Program | Wydział | Rok akademicki | Stopień |
---|---|---|---|
Technologia Chemiczna | Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii w Płocku | 2015/2016 | mgr |
Rodzaj | Kierunek | Koordynator ECTS | |
Niestacjonarne zaoczne | Technologia Chemiczna | mgr Dorota Chudzicka, tel.: +48243672223, e-mail: dchudzicka@pw.plock.pl |
Cele:
Absolwent jest przygotowany do: prowadzenia badań technologicznych w wybranej specjalności; formułowania koncepcji chemicznej procesu; tworzenia koncepcji technologicznej i projektowania procesu; modernizacji procesu; rozwijania technologii we współpracy ze specjalistami z innych dyscyplin oraz wdrażania procesów i produktów do praktyki. Jest zaznajomiony z problematyką ochrony środowiska oraz bezpiecznego i zrównoważonego prowadzenia procesów technologicznych. Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania zagadnień technologicznych z zachowaniem zasad prawnych, ekonomicznych oraz etycznych. Potrafi organizować pracę grupową i kierować pracą zespołów. Absolwent posiada umiejętności umożliwiające podjęcie pracy w przemyśle, technologicznych instytutach badawczych, biurach projektowych, sektorach administracji i zarządzania.
Warunki przyjęć:
Dyplom ukończenia studiów wyższych; postępowanie kwalifikacyjne na podstawie złożonych dokumentów
Efekty uczenia się
Semestr 1: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kierunkowe | Wspólne dla kierunku | Inżynieria reaktorów chemicznych | 4 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Kataliza przemysłowa | 2 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Materiały wysokiej czystości i specjalnego przeznaczenia | 1 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Modelowanie procesów technologicznych | 3 | 0 | 0 | 0 | 450 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Podstawy biotechnologii | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Projektowanie przemysłowych procesów rafineryjnych i petrochemicznych | 4 | 0 | 0 | 0 | 300 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot kierunkowy do wyboru A | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot kierunkowy do wyboru A: Analiza termiczna w badaniach właściwości substancji | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot kierunkowy do wyboru A: Badanie przemian fizykochemicznych substancji stałych - wybrane zagadnienia | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=18 | ||||||||||
Podstawowe | Wspólne dla kierunku | Fizyka chemiczna | 3 | 150 | 0 | 0 | 150 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Matematyka w technologii chemicznej | 3 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Metody badania struktury związków chemicznych | 4 | 150 | 0 | 0 | 150 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Zastosowanie informatyki w technologii chemicznej | 2 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=12 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 2: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: specjalnościowe - Technologia Petrochemiczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
specjalnościowe - Technologia Petrochemiczna | Wspólne dla specjalności | Logistyka produktów naftowych | 5 | 150 | 0 | 0 | 150 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia z technologii procesów rafineryjnych i petrochemicznych | 7 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Wybrane zagadnienia z technologii tworzyw sztucznych | 10 | 450 | 300 | 450 | 0 | 0 | 80 | sylabus |
  |   | Metody otrzymywania dodatków do paliw i środków smarowych | 5 | 150 | 0 | 0 | 150 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Postępy w technologii procesów petrochemicznych | 7 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 60 | sylabus |
  |   | Procesy otrzymywania tworzyw sztucznych | 10 | 450 | 300 | 450 | 0 | 0 | 80 | sylabus |
∑=22 | ||||||||||
HES | Wspólne dla wydziału | Etyczne i ekologiczne problemy w produkcji przemysłowej | 3 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedsiębiorstwo na rynku UE | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=5 | ||||||||||
Kierunkowe | Wspólne dla kierunku | Angielska terminologia chemiczna | 2 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  | Wspólne dla wydziału | Przedmiot ogólnowydziałowy do wyboru | 1 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Prawo budowlane, wodne i ochrony środowiska | 1 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Problem adhezji i łączenia materiałów | 1 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Zarządzanie przedsięwzięciami | 1 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=3 | ||||||||||
Podstawowe | Wspólne dla Wydziału | Wychowanie fizyczne | 0 | 0 | 225 | 0 | 0 | 0 | 15 | sylabus |
∑=0 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= | |||||||||
Semestr 3: | ||||||||||
Blok | Grupa | nazwa | ECTS | Wykłady | Ćwiczenia | Laboratoria | Projekt | Lekcje komputerowe | Suma | sylabus |
Specjalność: specjalnościowe - Technologia Petrochemiczna
(Rozwiń)
|
||||||||||
specjalnościowe - Technologia Petrochemiczna | Wspólne dla specjalności | Praca dyplomowa | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | sylabus |
  |   | Przedmiot specjalnościowy do wyboru A | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot specjalnościowy do wyboru B | 2 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Seminarium dyplomowe | 5 | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot specjalnościowy do wyboru A: Reologia bitumów | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot specjalnościowy do wyboru A: Reologia polimerów | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot specjalnościowy do wyboru B: Materiałoznawstwo paliw do pojazdów samochodowych | 2 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
  |   | Przedmiot specjalnościowy do wyboru B: Materiałoznawstwo paliw lotniczych | 2 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | sylabus |
∑=24 | ||||||||||
Kierunkowe | Wspólne dla kierunku | Ochrona środowiska w technologii chemicznej | 4 | 150 | 0 | 0 | 300 | 0 | 30 | sylabus |
  |   | Przedmiot kierunkowy do wyboru B | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot kierunkowy do wyboru B: Powstawanie i właściwości dyspersji zagregowanych | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
  |   | Przedmiot kierunkowy do wyboru B: Struktura i hydrodynamika dyspersji zagregowanych | 2 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | sylabus |
∑=6 | ||||||||||
Suma semestr: | ∑= |
Efekty kierunkowe
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt C2A_W01_01
- Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
- Efekt C2A_W01_02
- Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich.
