, do których należą: • wiedza z zakresu matematyki umożliwiająca zrozumienie i rozwiązywanie prostych zadań projektowych z dziedziny informatyki, • wiedza i umiejętności z zakresu architektury systemów komputerowych, systemów operacyjnych, sieci komputerowych, algorytmów i struktur danych, baz danych, programowania oraz technik Internetu • umiejętności z zakresu interpretacji, prezentacji i dokumentacji projektów informatycznych oraz prezentacji i dokumentacji wyników, • umiejętność wykorzystania do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych. W przypadku kandydatów, którzy nie spełniają w pełni wstępnych wymagań w zakresie informatyki lub umiejętności inżynierskich, ale ich braki programowe nie przekraczają 30 ECTS, program studiów jest rozszerzany o przedmioty uzupełniające.
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Systemy Internetowe Wspomagania Zarządzania | Przedmioty ekonomiczno-społeczne | Pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej w informatyce | 4 | 30 | 15 | 0 | 0 | 0 | 45 | sylabus |
  | Przedmioty kierunkowe | Inteligentne techniki obliczeniowe | 5 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Organizacja i zarządzanie projektami informatycznymi | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Systemy czasu rzeczywistego | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zaawansowane bazy danych | 5 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zaawansowane C++ | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  | Przedmioty podstawowe | Matematyka dyskretna | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Metody numeryczne | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=19 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Systemy Internetowe Wspomagania Zarządzania | Fizyka | Fizyczne podstawy transmisji i przechowywania informacji | 4 | 30 | 0 | 0 | 15 | 0 | 45 | sylabus |
  | Przedmioty kierunkowe | Programowanie równoległe i rozproszone | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zjazd kierunkowy | 5 | 0 | 0 | 45 | 0 | 0 | 40 | sylabus |
  |   | Metodyka projektowania systemów informacyjnych | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Obliczenia rozproszone w klastrach i gridach | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zawansowane technologie i bezpieczeństwo sieci komputerowych | 5 | 30 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  | Przedmioty podstawowe | Metody optymalizacji | 5 | 30 | 15 | 0 | 15 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Podstawy teoretyczne informatyki | 5 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Systemy Internetowe Wspomagania Zarządzania | Przedmioty specjalnościowe | Architektury i technologie systemów internetowych | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Synteza mechanizmów decyzyjnych | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wspomaganie decyzji | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zaawansowane aplikacje internetowe | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Informatyczne systemy zarządzania | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Zarządzanie i harmonogramowanie procesów | 5 | 30 | 0 | 0 | 30 | 0 | 60 | sylabus |
∑=20 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 4: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Systemy Internetowe Wspomagania Zarządzania | Dyplomowanie magisterskie | Praca dyplomowa magisterska | 15 | 0 | 0 | 0 | 120 | 0 | 120 | sylabus |
  |   | Pracownia dyplomowa magisterska | 5 | 0 | 0 | 0 | 60 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe magisterskie | 2 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K1_W01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu: architektury systemów komputerowych, systemów operacyjnych, sieci komputerowych, algorytmów i struktur danych, baz danych, programowania oraz technik Internetu.
- Efekt K1_W02
- Ma podstawową wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych.
- Efekt K2_W01
- Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki dyskretnej, metod numerycznych oraz fizyki.
- Efekt K2_W02
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie Elektroniki i Telekomunikacji dotyczącą wybranych problemów powiązanych z informatyką.
- Efekt K2_W03
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą: projektowania, modelowania, analizy, programowania i użytkowania systemów informatycznych.
- Efekt K2_W04
- Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu informatyki a także Elektroniki i Telekomunikacji.
- Efekt K2_W05
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii systemów internetowych lub inżynierii oprogramowania lub zastosowań informatyki do wspomagania zarządzania.
- Efekt K2_W06
- Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod sztucznej inteligencji stosowanych w projektowaniu złożonych systemów informatycznych.
- Efekt K2_W07
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu informatyki.
- Efekt K2_W08
- Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej.
- Efekt K2_W09
- Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu programowania rozproszonego i systemów czasu rzeczywistego.
- Efekt K2_W10
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
- Efekt K2_W11
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
- Efekt K2_W12
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu informatyki.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K1_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- Efekt K1_K02
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
- Efekt K1_U01
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu informatyki.
- Efekt K1_U02
- Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej.
- Efekt K1_U03
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
- Efekt K1_U04
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą.
- Efekt K2_K04
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
- Efekt K2_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
- Efekt K2_U02
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim.
- Efekt K2_U03
- Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych.
- Efekt K2_U04
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia.
- Efekt K2_U05
- Ma umiejętności językowe w zakresie informatyki, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
- Efekt K2_U06
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
- Efekt K2_U07
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę z zakresu informatyki, matematyki oraz elektroniki i telekomunikacji a także zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
- Efekt K2_U08
- Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi dotyczącymi systemów informatycznych.
- Efekt K2_U09
- Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie inżynierii oprogramowania, metod analizy systemów informatycznych, nowych metod obliczeniowych.
- Efekt K2_U10
- Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich związanych z implementacją systemów informatycznych.
- Efekt K2_U11
- Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić systemy informatyczne.
- Efekt K2_U12
- Potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań programistycznych oraz z zakresu organizacji systemów informatycznych.
- Efekt K2_U13
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych systemów informatycznych, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne.
- Efekt K2_U14
- Potrafi stosując także koncepcyjnie nowe metody rozwiązywać złożone zadania z zakresu informatyki, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy.
- Efekt K2_U15
- Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne zaprojektować złożony system informatyczny oraz zrealizować projekt – co najmniej w części używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
- Efekt K1_K02
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
- Efekt K2_K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
- Efekt K2_K02
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
- Efekt K2_K03
- Podejmuje starania, aby przekazać informacje i opinie dotyczące osiągnięć informatyki i jej różnych aspektów w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.
- Efekt K2_K04
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
- Efekt K2_K05
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.