- Efekt C2A_W01_03
- Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu technologii chemicznej.
- Efekt C2A_W02_01
- Ma wiedzę z zakresu biotechnologii o znaczeniu przemysłowym, prowadzenia procesów biosyntezy, biokonwersji i biotransformacji metodami biotechnologicznymi.
- Efekt C2A_W02_02
- Ma wiedzę w zakresie inżynierii reaktorów chemicznych, w tym z zakresu wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących reaktorów, analizy kinetyki procesów zachodzących w reaktorach, charakteryzowania pracy reaktorów różnych typów, stosowania reaktorów.
- Efekt C2A_W02_03
- Ma wiedzę z zakresu logistyki produktów przerobu ropy naftowej i produktów polimerowych.
- Efekt C2A_W02_04
- Ma wiedzę niezbędną do rozumienia i opisu działania systemów sterowania i kontrolno-pomiarowych.
- Efekt C2A_W02_05
- Posiada wiedzę z zakresu współczesnych problemów informatyki, systemów operacyjnych, sieci komputerowych, baz danych, grafiki komputerowej umożliwiającą udział w realizacji zadań inżynierskich.
- Efekt C2A_W03_01
- Ma wiedzę w zakresie projektowania przemysłowych procesów technologicznych, w tym szczególnie z zakresu procesów przerobu ropy naftowej i produkcji polimerów.
- Efekt C2A_W03_02
- Ma wiedzę z zakresu tworzenia modeli zjawisk i procesów w technologii chemicznej, projektowania eksperymentu do weryfikacji modelu, obsługi nowoczesnych symulatorów komputerowych.
- Efekt C2A_W03_03
- Ma wiedzę w zakresie stosowania podstawowych katalizatorów w technologii chemicznej.
- Efekt C2A_W03_04
- Ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska w technologii chemicznej, oceny źródeł i monitorowania zanieczyszczeń przemysłowych, podejmowania działań zapobiegających przedostawaniu się zanieczyszczeń do środowiska, stosowania przepisów prawnych z zakresu ochrony środowiska.
- Efekt C2A_W04_01
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu technologii przerobu ropy naftowej, syntezy polimerów i technologii otrzymywania materiałów polimerowych.
- Efekt C2A_W04_02
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu właściwości i zastosowania produktów przerobu ropy naftowej, właściwości, przetwórstwa i zastosowania tworzyw sztucznych.
- Efekt C2A_W05_01
- Ma rozszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu technologii chemicznej, technologii przerobu ropy naftowej i technologii polimerów.
- Efekt C2A_W05_02
- Ma rozszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu właściwości i zastosowania produktów przerobu ropy naftowej, przetwórstwa, właściwości i zastosowania tworzyw sztucznych.
- Efekt C2A_W06_01
- Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych stosowanych w technologii chemicznej.
- Efekt C2A_W07_01
- Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej.
- Efekt C2A_W08_01
- Ma niezbędną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej.
- Efekt C2A_W08_02
- Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zagrożeń i ryzyka w przemyśle chemicznym; bezpiecznego postępowania oraz zapobiegania wypadkom i awariom; postępowania w przypadku zaistnienia wypadków lub awarii; stosowania międzynarodowych przepisów z zakresu bezpieczeństwa technicznego
- Efekt C2A_W09_01
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
- Efekt C2A_W10_01
- Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
- Efekt C2A_W11_01
- Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu technologii chemicznej.
- Efekt C2A_W12_01
- Zna technologie inżynierskie w zakresie technologii chemicznej, w tym szczególnie w zakresie technologii rafineryjnej, petrochemicznej i technologii materiałów polimerowych.
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt C2A_U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie technologii chemicznej; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
- Efekt C2A_U02_01
- Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz innych środowiskach, także w języku obcym w zakresie technologii chemicznej.
- Efekt C2A_U03_01
- Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki własnych badań naukowych.
- Efekt C2A_U04_01
- Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i obcym prezentacje ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu technologii chemicznej.
- Efekt C2A_U05_01
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia.
- Efekt C2A_U06_01
- Ma zaawansowane umiejętności językowe w zakresie technologii chemicznej.
- Efekt C2A_U07_01
- Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania i symulacji procesów technologicznych, także w realizacji pomiarów, sterowania i kontroli; potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu współczesnych problemów informatyki, systemów operacyjnych, sieci komputerowych, baz danych, grafiki komputerowej do realizacji zadań inżynierskich.
- Efekt C2A_U08_01
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
- Efekt C2A_U09_01
- Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne.
- Efekt C2A_U09_02
- Potrafi utworzyć model zjawiska i procesu w technologii chemicznej; zaprojektować eksperyment do weryfikacji modelu; obsługiwać nowoczesne symulatory komputerowe.
- Efekt C2A_U09_03
- Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dotyczące reaktorów i dokonać analizy kinetyki procesów zachodzących w reaktorach.
- Efekt C2A_U10_01
- Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich – integrować wiedzę z zakresu technologii chemicznej oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
- Efekt C2A_U10_02
- Potrafi ocenić wpływ jakości surowców na przebieg procesów technologicznych, w tym szczególnie procesów przerobu ropy naftowej i produkcji materiałów polimerowych.
- Efekt C2A_U10_03
- Potrafi określać zależności pomiędzy procesami produkcji chemicznej a właściwościami chemicznymi i fizykochemicznymi produktów, w tym szczególnie produktów przerobu ropy naftowej i produktów polimerowych.
- Efekt C2A_U10_04
- Potrafi określać wpływ właściwości chemicznych i fizykochemicznych produktów przerobu ropy naftowej i produktów polimerowych na ich właściwości eksploatacyjne.
- Efekt C2A_U10_05
- Potrafi określać wpływ właściwości chemicznych i fizykochemicznych produktów przerobu ropy naftowej i produktów polimerowych na ich jakość.
- Efekt C2A_U10_06
- Potrafi dobrać koncepcje i narzędzia logistyczne w zależności od typu produktów przerobu ropy naftowej i produktów polimerowych.
- Efekt C2A_U10_07
- Potrafi dokonać oceny źródeł zanieczyszczeń w przemyśle chemicznym oraz zaproponować działania zapobiegające przedostawaniu się zanieczyszczeń do środowiska z uwzględnieniem przepisów prawnych w zakresie ochrony środowiska.
- Efekt C2A_U11_01
- Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi.
- Efekt C2A_U12_01
- Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie technologii chemicznej, w tym szczególnie technologii przerobu ropy naftowej i technologii polimerów.
- Efekt C2A_U12_02
- Potrafi dokonać oceny jakości produktów naftowych i produktów polimerowych z wykorzystaniem nowoczesnych technik analitycznych.
- Efekt C2A_U13_01
- Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą.
- Efekt C2A_U14_01
- Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
- Efekt C2A_U15_01
- Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla technologii chemicznej, w tym szczególnie technologii przerobu ropy naftowej i technologii polimerów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia.
- Efekt C2A_U15_02
- Potrafi dokonać oceny efektywności procesów technologicznych za pomocą głównych wskaźników technologicznych.
- Efekt C2A_U16_01
- Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych.
- Efekt C2A_U17_01
- Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla technologii chemicznej, szczególnie technologii przerobu ropy naftowej i technologii polimerów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne.
- Efekt C2A_U18_01
- Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla technologii chemicznej, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi – stosując także koncepcyjnie nowe metody – rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla technologii chemicznej, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy.
- Efekt C2A_U19_01
- Potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne – zaprojektować proces technologiczny oraz zrealizować ten projekt – co najmniej w części – używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego istniejące lub opracowując nowe narzędzia.
- Efekt C2A_U19_02
- Potrafi dobrać właściwą technologię w celu uzyskania produktów o założonych właściwościach fizykochemicznych, w tym szczególnie produktów naftowych i polimerowych.
- Efekt C2A_U19_03
- Potrafi dobrać właściwą technologię w celu uzyskania produktów o założonych właściwościach eksploatacyjnych i jakości, w tym szczególnie produktów przerobu ropy naftowej i produktów polimerowych.
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt C2A_K01_01
- Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
- Efekt C2A_K02_01
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie technologii chemicznej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
- Efekt C2A_K02_02
- Ma świadomość konieczności przestrzegania praw własności przemysłowej i praw autorskich.
- Efekt C2A_K03_01
- Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
- Efekt C2A_K03_02
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową.
- Efekt C2A_K04_01
- Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
- Efekt C2A_K04_02
- Potrafi określić priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać problemy związane z realizacją określonego przez siebie i innych zadania.
- Efekt C2A_K05_01
- Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
- Efekt C2A_K06_01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
- Efekt C2A_K07_01
- Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć technologii chemicznej i innych aspektów działalności inżyniera; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.